AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.742

Är 330 xi/xd likvärdig med Quattro och Subaru's fyrhjulsdrift ?

Hej ! funderar på att köpa en 330 xi eller xd,2001-2004..

Har en fråga ang BMW´s fyrhjulsdrift!

Hur är det att köra med bmw´s 4x4 ?

Går det att jämföra med Quattro och Subaru? har lixom haft quattro sen tidigare å nu Subaru! Men är väldigt trött på japanska bilar= dålig komfort...!
Har provkört en 330 xi å vart såld på en gång :o) Vill ha en bil som är minst lika bra som Quattro eller subaru vinter tid alltså!!
Jo
70
JockeA
BMW 530XD Touring -06
*Såld* :(
Ställa en sån fråga på ett BMW forum! ;) enligt mig så är X-drive minst lika bra som ovannämnda system.
Hehe kanske fel forum,men det finns väl kanske någon här som kör 4x4 !! å den årsmodellen som jag är ute efter har väl inte xdrive? är väl ett äldre system på dom tidigare!?

Tänkte om det fanns någon som har setat i samma sits som mig!! tycker BMW verkar va trevliga bilar men vill ej bli besviken på fyrhjulsdriften!

Ja
210
Jalapan
530iA xDrive Touring -07 E61 LCI
snackar du gamla xi eller nya xdrive? är ganska stor skillnad
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
För att använda mer pålitliga källor än BMW-entusiaster: BMW 320Xd ansågs klara sig riktigt väl i ett test mot bland annat Subaru Legacy och Audi A4 i ett test av Teknikens Värld.

Så lika bra kan man nog åtminstone påstå, en personlig åsikt är att både xDrive och BMW´s modeller generellt är mycket roligare än motsvarande Audi eller Subaru dessutom.

Om du kollar på tidningens hemsida under BMW hittar du nog testet som var från slutet av 2008!

//Bjersér
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
När jag läser närmre så ser jag att du vill ha en E46, xDrive enligt testet ovan kom först till efterträdaren E90. När det gäller det tidigare Xi-systemet så upplever jag nog att Subaru och Audi är mer effektiva men fortfarande tråkigare.

Skall du inte ut i terrängen tror jag dock inte skillnaden blir så markant, jag har aldrig kört fast med en bakhjulsdriven BMW ens under dåliga förhållanden som snöstorm och 4WD gör dom knappast sämre. ;)

//Bjersér
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
När kom xdrive på X3 eller hade den det från början?
Såg i modellguiden att X3an inte kalls xdrive förrän fr.o.m. -09. Sen har jag hört att det gjordes någon förbättring på fyrhjulsdriften 2007, var det xdrive som infördes då?.
Är det exakt samma system/teknik i E90 som i X3 och X5?
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Pew: Det är endast ett namnbyte, precis som 530XD blev 530d xDrive så blev x3 3.0d döpt till X3 xDrive30d. En X3 2008 är detsamma som en X3 2009 under skalet alltså, minus några enstaka detaljer som att volymknappen till radion fick en bit dekor i krom och liknande saker.

E6x, E9x, X3 E83, X5 E70 har xDrive även om det uppdaterats till och från precis som exempelvis Idrive gjort, om jag inte minns fel var det till årsmodell 2006 som systemet fick sig en förbättring och inte 2007 dock. Om jag nu minns rätt är det kanske facelift av X3, som kom 2007, du blandar ihop det med? :)

//Bjersér
Tack för svaren :o)

Det var ju just det jag tänkte på för man har inte hört någe speciellt om bmw fyrhjulsdrift på dom tidigare modellerna! men det verkar ju va ett helt mekaniskt system så det kan ju inte va så långt ifrån subaru och quattro..!
Men den kan väl inte vara så dålig som äldre V70 iaf hehe? ;)

Ska ej ut i terräng men bor ute på landet så en del grusvägar blir det ju!!

Har aldrig haft bmw men vart helt såld på komforten och 6:an! :o)

Blir nog till att testa bmw´s 4x4...! :o)
jo
2
jonken81
330xdA Touring -01
Hej, har en 330xdA 2001. 38/62 är fördelningen på 4wd:n, så den känns mer bakhjulsdriven än quattro. det går inte att gasa på och räta ut bilen ur en sladd på vintern(om man har antisladd urkopplat), då kommer bak ändan bara mer ut i sidled. så den är inte lika bra till att busa med som quattro.
den har inga diffspärrar, utan det sköts med hjälp av att spinnande hjul bromsas av de vanliga bromsarna.
Men den greppar bra om man gasar på rakt fram.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Tror att quattron i grundläget har 60 bak och 40 fram men det kan fördelas så det mer fram resp bak (max 70% har jag för mig)
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Quattro fram till 2008 hade 50/50. Numera är det 40/60.

Mvh/ Niclas
har oxå för mig att det är 60/40 ! Och subarun jag har nu är det 60 bak 40 fram! så jäkla stor skillnad kan det ju inte va då (o:

Blir till att testa !

Någon här som kört 325 xi ? hur mkt slöare är den? såg att ex att försäkringen va billigare på 325:an..... !
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.