|
|
|
|---|---|
|
Hej, Fastän jag både tänkt och sagt, att min nuvarande pärla får hålla tills den eller jag själv tar slut, har jag ändå blivit sugen på den här: Länk Så mycket har min nuvarande "dussinbil" lärt mig, att gratis blir den inte oavsett säljarens lovord. Men finns det någon viktig kunskap om bilen här i forumet? En del har jag luskat ut, men det som inte finns i offentliga register? Tacksam för input. /Lennart CS #6887 | |
|
Köpte du bilen? Nu är den borta från Blocket. |
|
|
Vaken kille, du är, Armand! :-) Jo, det blev den. Får väl rapportera mer senare, men till att börja med, åtminstone, blir den inte arbetsfri, kan jag säga... Hade gjort mig en lång lista att kolla upp, men borde ha varit ännu grundligare... Nå, halva nöjet med de här glidarna är ju faktiskt att göra dem ite bättre hela tiden. /Lennart |
|
|
Den såg fin ut på bilderna i alla fall! Jag har ett diagnosverktyg nu till min dator om du vill köra en felkods koll. |
|
|
Grattis och välkommen i E38 träsket! Fantastiska bilar, särskilt 12:an då och komforten är otrolig. Billigt? Nej!, men värt varenda krona enl. mig :-) Man vill göra den lite bättre hela tiden och det skall nog bli perfekt till slut. It's better to burn out - than to fade away. |
|
|
Tack för välkomnnandet, Space_Ace. Och för erbjudandet, Joakim_79! I träsket har jag varit snart tre år. Jag vet snart inte - och det är väl lika bra det - hur mycket jag bytt och jobbat med min nuvarande. Lika mycket under bilen som i den, brukar jag säga. Och när den äntligen är under ganska kontroll - besiktigad u a fram till juli 2013 - lockas jag till att börja om! Den nya är läcker och i fint inre och yttre skick, inte tu tal om det. Men trots att den varit stamkund hos Förenade Bil i Malmö under flera år, har den ett förvånande antal allvarliga brister. Jag fattar inte hur den har kunnat passera flera serviceoperationer och ändå ha kvar alla dessa fel! Det mesta av lull-lullet - och sådant finns det synnerligen gott om! - funkar perfekt, men en enkel OBDII-analys (när jag väl var hemma med den; kunde faktiskt ha gjort den på plats) visar på tre kassa syresensorer. Om det går, skall jag här försöka klistra in min uppställning av mina övriga frågetecken, som jag listat som arbetsschema. Airbag-lampan. "Hade just tänts men kommit tillbaka genast efter släckning". Svaga batterier, (stod på laddning, fel tid och datum i BC). Radio död. Bandspelaren känd bov. Förenade Bil konstaterat den 25/11 -11 "Glapp vid radio" men inte åtgärdat Farthållare fungerar ej? Lampa i instrumentet tänds vid tryck på I/O. Slocknar vid släpp. Systemet ändrat sedan 1995, kanske inte tryckt rätt? Check Control reagerar inte på öppen dörr vid körning Främre P-ljusen ur funktion. Strålkastarinsatsernas skyddskåpor borta. Bekvämlighet? Tecken på försök att fixa men inte lyckats? Främre cigarettändaruttag utan spänning. Tveksamt om bara säkringsfel. Ingen MIL-lampa. Bortkopplad? Går det? Tjutande rem en kort stund. Generator och/eller AC AC-(hjälp)fläkt snurrar? Kollas. Avlastningsfjädrar till bagagelucka matta. Behållaren f "Spezialreiniger"tycks läcka. Vid pumpen? Däcktryckskontrollen larmar i Check kontrollen. Givare saknas i ett hjul, verkar det. OBDII: Tre syresensorer "malfunction": 1-1, 1-2 och 2-1 "Getriebenotprogramm" dök plötsligt upp vid en kortare körning i lugn takt. Inga symptom, dock. (Beror på dåliga batterier? Kan ha samband med dessa och ett försökstryck på DSC.) Ja, det inklistringen gick ju perfekt! Ingen arbetsfri bil, som sagt. Men jag (och hustrun!) är glada ändå! :-) Vi fattisar är ju väldigt nöjda med att få sopa upp smulorna från dåtidens miljonärers bord! :-) För vetgiriga: 750 iAL -99, EXX367; DG50037 Joakim: du är väldigt välkommen på ett analys-besök. Eller jag kommer till dig. Jag har många sådana resurser själv numera men inser också att det krävs någon som du, med kompetens att utnyttja/förstå dem! :-) I morgon skall jag hämta hem den trogne glidaren från Malmö, sen kan vi höras av för tidsbestämning. Den trogne säljer jag för 20k. Ett ruttet pris, egentligen, men jag har ingen plats för en reservdelsbil och "marknaden" lär väl inte betala mer. Herregud... /Lennart |
|
|
Det var ju lite av varje, men så har du att göra en stund iaf :) Min står inför större service, byte av något stag i framvagnen (klonkar när man svänger vänster) och nu börjar rost komma smygande i nederkant på förardörren, som det gäller att ta hand om innan det blir allvarligt. Alltid något som skall göras, men när man sitter i bilen med farthållaren på 90 km/h och bara njuter är allt förlåtet. It's better to burn out - than to fade away. |
|
|
"Alltid något som skall göras, men när man sitter i bilen med farthållaren på 90 km/h och bara njuter är allt förlåtet." Visst är det så! :-)) Och dessutom tycker jag att det är kul att skruva, särskilt på de här bilarna (BMW). "Kvalitet är lätt (och roligt) att laga." Får se om jag fortfarande tycker det om ett tag... /Lennart |
|
|
ursäkta men måste säga att läsningen tröstade mig aningens, då det känns som om jag i höstas köpte mig världens problembil "/. har efter 43,535.00kr fortfarande dålig converter, missljud från motor, slitna sommardäck och lite elfel kvar att åtgärda kan bara hålla med citatet om '... men när man sitter i bilen med farthållaren ...' :-) //David Mitt åkdon: Länk |
|
|
lenwib: Jo, kvalitet tror jag lönar sig i längden :) JensDavid: E38 är jättedyra, som någon sade här i forumet (minns inte vem just nu), att en 750 kostar alltid 100 000 kr, oavsett startpris, innan den är i toppskick. Det lönar sig säkert att köpa den dyraste du kan hitta, typ Ctech här på forumet har en riktigt fin. Men slita sommardäck slipper du nog inte, oavsett vilken bil du köper :) It's better to burn out - than to fade away. |
|
|
Även om jag är ganska luttrad efter mina år som ägare av en E38, suger jag tacksamt i mig kommentarerna. Tröst kan vi alla behöva ibland! :-) Nu skall jag strax ut och byta parkeringsbromskablarna på gammelglidaren. Ett projekt bara det. Men eftersom jag skaffat grejerna och gärna vill lämna ifrån mig en juste bil så småningom, får det bli så. Trots att den nya lockar... F ö ångrade jag mig nästan, när jag gled hem i den gamle igår. Jag skulle faktiskt ha kunnat sitta nöjd... /Lennart |
|
|
lenwib: Jo, men ibland får man unna sig det lilla extra! It's better to burn out - than to fade away. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.