|
|
|
|---|---|
|
Hej har ett litet problem som kanske ni har en lösning på. Har en BMW 320 touring 1999 alltså med senare motorn i. Har vibrationer i bilen mellan 85-110 ungefär. Känns som kraftig obalans i däcken och det känns ordentligt i ratten. Om jag ökar till ca 115-120 känns inget och bilen känns o uppför sig helt normalt. Känns inget onormalt när jag bromsar och drar inte åt något håll. Har ok lufttryck i alla däcken. Fälgarna balanserade . Kör jag under 85 känns inget kör jag 115 och upp till 145 känns inget sedan kommer det lite tillbaka i 145+ men inget märkvärdigt. Om jag frikopplar när problemet uppstår så händer inget utan vibrationerna finns där . Vad fasen kan vara fel på bilen... | |
| Kom igen nu vet att det finns gott om kompetenta här inne för en sådan här fråga. | |
| Anliggande broms och/eller dåliga bakre länkarmsbussningar. | |
|
hade ganska precis samma för länge sen å de va skeva fäljar...... typ som ett ägg. blir typ samma om man bromsar till hårt på asfalten så man får en liten "platt" yta på däcket. BMW ownz |
|
|
Anliggande bromsar har jag definitivt inte så det går bort helt. Taskiga bussningar borde bilprovningen hittat då den var inne för 2 veckor sedan och rullat ca 20 mil efter detta. Skeva fälgar kanske men då har jag förmodligen 3 skeva uppsättningar då det e samma även när jag växlar mellan dom. Tack så mycket för era svar så här långt. Hur kollar jag bussningarna i länkarmarna bak?? |
|
| Rengör alla ytor från nav till fälg, inkl båda sidor av skivan. | |
|
Jag hade detta för ett par år sedan. Hittade inte orsaken men bytte av annan anlidning bromsskivor fram och då försvann problemet... Kan inte förklara varför bara konstatera att det var så. |
|
| Jag har samma problem på min 320i och det beror på slitna centreringsringar, kan vara bra att kolla dem också. | |
| Lita inte på att bilprovningen ser allt. Några dagar efter att jag besiktat bilen så hittade jag en bärarmsbussning bak som var tvärslut. | |
|
ha vare med om nästan samma sak som bosson. BMW ownz |
|
|
hmm ok bromsskivorna kan vara bovven men känner inte att dom är skeva..kan ju vara lite ovala iofs..värt att kolla på.. slitna centreringsringar har jag inte då jag inte har några...har anpassade centrum för att passa e36 med noll glapp..tillomed så det e lite svårt att få på dom så passformen är minst sagt 100%.. |
|
|
En mycket central fråga i problemet har inte besvarats: Vad är det för däck? Märke och dimension? Och vad kör du med för lufttryck? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
michelin primacy 225/45/17 bak michelin primacy 215/40/17 fram höger pirelli p6000 215/40/17 fram vänster ca 2.4 i ringtryck..däckgubben rekkomenderade 3.0 men det tyckte jag slet som fasen på mina förra sulor.. bilen känns oerhört stabil och skön förutom just vibbarna i deaa intervall.. |
|
| Kan det bero på olika däckfabrikt? | |
|
Man skall aldrig säga aldrig, men jag tror inte att däcken är dåliga - det är trots allt "premiumdäck". Däremot skulle jag testa 2,5 bar fram och 3,0 bar bak. Hade själv en del småvibrationer med mina Nokian NRVI 225/50-16 på E46:an (som är känsligare än E36 i hjulupphängningen - minsta fel märks direkt) och de försvann nästan helt när ökade trycket till ovan nämnda. Hade tidigare legat på ca 2,2 fram och 2,4 bak. 3,0bar ökar inte slitaget på så breda däck med låg profil - de behöver ett högt tryck för att "spännas ut" ordentligt. Däremot kommer du få lite stötigare gång och kanske något högre ljud - lufttrycksrekommendationen från BMW är har en ganska stark prioritet mot just komfort. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
ok då blir det till att åka till macken och justera ringtryck samt tanka bilen idag då.. kör med 45 profil fram också inte 40 som jag tidigare skrev.. 2,5 fram 3,0 bak blir det....återkommer på fredag med ett utlåtande.. hur mycket påverkar hjulvinklar detta fenomen?? |
|
|
rättar mig själv lite..kör 45 profil runt om... hade 2,6 i vänster och 2,7 i höger så jag sänkte till 2,5 fram höjjde från 2,6 bak till 3,0. Det som hände nu var att vibbarna kommer från 90km/h till 120km/h alltså flyttade bara problemområdet.. så nya goda råd emottages varmt*ler* kändes dock som lite mindre vibbar ändå... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.