|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har ett stort problem. Man kan inte få kontakt med mitt OBD-II interface i min BMW 118 från 2005. Anledningen till att det är ett problem är för att jag monterade ut stolarna för att byta högtalarna och glömde att sätta dit kontakten för sensorn i stolarna innan jag startade bilen. Det resulterade i att airbag lampan varnar idag. Då de har ändrat reglerna på Bilprovningen från och med årskiftet så kommer jag att få körförbud på den i Juni om jag inte får bort varningslampan. Jag var inne på BMW för två veckor sedan men då fick de ingen kontakt med OBD-II interfacet. Jag har bytt stereon och monterade tillbaks orginal stereon. Nu kan jag komma åt nollställning och liknande från trippmätaren så allt såg okej ut. Jag var inne i morse igen på BMW men de kunde inte få kontakt med den idag heller. Är det någon som har varit med om att de inte får kontakt med OBD-II interfacet i bilen? Är det någon som har något råd vad man kan göra? Jag funderar på att köpa ett sådant här OBD-II interface själv Länk och prova om jag får kontakt med interfacet efter man gjort en norsk reset på bilen (koppla bort batteriet ett dygn). | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Norsk reset brukar BMW prova med när de inte får kontakt händer inte allt för sällan tyvärr och det hjälper visst ibland. En annan verkstad med ett annat diagnosprogram kan fungera även om BMWs inte gör det har jag sett exemple på. En reset enligt ovan funkar osså dock får du inga felkoder som talar om vad felen är, om man inte vet detta innan. Har en liknade reset nånstans liggande. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Notera att ett resetverktyg mig vetligen inte raderar felkoden i minnet utan släcker bara lampan. För Airbagen spelar det ingen roll. Men även gamla felkoder som finns lagrade i motorstyrningen får man 2a på iom SPB utrustning inte vet när den uppkom och inte heller kan radera den för att testa igen och se om den är aktuell. Så i detta fall kan det vara lurigt med en DME reset tex. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hmmm....finns det något USB-OBD2 interface du rekomenderar som är hyffsat billigt så att man kan prova själv om man får kontakt med OBD-2 bussen. Det jag är orolig för är om OBD-2 interfacet i bilen är sönder eller något liknande då BMW verkstaden sa att de inte får kontakt alls med bilen. Är det någon som har varit med om att de inte får kontakt med OBD-2 interfacet i bilen? Finns det någon bra beskrivning på kontakterna om man vill felsöka och se om spänningar och liknande är korrekt ialla fall på interfacet. |
|
Billigast lösningen är ju att be åka till en verkstad och be dom testa , med tex Bosch KTS eller annan utrustning är nog billigare än att köpa nått eget till att börja med.. Det behöve rju inte vara fel på bilen, kan ju vara utrustningen som BMW har som strulat likväl. Sök wds online så hittar du kopplingsschema. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack för all hjälp:) Jag hittade ett OBD-II interface som jag köpte för många år sedan som jag skulle ha till min E39:a jag hade då. Jag kopplade dock ej upp den någon gång. vilken mjukvara är det man kan annvända och se om man bara får någon kontakt alls med interfacet? Tänkte försöka själv nu i helgen. Det som står på interfacet är BMW OBDII&I och det finns dioder för P, SI, K20, K17, L15 på framsidan. På baksidan står det att det är ifrån www.xxltech.com. Finns det någon freeware OBD-II mjukvara som kan tänkas fungera med det här interfacet? Om jag inte lyckas få någon kontakt själv så får jag försöka hitta någon verkstad i närheten som kan tänkas ha ett Bosh KTS interface som kan testa. Någon som har något förslag på verkstad som har det i norra stockholm, helst mellan Täby och kista En generell fråga. Det bör väll inte vara något fel på någon kabel eller annat som stör bussen då service info och liknande fungerar nu när jag satt tillbaks orginal CD:n? |
|
|
En fråga, Jag ska lämna in bilen på BMW på måndag. Jag har ej fått igång OBDII interfacet. Finns det möjlighet på BMW att reseta airbag varningen genom något annat interface om de inte skulle komma åt OBD-II interfacet? Titttade i EDIABAS installationen och såg att det fanns. OBD FUNK EDIC EDICC (Can-bus) Har de kontakter på BMW så att de kan gå in genom EDICC interfacet eller någon annanstans och reseta sakerna? Tänker mest som backup om de nu inte får igång OBD-II interfacet. Kan tänka mig att det kan bli dyrt om man börjar byta interface och annat i bilen. |
|
|
Hej, Någon runt stockholmsområdet som är bra på programering av BMW och OBD-II interfacet som kan tänka sig hjälpa till mot ersättning? Jag har en BMW E87 -05 med buisness CD spelaren. BMW kommer inte in på OBD-II interfacet och får ingen kontakt med bilen. Jag har bytt CD spelaren till en eftermonterad men monterat tillbaks orginalen nu. Finns det något annat sätt att komma in i datorn på bilen än genom OBD-II interfacet? Om nu OBD-II interfacet är trasigt, sitter de delarna i första kopplingsdosan som OBD-II interfacet går in i? Går det att swapa det direkt om man köper ett begagnat från en skrotad bil eller måste man programera om det för att få igång det? Jag har den inne på BMW för tillfället, men det verkar som om det enda de försökt med är att kopplat ut batteriet och kopplat in det igen och det fungerar fortfarande inte. 2000 kr för felsökning och inget resultat ger mig inte det bästa förtroendet för dem. Nu ringde de och frågade om jag ville fortsätta med felsökning på timme......vilket jag inte är så sugen på. Ingen runt stockholm som är bra på det här som kan hjälpa till att fixa det mot ersättning? |
|
|
Hej. Ursäkta får årets trådlyft men fann du felet på din bil? Jag har ett liknande fenomen på min 318 just nu. Skulle uppskatta all assistans. Mvh Per |
|
|
Diagnosinterfacet är såvitt jag vet (baserat på E39/E46 iofs) inte ett separat interface utan bara "bussen finns tillgänglig i en kontakt", dvs om uttaget inte fungerar men bilens övriga funktioner fungerar bör det vara fel i kontakten eller kablarna dit, och man kan koppla in sig någon annanstans i bilen där databussen går. Det finns iofs flera databussar och beroende på årsmodell är det lite olika vad som är kopplad till vad och om det finns en "diagnosgateway" som bryggar mellan olika bussar. Det finns en säkring också, det ska finnas 12V i uttaget, vet inte hur BMWs utrustning reagerar om det inte finns. Vanliga OBD-adaptrar, USB-adaptrar mfl fungerar inte om 12V saknas i uttaget. => Ta reda på (google) uttagets pinout. Mät alla pinnar som ska vara jord och 12V att de verkligen är det. Mät pinnarna som ska ha datasignaler mot jord och +12v för att se "om något finns där" eller om de verkar "helt urkopplade". Det är iaf en start och vad jag skulle börja med. |
|
|
Hej marin849 Tack för ditt svar. Jag mäter 12Vdc på pin 1-16 full kontakt med chassit på både 4-5 och 8 till 10 Vdc mellan 5-7 boroende på om jag drar på tändning eller inte när tändningen varit i 30 sek ligger det stabilt på 10,5 Vdc Tolkar det som att den lever. Men får ingen kontakt fortfarande. Har gjort en egen tråd Länk Är oehört tacksam för all förslag. Mvh Per |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@heddan99 : Hur löste du problemet med icke-fungerande kontakt mot OBD II? |
|
bmw-slangen Han hade glömt adaptern i draget,se länk ovan. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Not quite, almost... Pjannesson's problem var pga en bortglömd adapter i draget. Jag var nyfiken på hur trådskaparen, dvs heddan99, löste problemet. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.