|
|
|
|---|---|
|
Har en e39 som snart gått 22000 mil och där oljan i växellådan aldrig är bytt... Ibland upplever jag bilen som ojämn, att den "växlar". Detta händer speciellt när den är kall/under vintertid. Kommer bytet att ge mig kännbar effekt på körningen? Nu känns det som att inte hela motorn utnyttjas vid full gas och på motorvägen (säkerligen andra fel). Har ju hört att växellådan oftast går sönder på dessa... Därför kanske det kan vara en värd investering? We ride together - We die together | |
|
byt olja, det brukar göra underverk ######## # PAJALA # ######## |
|
|
Finns en viss risk med allt man gör :), att byta ALL olja i lådan när den har rullat 22000mil KAN innebära viss risk för att det blir problem även efter ett sådant "totalbyte", men byter man bara en del av oljan , dvs ett ordinärt byte där man endast tömmer det som rinner ut ur pluggen s.a.s., då är det mindre risk att det blir något "följdfel" iom att diverse skit "lossnar" och täpper till vissa kanaler som det kan bli om man tömmer/byter allt och den nya oljan rengör allt gammalt fastnat skit som då följer med i oljeflödet efter en viss drifttid och kan täppa till.. Men som ovanstående skribent skriver så är det mest troliga scenariot att det blir betydligt bättre och mjukare växlingar etc om man gör ett ordinärt "delbyte" av olja + filter/sil. Se dock till att du har rätt olja när du nu evtl ska byta, vet nu inte på rak arm vilken olja du ska ha i din låda, men det finns diskuterat i tidigare trådar(använd "sök inläggs funktionen" här uppe på sidan.. Men att lådan växlar "lite hårt" när den är kall brukar vara normalt(om det är det du menar). Mvh Janne. |
|
|
Bytte växellåds olja till RedLine. ( Manuell ) Blev en ny låda :-) E39,a 12000mil |
|
|
Jag har bytt olja i min 540iA som gått 23000mil. Skillnaden blir markant. Men kom ihåg att byta filtret också, minst lika viktigt som oljan. Jag köpte Pennzoil som var godkänd för BMWs ZF låda, kostade typ 200kr/l men jag tror att det går precis lika bra med en olja som är avsedd för automatlådor med elektronisk styrning. Nu får man inte ur riktigt all olja när man byter, så det är inte fel att byta efter ett tag igen. |
|
|
i en automatlåda ska man endast hälla i godkända oljor, själv så använder jag pentozin olja som är likvärdig med bmws lifetime olja (somma nummer som på esso oljan), den kostar endast 40 kr litern, finns att köpa på tyska ebay :-) själv så bytte jag olja två gånger innan jag plockade ned tråget och gjorde filterbyte, så 3 oljebyten brukar anses som ett "riktigt" oljebyte. rätt nivå i lådan får man när oljan blir 40 grader, då drar man igen pluggen :-) ######## # PAJALA # ######## |
|
| Min låda har gått 39000mil. Jag bytte vid 23000mil. Finns inga tecken på sliten låda. Växel mjukt och fint. Tycker jag märkte skillnad efter bytet. | |
| Någon som vet om där finns en olja hos Länk till min automat låda?? ska beställa motorolja där i samma veva... om inte, kan någon då länka mig rätt olja på ebay? för jag fattar verkligen inte vilken olja där ska va i lådan... TACK | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.