|
|
|
|---|---|
| Har ingen lödkolv hemma, går de inte att bara stoppa en liten lim dutt så dom sitter kvar i all evighet? Har limpistol och kan säga att de sitter då så de räcker iaf om man hade använt den! De är 3v korta litium batterier | |
|
Låter inte som en bra idé. Vitsen med att löda är just att lödtennet leder ström vilket ditt lim troligen inte gör. Limmet isolerar alltså batteriet från kretskortet och gör då ingen större nytta. Lödpenna finns på biltema för under 100-lappen. Se länk: Länk Kontaktytan mellan batteri och kretskortet är inte heller i hålet utan runt hålet på kortets yta. Det räcker alltså inte att bara trycka ner batteriets lödöron i kretskortets hål. |
|
| Nu har jag köpt lödkolv och lödtenn! Men hur i helsike får man lös batterierna utan att skada de dom sitter fast i? Är fastlött i nån typ av skittunn plåt på varje sida av batt. som förövrigt verkar följa med när man bryter o bänder lite! Jag menar, småplåtarna måste man ha i bra skick går ju inte att köra utan dom | |
|
Har byt på mitt SI kort i E28:an. Lyckades inte få lås de tunna plåtarna men en annan trevlig entusiast på nätet sålde nya orginalbatterier med plåtarna redan monterade till mig. Mitt tips är att du försöker hitta samma batterier med orginalfastsättning, sparar mycket huvudvärk. Länk BMW 4 Life |
|
| Jag har dom där små 3V batterierna! Dom är kanske 1/3 av dom du länkar till! Har flera stycken såna hemma redan och måste få igång bilen idag! Annars hade jag letat upp som du sa färdiga batterier av nån vänlig själ! Mätte upp dem föresten, nya batterierna mäter 3,1-3,2V! Bilens Batt. mäter 2,95V! Är de för lite annars skiter jag i att byta dem! | |
|
Jag förstår, 2,95V låter ju inte så dåligt. Det kanske är själva SI kortet som är trasigt om allt inte funkar dom det ska ? BMW 4 Life |
|
|
När jag byte min var dom helt döda...typ nära 0 volt. BMW 4 Life |
|
| är väl bara tankmätaren som visar fel och hoppar o far som den vill! | |
| Ja hur fan löder man fast batterierna i plåtarna utan att bränna dom? Har nu lyckats bränna sönder 2 st skitdyra batterier och jag har endast petat i dom med lödkolven...Dom visade 3,23V nyss och nu visar dom typ 2,5, mindre än dem som satt i från början | |
|
Spontant låter en hoppande bensinmätare som tankarmaturen mer än SI-batterier. Bytte tankarmaturen på förra E30in. Själva givaren i tanken var trasig och gav det symtomet. Men ett bra tips gällande lödningen är att skrapa lite med en kniv på batterierna där du ska löda för att få en bättre yta. alternativt slipa lite lätt med sandpapper/fil. Sen försöka löda på lite tenn på batterierna innan du löder fast dem mot lödöronen på kretskortet. Se också till att lödkolven är riktigt varm så du inte behöver värma mer än max 10 sekunder på var ände av batteriet, helst kortare. Har bytt på ett flertal på detta sätt utan problem. |
|
| Lödöronen har jag lött fast i kortet iaf..så jag ska alltså löda fast en liten klick tenn på batteriet innan man trycker dit det och värma på plåten tills de smälter? | |
|
Ja, värm på lite tenn på batteriet och lite på lörörornen på kortet. Sen en klick på lödkolven. Påför tennet på kolven precis innan du börjar lägger kolven mot lödytan. Tennet på kolven hjälper till att leda över värmen bättre, och innehåller fluss som bränner bort oxid på metallytorna. Flusset frigörs av värmen och bränns bort på några sekunder, därav att du lägger på det på kolven precis innan du sätter den mot lödytorna. |
|
| Helt satans omöjligt att få fast skiten,,har slagit sönder 1 dörr hittils av ilska och bränt hål i bordet, snart hänger jag mig | |
| Lödde fast kablar istället och drog ut dom utanför själva konsollen! Nu verkar tankmätarn fungera faktiskt! | |
|
Det är inte konstigt att ni inte får loss 'sidplåtarna' på batteriet - dessa är ju punktsvetsade och sitter orginal på dito batterier avsedda för just kretskortsmontering. Med andra ord dom här batterierna hittar man inte i en vanlig affär utan möjligen på Elfa eller Farnell - företag som levererar komponenter för elektroikindustrin. Att elda direkt på ett batteri med lödpenna är inte helt lyckat då batteriet kan skadas eller sluta ge ström då dessa ofta har vax som smälter och isolerar elektroderna så att det inte leder ström när de är över en viss temperatur och dessutom en säkerhetsventil som kan öppna sig - och då är batteriet verkligen helkass. Det kan gå om man har het lödpenna med bred spets som kan leverera mycket värme på en gång - förtenningen (få dit loddroppen på ytan så att det verkligen fäster i metallen) och därefter efter att batteriet svalnat igen - själva lödningen och båda momenten skall ske på typ 1-2 sekunder värmning med lödspetsen, inte längre!! - klarar man inte detta så får man vänta och låta batterierna bli kalla igen innan nytt försök. Man skall alltså efterlikna en punktsvetsning så mycket som möjligt för att minimera uppvärmningen av själva batteriet. Att med för liten och kall lödpenna försöka 'grilla' dit lödtennet är det sämsta man kan göra och resulterar bara att hela batteriet blir för varmt och förstörs. lödpennan eller lödkolven skall vara minst 120 Watt, gärna ännu större med FET spets, temperaturreglerad och med korta och minst 1 cm breda spetsar så att det kan leverera mycket värme på kort tid. Se till att spetsarna är välförtennade och har droppe av lödtenn och jobbet görs innan hunnit tennet oxiderat märkbart på spetsen - ibland kan separat flussmedel påpenslat på batteriet vara bra hjälp då det som finns i lödtråden är ofta för lite och kommer för sent i lödprocessen En sak till skall, man lära sig löda med professionell kvalitet för produktion så går man kurs i flera veckor på heltid och bara nöter - dessutom med utrustningar som kostar 25000:-, knappast en 70:- grej från biltema. |
|
| japp brände några batterier! Men gjorde ju en egen lösning med kablar som funkade! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.