AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
6.277

Köpråd och övriga tips BMW X3 3,0 2004

Visa användare
126
Alucinor
Subaru Forester 2,5XT -06
Hej gamla forumvänner!

Efter att ha provat div. Volvosar och f.n Subaru inser jag nu att BMW har varit dom enda bilarna jag verkligen trivts med - trots att dessa kanske nödvändigtvis inte varit dom mest felfria bilar jag ägt! Mest absolut dom med mest körglädje och mest komfort och upplevd kvalitetskänsla få märken kan motsvara!

Hur som haver, jag vill köpa mig en bimmer igen! Denna gång är jag (eventuellt) ute efter en X3 3,0 från 2004-2005 då dessa ligger i en prisklass jag känner att jag har råd med för tillfället. Därför vänder jag mig efter några års frånvaro åter till er på detta eminenta forum för att få lite råd och tips rörande dessa modeller!

Vad ska jag kika extra noga på, på dessa bilar? Hur är utrymmet i kupén - kommer jag att tex kunna ha en bakåtvänd bilbarnstol i bak utan att passagerarsätet i fram blir fullständigt obrukbart? Vad ligger servicekostnaderna och intervallerna på? Vad kan ni mer berätta om bilen i fråga?

Tack på förhand!
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Jag har en X3 3.0i -05 som du kan få köpa till ett bra pris. Den har bara gått drygt 8000 garanterat ärliga mil med en dam som ägare de första 8000 milen. Den har lämnats in på rekond 2 ggr per år och är i extremt fint skick.

Jag har bara gott att säga om biltypen sånär som på att jag tycker att den är undermotoriserad med bara 231 hp. En Cayenne V8 Turbo skulle passa bättre för mina behov.

Skicka PM vid intresse så kan du få bilder och mer info på email.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Då kan det bli annorlunda den här gången, X3 E83 verkar hålla ihop väldigt väl och några specifika fel kan jag inte komma på. Det är trots allt en 3-serie och utrymmena är inte kanon men fullt tillräckliga för fyra-fem personer tycker jag, några barn har jag inte men en barnstol tycker jag absolut skall få plats bak: Det är snarare benutrymmet bak som avslöjar att den är baserad på trean upplever jag.

Bilen skall ha service med en intervall på 2500L förbrukat bränsle, i stegen oljeservice, inspektion 1, oljeservice och inspektion 2. Till min X3 med en fyra under huven kostar detta cirka 2000:- för en oljeservice och drygt 4000:- för en Inspektion 2 vid en auktoriserad BMW-verkstad.

I övrigt tycker jag det är en riktigt bra bil, vägegenskaperna påminner mer om en låg personbil och man kan verkligen ha kul bakom ratten på en X3 samtidigt som den kompetenta fyrhjulsdriften gör bilen riktigt duktig bortom asfalten. Det är snarare föraren som sätter gränsen; oavsett bilens kompetens kan det svida i föraren när underrede (20cm markfrigång), låga fälgar, den blanka lacken och dylikt tar stryk. Det är snarare det som stoppar X3!

Utrymmena är fullt tillräckliga, bilen ligger tungt och stadigt på vägen i alla väglag, ljudnivån är låg men dom breda däcken bullrar lite, kvalitén på materialen är hög och som sagt verkar den pålitlig.

Det enda jag kan anmärka på är att fjädringen blir stötig på dålig väg, inte så att den blir obekväm men jag vågar inte påstå att den är bekväm över potthålen heller. Ett pris man betalar för den höga körglädjen kan jag tänka mig.

Lycka till!

//Bjersér
Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
MB Sprinter 311cdi 4x4 -05
Multicar M26 4x4 -96
Nu blev jag nyfiken då jag såg vilken Subaru du har, har du kunnat testa någon X3 3,0i och hur står den sig isf mot din XT?
Visa användare
126
Alucinor
Subaru Forester 2,5XT -06
Hej och tusen tack för svaren!

Har inte testat nån X3:a än, men som var till Thomas M kan jag säga att Subban är ordentligt pigg och har väldigt härlig motorkaraktär. Dock är kvalitetskänslan väldigt "japansk"! Glappiga knappar och spakar, plastig inredning, det skramlar och rasslar lite här och där. Ingen BMW-känsla direkt!

Men nu har jag börjat snegla på en X5 4,4 istället. Har lite frågor ang. den istället som jag startat i ny tråd.
Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
MB Sprinter 311cdi 4x4 -05
Multicar M26 4x4 -96
Tack för svaret, har också varit nyfiken på liknande Subaru men inte trivts med plastkänslan.
Testat många X3 och kört X5, där X5:an känns som mer bil för pengarna. 7-serie känsla interiört jmfrt med lägre än 3serie nivå i X3. Står du ut med bränslekostnaden och den annorlunda bakluckan så är ju X5 bra! Lycka till!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.