|
|
|
|---|---|
|
Jag har på min lågmilare (540i/6 E34-96 14300mil) ett besvärligt problem som yttrar sig att efter 5-10mins körning börjar bilen rycka som om den inte får tillräckligt med bensin. Detta fortgår i ca 10min och om man kör alltför sakta/sänker farten stänger motorn av sig och gör så upprepade gånger ryckningarna fortsätter när den är i gång, efter de ca 10min har gått går den som den ska. Stänger man av motorn och låter den stå i 5, 15 eller ett par timmar upprepas felet. Men det uppkommer då efter kortare tid och pågår endast någon minut. De felkoder som kommer upp är 201 Lambdasond 1 och 203 Lambdasond 2 men de är endast följdfel. Felen uppkommer av följande orsaker enligt tråd på e34.de; Fehler 201: Abgaskontrolle Lambdasonde #1 Dieser Fehler wird abgelegt, wenn die DME starke Abweichungen im Luft-Benzin-Gemisch feststellt (zu mager bzw. zu fett) – für mehr als 10 Sekunden. Mögliche Gründe: - Benzintank war leer - falscher Benzindruck - Einspritzventil defekt oder verkokt - Kühlwassersensor defekt - Falschluft - Benzinentlüftungsventil defekt - Luftmassenmesser defekt - mechanische Fehler Jag har sökt på tyska, engelska och svenska men inte hittad någon som har samma fel på sin M60, bensinpump och bensinfilter är bytta. Vad är felet? Mvh Stephan | |
| har du bytt lambdasonderna då? | |
|
Försöker väcka denna tråd till liv igen. Har nämligen exakt samma problem som sig stephan. Fick du bukt med problemet? Har provat med diverse saker utan resultat. Mvh Kevin |
|
|
1. Om den vitryker och drar olja kolla CCV(vevhusventilation). Vanligtvis är stift 4&8 svarta. 2. ICV(tomgångsmotor) är inte ett ovanligt problem. Ta bort och gör rent i den, den ska röra sig lätt och inte ha svarta avlagringar. 3. Ta bort plastkåpan och spraya startgas runt insugskanaler när bilen går på tomgång och se om motorvarvet ändras. Det finns inga garantier men detta är en bra / billig början Cheers! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.