|
|
|
|---|---|
|
Har haft ett svagt vindbrus från överkanten av vindrutan, den är bytt av en tidigare ägare (kvitto finns) så jag tänkte att det bara gjorts en miss vid monteringen. Jag har läst om att man ska byta ut vissa lister när man byter ruta och kanske det inte blivit gjort, tänkte låta en glasmästare montera om rutan. Men idag när jag åkte en sväng på eftermiddan så stängde jag "innertakluckan" och då försvann en stor del av bruset. Och först då så märkte jag att jag också haft brus från takluckan, den väg jag åker varje dag kör jag i 80-90km/h, men när jag kör 110 så blir det brus. Har letat runt på forumet för 7-serien men jag hittar inte någon som haft det här problemet men det är ju egentligen inget problem, det är ju bara att stänga innerluckan. När man har takluckan öppen så brusar det ju ändå, men det irriterar mig! Jag antar att det finns någon list runt takluckan som kan bytas men jag ser inte någon uppenbar, kanske inte ser skogen för alla träd. Det finns ju en som sitter runt själva glaset men den ser mer "dekorativ" ut än tätande, eller så har den blivit så hård att det bara ser så ut. Jag bör väl säga att luckan funkar perfekt, den ligger helt i linje med karossen och det finns inget läckage. | |
Karl-Hilding |
Har också ett lätt brus när jag öppnar innerluckan. Har för mig att det skall räcka med att byta listen som sitter utanför/runt. Alltså den som sitter på taket. På vår etta märks det ingen skillnad om man drar ifrån innerluckan. Var ute nu och kollade listen och visst känns den torr. Kanske går att smörja den med lite silikon? |
|
Jag var ut och kollade igen och nog känns det som listen tappat spänsten, får nog försöka byta den om det går utan att demontera halva bilen. Men när jag kollade närmare med en linjal som rätskiva så såg jag att luckan är lite låg i framkant. Inte mycket bara 2-3mm, men det kan ju räcka. Är det någon som vet om man kan justera höjden på luckan, och i så fall hur? |
|
|
Hej! Här har du en enkel guide! Länk Jag hade också lite brus men då på min E39 540. Det ser dock likadant ut om jag minns rätt. Jag märkte skillnad i bruset om jag tiltat upp luckan i bakkant eller om jag öppnat luckan i framkant innan stängning. Det var mycket tystare om jag stängde luckan från det vanliga öppna läget (öppen i framkant) än från tiltat läge, så nu stänger jag alltid luckan på "rätt sätt". Jag har inte bytt listen. Jag har justerat luckan så den ligger "fint" i linje med taket, hade dock brus efter justeringen men så lite att det inte hörs med halva innertaket igendraget. _-*-_*_-*-_*_-*-_ Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.