AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.580

330 -03 E46 läcker kylarvätska?

ag
66
aggepanken
218dA xDrive Gran Tourer -20
Köpte min 330ci -03 i höstas och ställde av den nästan direkt. Kollade olja och kylarvätska innan avställning och fick fylla på lite av varje. Flyttade runt den lite i garaget under vintern och det var alltid en liten pöl med vad som såg ut att vara glykol under bilen.
Nu har jag kört i 1,5 månad sedan påställning och när jag kollade kylarvätskenivån igår var den låg, och jag fick fylla på drygt en liter för att den skulle hamna på "MAX". Oljan ser normal ut och bilen ryker inte vitt(förutom när det är kallt och alla bilar ryker).

Finns det något vanligt ställe på dessa bilar där det brukar läcka kylarvätska? Har inte lyckats lokalisera vart det kommer ifrån.

Vet att vissa har haft sprickor i själva påfyllningsmynningen (vid kylaren). Nu vet jag inte exakt hur det ser ut i motorutrymmet på din modell. Men har läst om tidigare fall där plastet fått sig en spricka och svårt att se ibland. Men somsagt påfyllningsmynningen vid kylaren leta efter sprickor.
Titta på ditt expansions kärl om du har fukta längs ena lång sidan. Kan spricka längs hela hörnan in mot motorn.

Kan även vara att oringarna tätar dåligt. Kan hjälpa om du tex delar de olika kontakterna där oringstätningarna sitter och sätt på lite diskmedel för att fukta upp oringen och dels får du på dem igen lättare.

Vo
271
VoidMain
Mazda6 2.5 Sport -10
Min 330 har läckt på just dessa två ställen. Första gången jag hade läckage så byttes hela expansionskärlet pga spricka. Något / några år senare var det läckage igen och då var det just O-ringen i den stora kopplingen bakom påfyllningsröret som behövdes bytas.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.