AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.276

E36 koppla tuta i släpring av.

Visa användare
42
Cocosone
320d e91 -09
635csi e24 -86
Hejsan ! har en e36 som ja ska byta ratt på ska sätta i sportratt. Men släpringen är av.

Fråga 1: Kan ja koppla i tuta endå? i så fall vilka kablar är de, har för mig de va en svart, vit , röd och brun är inte helt säker.
2.Kommer airbag lampan lysa?
3 Om den lyser hur kan man släcka den?
Sport ratten du köpt? Är det Bmw:s eller något eget som exempel Momo?

Har du fått köpa rattnav också?

Så fall kan du inte använda släpring, men kan koppla en separat knapp till tutan i den svarta plasten som exempel. Minns inte vilka 2 kablar som gick till tutan.

Ang Airbagen får du montera ett motstånd. Kopplar du allt rätt innan du vrider på tändningen, så kommer lampan hålla sig släckt annars får du be någon som har felkods läsare att släcka lampan åt dig.
Visst kan man använda släpring i en sportratt och få med tutan, det funkar utmärkt. Är släpringen defekt så luska fram en ny på skroten eller nåt. Minns inte riktigt men har för mig att dom är oskäligt dyra om man köper dom nya.

Johan S
NS 8.29
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vet inte hur det är nu, men förr fick man ha tutan i en knapp på panelen om man ville det. Hade för hundra år sedan en V4:a som hade den tunna bakelitratten, vilken jag bytte till den nyare tjocka. Då passade inte släpringen och släpskon ihop så jag satte i en sån där lång fjädrande vippbrytare man alltid kunde köpa på OK innan de specialicerade sig på varmkorv. På den obligatoriska rundturen på SBP försökte besiktningsmannen tuta med ratten.
-Har du ingen tuta?
-Jo, den sitter här, sa jag och pekade stolt på vippan (som inte använts på ett bra tag)
Besiktningsmannen petade till vippan, som flög ur brytaren, följd av någon fjäder och någon plast bit. (något tut hördes inte)
-Ok, sa besiktningsmannen. Jag ger ingen anmärkning, men då får du lova vid den platta taskan att fixa det där!
Så kan det gå...
Samma som dig Anders. Fanns ingen möjlighet för släpringen att få plats på min E36:a. När man fick byta rattnav för de ska passa till en del sportrattar.
Visa användare
42
Cocosone
320d e91 -09
635csi e24 -86
Hej ! ratten är mph sportratt med ett anpassat rattnav.
Men den tjocka "kabeln" som är virad runt ratten är avklippt. Så undrar om man kan skarva från dom sladdarna som går in till dosan innan den tjocka "kabeln". men vet inte vilken som går till tutan eller airbagen.
Minns inte på rak arm. Har du möjlighet att ta en bild och lägga upp?
Visa användare
42
Cocosone
320d e91 -09
635csi e24 -86
[img]Länk

Där har du bild
Visa användare
42
Cocosone
320d e91 -09
635csi e24 -86
[url=Länk

Länk

Så kanske
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.