|
|
|
|---|---|
| Som rubriken lyder, varvtalet verkar jämnt ca 650, kan gå ner till 500 någon sek, men hela bilen liksom ristar,skakar när den står på tomgång vid kallstart. Väntar jag ca 2 minuter så går plötsligt varvtalet upp på ca 1100 varv endast nån sekund för att falla ner till ca 650 igen och då går bilen hur fint som helst. Ett annat problem eller relaterat till ovanstående är när man kör iväg vill den ibland liksom "hoppa" iväg, frikopplar jag och kör igen så försvinner detta, detta också vid kallstart. Hoppas någon kunnig kan ge lite tips till mig. Tack på förhand. Mvh Mats | |
|
Kolla i tändstifts hålen så du inte har vatten/olja där Kolla också att den inte tar tjuvluft kan du kolla med startgas sen lmm Det kan vara en hel del olika saker men börja där hade iaf jag gjort Ha deT |
|
| Thorn 525! Vad innebär det om det är vatten/olja i tändstifts hålen?? Mvh Mats | |
| Tog idag en titt på gummibälgen som går från luftfiltret, hittade ett hål, ganska stort kan man säga!, nästan man kunde stoppa in handen där. Gissar att detta påverkar problemet med ojämn gång! Har ni några tips om varför den hoppar fram, läs inlägget högre upp. Kom med fler förslag. MVH Mats | |
|
Naturligtvis påverkar luftläckaget efter LMM motorgången! Byt bälgen så fort det går - motorn suger dessutom i sig orenad luft = slitage! Är det en manuell eller automatväxlad bil? Om det är en automatlåda, kan det mycket väl bero på den trasiga bälgen då motorns kraft inte blir rätt vid starten. Om det är en manuell låda kan kopplingen vara sliten (eller kanske bara behöver luftas). För övrigt har BMW tyvärr en liten strypning (som lätt går att demontera) innan slavcylindern för att få en mjukare gång på kopplingsrörelsen - vilket kan leda till ryckig start om man är ovan vid den funktionen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Johan B ! Det är en manuell, känns inte som kopplingen är sliten, så kanske det är "strypningen" av kopplingsrörelsen som spökar? kanske jag är ovan vid det. Mvh Mats | |
|
Om den suger mycket tjuvluft kan nog det påverka starten även om det är manuell låda... Strypningen som sitter precis inan slavcylindern är ca två cm lång och går att skruva bort om du gängar ur röret vid slavcylindern och sedan är det bara att skruva in nippeln från röret direkt i slavcylindern (strypningen är som en liten distanshylsa med ett fint hål i som stryper flödet in och ut i slavcylindern). Strypningen kallas för CDV (Clutch Delay Valve) på "BMW-språk". Nr 9 på bilden: Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack för det Johan B. Mvh Mats | |
| Måste ju berätta att efter tändstiftbyte och byte av luftbälgen som går från filtret så går 528:an jämt och fint igen på tomgång.Tog också bort CDV:n och kopplingen känns som ny igen, säger som många andra här på forumet VARFÖR Bmw satte in denna strypventil, när den orsakar så mycket otrivsel. Mvh Mats | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.