AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.213

523i vs 520d

st
26
stiffler10
325XiA Touring -06
Hej,

Funderar på att byta ut min 325a E91 mot nya karossen av 5-serien, F11. Har noterat att 523:orna är väldigt prisvärda jämfört med 520d i inköp. Framförallt dom manuella känns ju väldigt billiga relativt sett och verkar vara riktigt kalla hos bilhandlarna. För mig som inte kör mer än 1000 mil per år så framstår dom ju helt klart som ett fullgott alternativ till dieslarna. Förstår ju såklart att den drar markant mer bensin än en diesel och att andrahansvärdet förmodligen änven fortsättningsvis kommer att vara sämre än för 520d.

Har provkört 523i och tycker ju alltid att en 6a är mycket trevligare än den fyrcylindriga dieseln som i mitt tycke inte riktigt är en BMW värdig, låter ju som en lastbil och går helt klart mycket hårdare/råare än många konkurrentes diton.

Så tänkte höra med er som har 523:or, även om jag provkört den så är det ju inte samma sak som att ha den varje dag och vill därför höra era åsikter om motorn. Är det nåt speciellt man bör se upp med när det gäller 523:an, några typfel? Nån utrustning man definitbt måste ha eller nåt som ni tycker är överflödigt. Hur mycket drar den i verklig användning? BMWs farbrikssiffror är ju alltid imponerande, men min erfarenhet av både dieslar och bensinare är ju att de drar markant mer i verkligheten än vad som uppges.

tacksam för svar

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag hade en 523iA touring för ett litet tag sen. Grymt imponerad av den. Sanslöst bekväm och komfortabel. Motorn räcker till för svenska förhållanden (mätte 9,5s 0-100km/h) och bränsleförbrukningen låg på 9l/100km enligt färddatorn. Inga fel rapporterade.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Kör du så pass lite ger en 523:a ett klart mervärde i en mysig sexa. Som begagnad tror jag inte att ditt andrahansvärde den dagen du vill avverka bilen kommer att påverkas så mycket gentemot en 520d - skick och allmän konjunktur den dagen påverkar mer.

----
BMW CS #6212
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Jag tror på en revival för bensinmotorn som sådan (sista sucken före Peak-oil?) Framför allt tror jag att andrahandsvärdet på BMW med bensinmotorer kommer vara riktigt bra om några år då marknaden svämmas över av begagnade 520d. Framförallt gäller det dom nya snåla bensinfyrorna men tror även att det kommer finnas folk som letar efter dom sista riktiga sugmotorerna och då finns det ju inget som slår en sexa från Bayerische Motoren Werke.

Tillgång och efterfrågan...
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
523i, som sexa, är ju dessutom chipvänlig: Länk

Men x23i har annars utgått helt (?) ur sortimentet, ersatt av en turbofyra (allt upp till x30i är fyror).

/CF
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Om du tycker så illa om 520D har du väl svaret givet? 523i har ju om inte annat ett härligt ljud som kompensation för den dåliga prestandan. 0-100 på 9.5s är ju riktigt dåligt, men bryr man sig inte om den biten är ju alternativet klart.
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
jhellstrom: Även om siffrorna kanske är ovidkommande i det praktiska livet så gör 523i Touring enligt specen 0 - 100 km/h på 8,2 s (0,1s snabbare än 520d). Tycker det pekar på ganska goda prestanda.

Till dieselns fördel talar elasticiteten och accelerationen 80 - 120 km/h på 4/5:e växeln.

/J.I.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Knappast några bilar, forutom Porsche, når 0-100 tiderna som står i broschyren. Min var automatare och jag mätte med en app som heter car performance. Bättre än 9,5s gick inte, men för vardagskörning räcket det. Som jämförelse gjorde min förra Lexus rx400h sammaövning på 7,5s, och A5 3.0tdi på 7,4s!
Verdi
Marin, hur säker är du på att din app mäter rätt?

I vilket fall, accelerationssiffror är som förbrukningssiffror. Möjligen svåra att nå i verkligheten, men de fyller sitt syfte som jämförsiffror eftersom de är ungefär lika felaktiga på alla bilar.

Dvs, en 523i är snabbare än en 520d. Fast det ser man redan på effektsiffrorna... 204 > 184.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
>Verdi
Det antar jag att den är eftersom den låser 10-tal GPS sateliter vid mätningen. Prova ladda ner den själv och mät.
523iA ÄR ganska seg. 525dA är lika stark, men över 1 sekund snabbare till 100km/h. Hur förklarar du det?
Karl-Hilding
Alla gånger att jag skulle valt 523.
Du slipper den råa gången, du slipper daller i växelspaken, du slipper tanka "olja" vid en skitig pump, du slipper ev. partikelfilter.
Du får en len och fin sexa på 200+ hk.
Du kommer att köra på 0.8 blandat och 0.65-70 landsväg.
Och du blir inte frånåkt i vårt land.
0-100 på 8-9 sek är inte dåligt för en stor familjebil!
Hur många ggr utnyttjas det över 200 hk?
Tycker att bensinsexorna har blivit ganska tråkiga sedan man övergick till direktinsprutning, knackar mycket på tomgång och i vissa fall problem med ryckningar. Har erfarenhet av en 523i -06 och en -09 (LCI) och den äldre varianten var mycket trevligare.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag kan hålla med om att direktinsprutning försämrade mycket. Halva poängen med en bensinare är ju att det INTE ska knackas på tomgång. Det låter faktiskt rätt illa: Länk (min gamla 325i -08)

-------
//Lövet
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Prova då att ta bort plastkåpan när motorn är igång. Gjorde det på en av mina direktinsprutare, när vi skulle byta tändspole. Fy faan vad det låter illa!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.