|
|
|
|---|---|
|
Hej. Har en 545ia -04/05 som har börjat rycka. Rycken är rätt så markanta. Känns nästan som att den växlar upp och ner. Detta händer endast mellan 50-65 kmh och varvtalet mellan ca 1100-1500. Någon som vet vad detta kan vara? Tacksam för svar.... | |
|
Låter ju nästan som mitt problem, men om den växlar syns det ju tydligt på varvräknaren. I mitt fall va det lockupen som va utsliten. |
|
|
Den växlar alltså inte utan rycken känns ungefär som växlingar. Men det är alltså endast vid den specifika hastigheten. Vad är lock up för något och är det dyrt? Kan det annars vara dax för oljebyte i lådan? Den slår i sista växeln efter fullt gaspådrag när jag släpper av lite nånstans runt 200. Åxå enda stället lådan beter sig så med växlingen. |
|
| vibrerar det till eller slår till när växeln går i? | |
|
Jag har något liknande på min 545:a. Det finns en annan tråd om detta här på forumet, men ingen har kommit fram till en lösning vad jag vet. För mig är det så att det bara är på 5:ans växel (automat) när man håller jämn gas. Detta fenomen kommer och går. Ibland rycker det mycket och ibland inget alls. |
|
| Mitt tips är oljebyte i lådan. Hade exakt samma bekymmer innan oljebytet. | |
|
Märkligt problem detta. Nu har den inte ryckt alls sen i torsdag. @macattac: När den växlar från femman till sexan efter hårt gaspådrag slår den i växeln. Känns som att den kopplar lite för länge. @Snojhals: Exakt samma på min bil. Endast på femmans växel och jämn gas vid max 2000 rpm. Har du kvar problemet alltså? @mj_mj_mj_mj: Tänkte testa att byta oljan. Ska ändå in strax för byte av: motorolja, bromsvätska, tändstift och microfilter. Känns som att det kommer bli en fattig sommar. :-/ @Japmax eller någon annan: Vad är och vad gör den där lockupen. |
|
|
Lock-up:en är en mekanisk anordning som "låser" växlarna i motorvägsfart, för att minimera parasitiska förlusterna / slirningen i automatlådorna. Sparar soppa helt enkelt. Men varje mekaniskt ingrepp sliter lite, och till sist blir väl tänderna (typ) slitna. //GF |
|
| Jag gissar att det är lockupen som man känner hoppa i när man ligger i jämn fart. Varvräknaren går ner typ 50-100 rpm. Kanske är den som spökar då detta inte händer utan bilen bara rycker och varvet går ner/upp ca 50-100 rpm på 5:ans växel. | |
|
Postade ett inlägg i en annan tråd om detta problem tidigare ikväll, innan jag sett detta. Har en 545 från 2004 med exakt samma problem, och har efter lite google:ande kommit fram till att detta nästan verkar vara mer regel än undantag på 545:an. Hur har det gått för dig Go0fy, har du bytt olja i lådan och hjälpte det? Har hittat flera (i USA) som pratar om att efter många besök hos verkstäder kunnat konstatera att det är vad BMW kalla "Mechatronics" eller The Valve Body som behöver bytas. Länk Länk Fler som känner igen sig i problemet får gärna berätta om eventuella lösningar. Tack på förhand! |
|
|
Hej, Jag har en 645-04 9800 mil som uppförde sig precis som du beskriver., små rycker på låga varavtal, ett litet hopp just innan stopp. Jag bytte ut de båda vevhusmembranen ca 350:- kontrollerade vakumslangarna i hårdplast som sitter i fronten av insuget och rengjorde luftburk, rören och luftmass mätaren med CRC luftmängdmätar rengörning 99:- på Mekonomen. Efter det går bilen perfekt , inge missade växlingar och ingen oroligt varavtal. Hoppas att det kan vara ett liknade fel på din bil är det så är enkelt åtgärdat. Lycka till! |
|
| De är momentomvandlaren som går (lock-upen sitter iden) mycket vanligt på 6hp26 lådor fram till 03/06 | |
|
Har du mer information om detta Erik? Gärna dokument som styrker? Jag bytte min momentomvandlare i våras pga detta, vore trevligt att ha orsaken konstaterat som ett förekommande fel på dessa lådor |
|
|
Btw, lockupen går att liknas vid en vanlig koppling, det är en eller fler lameller som nyper med oljetryck när lockupen går i. Finns inga tänder som slits eller hugger i varandra. På äldre automatlådor så brukar lockupen gå i när bilen uppnått marchfart oftast på högsta växeln. Dagens moderna lådor lägger i och ur lockupen mest hela tiden. Just 6HP26 börjar redan på tredje växeln har jag för mig. Detta eviga i och urkopplande sliter antagligen mer än det gjorde förr. |
|
| nope inga dokument men har väl bytt ett 20-tal och alla har blivit bra så får kalla de erfarenhet! | |
| Är det momentomvandlaren som heter mechantronic på engelska och kostar 24000:- på BMW? | |
| Nope de är växlingsenheten som heter de. dvs ett hydraulventilblock med en mängd oljekanaler som skiftar oljeflödena beroende på växel. den här sitter där kopplingen sitter på en manuell bil dvs innanför svepet och kostar ca 16000 | |
|
Liknade problem på min gamla E38 som löstes med konverter byte Länk Mvh. Patric, BMWCS #4598 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.