AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.312

Hjullager fram E 39. begagnat eller nytt?

La
55
Larusso
BMW 523i Touring -98 E39
Hej

Förra sommaren bytta jag hjullager bak på min BMW 523i E39 -98 och nu har det även blivit dags för byta fram. Jag kan inte tänka mig något annat utifrån de brummande ljud som uppstår vid körning.(?)

Mina hjullager bak köpte jag från Schmiedmann helt enkelt för att jag tycker de verkar ha bra grejor till ett vettigt pris.
På hjullager FRAM är det även en väldigt prisskillnad mellan t ex Mekonomen eller Autoexpert som har kostar ca 1700:- för en "hjullagersats" när Schmiedmann tar 'endast' ca 750:-.

Däremot när jag skulle in och beställa från Schmiedmann igår så var det slut i centrallagret och det fanns endast BEGAGNAT.
Min första känsla är att jag Aldrig skulle köpa begagnade hjullager. Men vad säger ni läsare om att köpa begagnat?

Jag kommer säkert sälja bilen inom ett år och den har börjat rosta ganska mycket så jag vill gärna slippa lägga ut pengar.

Vänligen
Jonas
Vart du köper kul/rulllager har ingen betydelse för det finns inte många tillverkare av lager och ingen är sämre än den andra, oftast är det tätningarna (kommer in smuts i lagret) som gör att ett lager blir dåligt !!!

Montera ett beggat lager ??? Nja...det skulle inte jag göra !!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det finns flera tillverkare av hjullager och det kan vara STOOR skillnad i kvalitet!

Generellt råd när det gäller kul-/rullager:
Köp ENDAST SKF eller Timken, det är de enda som garanterat håller länge.
Det finns en del andra tillverkar som också är bra men ovan nämnda är helt klart i en klass för sig.

Kan säga att jag bytte ett framhjulslager på Mercan och då jag fått med ett "biltemalager" i köpet hade jag det liggandes. Det jobbet är inte så advancerat utan sker med dorn och handslägga på garageuppfarten, gjorde jag det själv och det tog inte så lång tid.
Knackade ut de gamla lagerbanorna ur navet med dorn (gick åt fyra dorn då de rundades av i kanterna pga den ringa greppytan mot de yttre lagerbanorna invändigt i navet kombinerat med de billiga skitdornen).

Efter att ha våldat på rätt ordentligt med dorn och enhandsslägga lossnade båda lagerbanorna och trots att dornen var helt sönderfnasade i kanterna såg man inte ett märke på lagerbanan - det stålet var stenhårt och extremt tåligt.
Knackade sedan i de nya (kinatillverkade) lagerbanorna och det var ett mycket enklare moment där man hade hela lagerbanans sida att knacka mot. Såg då att det blev små märken i det stålet vid inknackandet trots att krafterna bara var en bråkdel mot vad de varit vid utknackandet - så visst är det stor kvalitetsskillnad mellan olika lager!

Det gamla lagret byttes efter 36 000mil, det nya kanske håller 10 000mil!?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
La
55
Larusso
BMW 523i Touring -98 E39
Ok! Då tror jag att jag har bestämt mig. Det var egentligen det enda jag behövde höra eftersom jag redan var väldigt skeptiskt till begagnat, men eftersom det säljs på en sida som schmiedmann så kan det ju inte vara SÅ slitet.

Länk

Tack.

/ Jonas
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Kan rek fabrikatet: FAG
Länk
Dom gör kullager till Porsche, så kvalitet är det inget snack om, samma klass som SKF. alltså top of the line :-))
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Ps: Råkade se att det florerar en del "pirat kopior"
Länk
Man undrar vad dom inte förfalskar snart?, såg ett program på tv där tom tomatpure var förfalskad...
fr
52
fronkensten
BMW 328 touring
Tjena,
Länk
de här kan kanske vara nått. har handlat av han och är väldigt snabb och trevlig att ha att göra med och gör ju inget de är billigt med.

ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
Schmiedmann selger vel Optimal\Febi som er bra kvalitet(tysk) ingen kina produkt.
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.