|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har köpt lasthållare av privatperson till min E87. Säljaren trodde det passade min, vilket jag kan förstå, eftersom det står på bruksanvisningen "Till BMW 1-serie och 3-serie från 2005/03". Sedan kunde jag konstatera att det är ett klistermärke på undersidan av alu-rören där det står E91/E92. Den främre lasthållaren passar men den bakre går inte att justera in fötterna tillräckligt långt in, dvs avståndet över taket mellan fixingpointsen är kortare än man kan göra lasthållaren. Jag tycker det är kladddigt att skicka tillbaka till säljaren och tror det bara är det till att såga upp spåret i alu-röret typ 1,5 cm i varje ände så att man kan justera det till rätt längd. Nån som har koll på om det är samma fötter på dessa lasthållare till E91/E92 som till min E87? Det verkar passa bra där fram i alla fall. Och det borde väl inte vara förödande för hållfastheten i aluröret att göra spåret ca 1,5 cm längre? Nåt jag blev förvånad över är att det inte är lås till dessa fotsatser som det brukar vara till alla, även billiga på Biltema för 199 kr. Dock är det väl inte så riskfyllt ändå, de som vill stjäla fixar det ändå trots låsen. | |
| det kan inte vara så enkelt att dom som nu passar fram, att dom går att justera längre än dom som du har bak, alltså att du satt "bak", fram? | |
| Skall kolla så jag inte satt "bak" fram men tror inte det. I vilket fall som helst står det E91/E92 på klisterlapp. Undrar om det är samma fötter som till E87. | |
| Kan meddela hur det ligger till. Det är förmodligen samma fotsats till E87 som E91/E92 (den passar iaf). Sedan är det så att främre lasthållaren passar när det gäller längden, men den bakre får man borra eller skära längre skåra för att justera in fötterna, eftersom 1-serien är smalare än 3-serien. Man får även kapa av ett par cm i ändarna på lasthållar-röret för att det annars sticker ut för långt så att det omöjliggör att spänna fast fötterna i bilen med skruven. | |
|
Gjorde samma misstag som du men gjorde det enkelt för mig och sålde och köpte annat begagnat som passade. Kändes jobbigt att modda. Fanns ändå en uppsjö av begagnade bågar ute på blocket. Mvh Michael |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.