AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.989

BMW 745i E65 växellåds problem

Si
50
Silenceville
525i E34 -95
Hallå!

Har ett ganska stort och konstigt problem med min E65:a, växellåds problem.

Växlarna går inte mjukt i utan "hoppar" i, lite svårt att förklara om man inte åker eller kör bilen.

Samma vid kickdown, så smäller lådan i växeln, istället för att mjukt lägga i den.
Får inga felmeddelanden eller liknanade och BMW här i Helsingborg hitter inte heller något. Känns för j**ligt för motor och låda.

Är detta något vanligt på ZF6HP26 lådan?

För lite olja? Elektronikproblem?

Tack!
Th
593
Theobald
750ial -88
Om det är för lite olja börjar väl lådan slira, att den "inte tar". Du har inte för mycket olja i. Har för mig den kan börja lägga i växlarna hårdare då.

En hel vetenskap att fylla på olja, ska vara rätt temp på oljan i lådan innan man kan fylla på etc.

Har du kollat in infon här? Länk
Si
50
Silenceville
525i E34 -95
Lådan slirar ingenting alls faktiskt. Samma när man typ bromsar in snabbt, så smäller den. Känns mer som en kalibrering eller något sådan utav mjukvaran.

Tycker det är mycket skumt på att en låda som den som knappt rullat 19k går på det viset...
La
74
Lasse E
BMW 745 2002
Hej be någon som har mätare för att kolla trycket i lådan så det är Ok du har troligt vis en ventil som kävar till systemtrycket MVH Lasse e
Visa användare
319
thomash
BMW 535xdAMT -16

Alfa Romeo 156 GTA SW -03
Lasse E >>> Det där låter intressant... Finns det nåt mer att läsa om detta? Vilken ventil etc?

Jag har en kollega med samma problem som troligen behöver en hjälpande hand mot BMW :-)

/Thomas

Cuore Sportivo - Größe Angelegenheiten
La
74
Lasse E
BMW 745 2002
Hej Tomas! vet inte om du kan läsa om det någon stans men det går säkert att hitta om man tat sig lite tid. Så länge lådan inte slirar så fins det hopp att man inte behöve demontera den från bilen gör den det ä'är det kört. Ditt fel liger antagligen i ventilhuset så det beror på hur händig du är MVH Lasse e
Se
67
Sebbe1985
BMW 530d Xdrive Touring M-Sport / M-Performance - 2014
BMW Z4 2.5Si-07
Hej!

Har en bekant som har en 745i-02 som hade samma beskymmer som dig.

Han bytte växellådsolja och allt blev som vanligt igen, mjuk och fin i växlingarna.

Ett hyfsat billigt ingrepp att börja med innan man börjar riva.

Sebbe
In
355
Inot
745iA -02
sebbe1985:

Hyfsat billigt kan jag inte påstå att det är att byta olja i växellådan. Oljan brukar gå på nånstans mellan 2000 - 2500 beroende på var man köper den.

Sedan är det lite packningar/filter som skall bytas, och arbete på det med.

Jag tror att jag landade på dryga 5k då motorteknik bytte åt mig, men jag kan minnas fel.

Å andra sidan så är 5k "billigt" om man jämför med vad en ny låda kostar ;)
Ha
289
Hamilton1974
E65 740d -04
944S2 Cab -89
När jag bytte olja+filter till min låda hos Bil & Motorteknik förra sommaren gick det på 7000kr. Iofs en lite kraftigare låda på min diesel...
sy
208
sysav
540iA Touring-98
skall byta olja i lådan .Vilken sort skall jag använda ? Har sett på Ebay tråg filter samt 7liter olja för ca 2000kr.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.