|
|
|
|---|---|
| Har en m20b23 -86 motor som inte håller tomgången när motorn blivit varm. När motorn e kall funkar d klockrent, men när den blir varm som sagt så börjar den gå lägre o lägre på varven, tills den dör. Några tips någon? | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
På dessa finns ju ingen tomgångsmotor utan mängden luft som sugs är förinställt. Däremot hanterar den kall vs varm motor med hjälp av en ventil som ger extra luft när motorn är kall - dvs när motorn är kall så är tomgångsvarvtalet något förhöjt. Mängden bränsle vet alltid bränslesystemet hur mycket den ska pytsa i då all luft som går in i motorn mäts. Den här ventilen sitter på blockets vänstra sida under insuget och styrs av temperaturen på kylarvattnet. När kylarvattnet är kallt så är ventilen öppen men när kylarvattnet blir varmt så stängs ventilen (och mängen luft för tomgång minskas något). Inte helt ovanligt att denna ventil fastnar i något läge. Men även om den skulle ha fastnat i något läge så stämmer det inte riktigt in på din felbeskrivning. Mitt tips är dock ändåså att gå över alla vakuumslangar och insugsslangar, leta efter sprickor och dylikt. Gå även över alla de små vakuumslangarna som finns där. Det är ju inte helt omöjligt att själva ventilen fungerar och det är därför den får tillräckligt med luft när motorn är kall men sen har du något annat problem i lufttillförseln/bränsleblandningen som gör att när den extra tillsatsen av luft försvinner så orkar inte motorn hålla sitt tomgångsvarvtal. Vilket tomgångsvarvtal har du på motorn när den är kall? |
| Kollade alla slangar o hitta en som va sprucken... Fixade den o nu dör den iaf inte, men den har ojämn tomgång, hoppar mellan 600-1000rpm hela tiden, men den dör inte längre. När han startar kall startar den på 1000varv o efter 2sek hoppar den upp till 1300varv... Sen när motorn blir varm börjar den hoppa på tomgången... Så d känns som om ventilen fungerar??? Men va styr tomgången sen??? | |
Hur har det gått? Fortarande hoppande tomgång? Vad är det som börjar hoppa förresten? Hoppas det är varvtalet på tomgången som hoppar mellan olika lägen - för du har väl inte luftfjädring på bilen och den börjar hoppa lite då och då? :-) Hur frekvens ändrar den varvtalet på tomgången? Lägger den sig på bara två olika nivåer och rör sig däremellan? Vilka nivåer? Eller pendlar den fram och tillbaka mellan två ändvärden? Vilka ändvärden? Det är inget som styr tomgången. Tomgången är en luftkanal som alltid finns där och vars storlek inte ändras (förutom med denna ventil som ger extra luft och därmed en förhöjd tomgång) - det är alltså inte som på motorer med Motronic där det finns en tomgångsmotor som i sin tur styrs av en styrdator (och som i sin tur får in mätvärden från diverse sensorer). |
|
När väl "kallstartsventilen" har stängt så sjunker varvtalen från 1300rpm till att "hoppa" mellan 500-800rpm. Har pratat med lite folk som kan detta bättre än mig och alla säger vacuumläck. Tittar man på luftslangarna så är dom ju inte pinfärska heller. Säkert originalslangar... Så jag har bestämmt mig för att byta alla o se om d blir bättre... Bilen funkar ju och går gött, det enda som är med han nu är att jag inte kan rulla fram på tomgången, Måste ge gas så att varven hamnar över 1100rpm, annars så hackar sig bilen fram. Har ju bytt alla bränsleslangar och kylarslangar, så nu är det dax för luftslangarna... |
|
|
Har bytt slangarna o d e ingen förändring. Slangen till bromsservon läckte den med... Den håller ju tomgång o dör inte, så ja kan inte tänka att d e så farligt? När han går ner på 500rpm låter d ju lite illa, tror d e avgassystemet som skallrar... Förutom d så kanske d ska va så på denna modellen. Den e ju trots allt hyfsat gammal. O den klarade ju besiktningen... Så ja vet inte, d får nog va som d e. Lr ha du kanske någon annan ide? |
|
Nej, tomgången skall vara runt 800 varv/min. Har inget med ålder att göra. Var tomgången 800 varv/min år 1985 så ska det vara 800 varv/min år 2012 också! Tändpunkten skall vara 19 BTD vid 3000 varv/min (och med vakuumslangen till fördelaren bortkopplad). Se info från fjäderbenstornet från min 323i Länk Något är galet. Den får uppenbarligen inte tillräckligt mycket luft. Är det någon som fipplat med slangarna eller tomgångsjusteringen på sidan av insuget? Kanske kan mäta upp tändningen för skojs skull - går snabbt att göra - tror inte det är problemet alls - men kan ju vara bra att göra ändåså. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.