AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
13.707

Vanliga fel m3 e92, köpråd

Sida 1 av 2
Hej! Om det vill säg väl kan det bli en m3 när som helst. Men är fortfarande ganska grön vad gäller utrustning samt barnsjukdommar. Alla tips välkomnas!
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

mmm M3 E9x är en underbar bil med gött ryt i maskinen och fin väghållning! På tidiga bilar 07-08 så är dock finishen på vissa detaljer lite sisådär. Tex har rattens "plastdetaljer" en tendens att flagna.....Skinnet i stolarna är extremt känsligt och även lågmilare lider av fula skav/märken. Bältesförararmen fungerar sällan när bilen rullat + 3000 mil. Sen klonkar transmissionen en hel del vid tex krypkörning eller parkering vilket låter jävligt trist men det ska ju tydligen va så....

Ang utrustning så finns det några "måsten" om inte bilen ska va helt iskall vid framtida försäljning: Helskinn, 19 tums hjulen, Navi, minst hifi professional ljud, keyless go..

MVH Peter

Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

09 kom ju HD navin..när kom faceliften M3E9X?

Viktigast enligt mig är att den har M-drive

/Anders
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Vet ej exakt datum men på M3 limo skiljer det en hel del..tror faceliften gäller från modellår -09, alltså bilar tillverkade efter sep 08.
be
182
beyma
BMW M3-03 343++ Halta kameler (Såld)
Hur är bakvagnen på m3 e92??
Har Bmw lyckats att förankra den väl i chassiet eller är det samma problem här som tidigare modeller?? Dvs man riskerar att bli omkörd av sin egna bakvagn?

Vad är det här med m-drive egentligen?
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

M-drive innebär att du individuellt kan ställa in antisladd/antispinnsystemet för att få tex optimalt grepp vid acc eller körning på bana. Likaså kan man få lite trögare styrning och bättre gasrespons. Det har ingenting med effekten att göra.

M-drivers package innebär att bilen har högre toppfart och vid nybilsköpet fick man en förarkurs på bana:-)

MVH Peter

Ok, bra förklaring, tack!
GI
53
GIDE
Bmw M3 E46 -03
Vad är att rekommendera, manuell eller dkg?

Hur är dkg'n? Vi pratar årsmodell 07-08 nu. Ca 6-10.000km.

Jag har tidigare ägt 2st smg och en manuell e46 m3. Och har inget ont att säga om någon utav dem.

Föredrog kanske manuell, då det kändes som ett handhavande fel om slet ut på kopplingen!

Mvh
David
BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
Gide// Du kan inte jämföra SMGII med DKG. SMGII känns som den ska förstöra transmissionen varje gång man växlar. Här försvinner rycken( nästan helt) och gummisnoddskänslan helt. Hur DKG som kom på 2008 års modell är efter 10000 mil kan jag inte svara på. Jag är inne på min andra M3 e92 och har inte kört mer än knappa 3000 mil med nuvarande och den känns fortfarande som ny.

Jonas

pe
771
pea
BMW M3 E92
det finns några fel att kolla upp, tex infästningen bakre stötdämpare mot bakaxel,man hade pressat dessa för hårt så att det blev sprickor i nerde fästet på stötdämparen, kolla 2007-2008, glapp i bakelysningen fans ohså.
Har du tänt att trimma mycket (kompressor) håller dkg lådan sämre än den manuella.
Det har även varit en del motorhaveri på de tdigare pga av felaktga ramlager.
annars håller bilen riktigt bra har 2000 kompessor mil med min utan ett enda problem
Det verkar som att jag har hittat min drömbl!

En sak, säljaren påstår att framrutan är en special variant, lite av ett tillval. skall
tydligen dämpa helljus etc. Någon som vet vad detta är för ruta? Stämmer det att det fanns ett sådant tillval?
BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
Det finns ju värmereflekterande ruta men någon som dämpar helljus har jag aldrig hört talas om.

Jonas

pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Har inte jag heller hört talas om och jag är 99% säker på att det inte finns heller.

Vilken bil gäller det?

Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Han måste ju mena innerbackspegeln eller nåt?
Peddan det är en bil ifrån tyskland :) bilder kommer när jag köper den
Ok, nu är bilen köpt!
Btw, det där med rutan var att bilen bländar av fån helljus till halv när den känner av mötande ljus.

Tack för alla tips och råd samt förklarningar. Givetvis blev det en med m-drive, edc navi, keylessgo etc samt en i mina ögon oslagbar färgkombination :D

BILEN:

Länk
Läcker bil, grattis! Kallas dessutom helljusassistens, kan vara bra att veta :-)
Inte helt förtjust i rött skinn men det ser faktiskt läckert ut med den alpinvita färgen som är snyggast tillsammans med Jerez svart på M3 E92.

/Anders
80
178
80s
Polo 1,4, bilen som inte borde gå fortare än 60...
Är också på m3 jakt, liknande frågeställningar som ovan, finns en -12 i jerez svart, är den färgen snarlik carbonsvart eller är jerez mer blåaktig? Hur viktigt är comp package?
Jag skulle säga att Jerezsvart är väldigt lika Carbonsvart men det är förstås en viss skillnad, kan dock ej specificera den mera än så. Den är dock väldigt snygg på M3.

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.