|
|
|
|---|---|
|
Hej, har en bmw 740 e32 från 1992 som gått 21000mil, välskött och nybes. Har följande problem, Jag kan köra hur långt som helst i låg fart, i stan, me folk i bilen, stå på tomgång hur länge som helst. Ut på motorvägen och hålla 110 eller mer utan att några som helst problem uppstår. Vattentempen ligger exakt i mitteln. Men om jag bestämmer mig för att gasa på lite och ägna mig åt lite mer inspirerande körning så efter en 20-30 sekunder EFTER jag gasat lite så stiger vattentenpen till strax förbi strecket efter mitten mot de röda. För att sen gå tillbaka till normalt igen om jag fortsätter att hålla jämn fart. Jag fattar inte varför. Jag har perfekta avgasvärden, gjort co prov på kylvätskan, provtryckt systemet, rengjort kylare slangar och expansionkärl, ny termostat och en bra viskofläkt. Fyllt på kylvätska med vakumsug. Kan nån förklara varför det blir såhär?? Med vänlig hälsning, Oskar | |
|
Jag kan inte förklara eftersom du redan gjort de åtgärder, som verkar riktiga, du nämner ! När man ger mycket gas och det sker stor värmeutveckling i cylindrarna och verkningsgraden drastiskt sjunker i förbränningsprocessen så sker det en stor värmeavgång till blocket och därmed till det cirkulerande kylvattnet 5-30 sekunder efteråt beroende på mediernas värmeledningsförmåga. Men när det är rejält flöde på kylvattnet ut ur det heta blocket på väg över temperaturgivaren så brukar man inte kunna se det alls på tempmätaren, i ditt fall syns det ju tydligt och därför är mina teorier att du kan ha lite dålig cirkulation på kylvattnet, eller att det är en luftficka precis där tempgivaren sitter (långsökt) eller att den utjämning av indata från temperaturgivaren till huvudinstrumentet som normalt sker inte i ditt fall sker så att en kort tempändring syns på ditt instrument fast det normalt inte syns. Hur ser vattenpump och termostathus ut ? Kan det finns någon annan flaskhals i ditt kylsystem ? Det vore onekligen intresant att sätta dit en snabb tempgivare till multimeter och mäta exakt i kylvattnet bredvid originaltempgivaren och se vad som verkligen händer ! |
|
|
Tack för ett bra svar! Det som oroar mig allra mest som jag hört från andra är att jag har en spricka i en av topparna. Men jag får inte ihopa att jag skulle ha det. Termostathuset är 2dagar gammalt och termostaten ett par veckor. Pumpen är egentligen det enda jag har kvar att kontrollera. Hur är det me dessa pumparna? Är skovelhjulet i plast och kan med tiden "slipas" ner så pass att den inte klarar att cirkulera vattnet tillräckligt? Byta tempgivare? Med vänlig hälsning, Oskar |
|
|
Är det bara när du släpper av och går ner på lågt varv som detta händer? Inte om du håller full gas länge? Kan ju vara tecken på dålig cirkulation. |
|
|
Saken är den att jag har inte vågat hålla nere av två orsaker, första är att jag vill inte överhetta motorn och andra är att de är svårt att hålla så höga hastigheter en längre tid. Men så här är det, jag ligger på motorvägen i 110km/h, trampar ner gasen och ökar snabbt upp till 140-150 och ligger där säg i 15 sek räcker. Slår av på gasen och återgår till 110km/h. Ca 20 sekunder efter det börjar tempmätaren krypa över mitten, förbi nästa streck och nästan mot det röda. Men sen vänder det igen och den är tillbaka på mitten. Med vänlig hälsning, |
|
|
Det låter onekligen som låg cirkulation, termostat som inte öppnar eller igensatt kylare, men 30-50 sek är ändå rätt lång fördröjning. Hur ser kylaren ut? Fräsch? Full med skräp, ärg etc? Om det är skaplig utomhustemperatur är det inte så där alldeles jättemycket överkapacitet i frontkylaren, inte så mycket "som man tror" iaf. |
|
| Hade av kylaren innan idag, har rensat alla celler, både me tryckluft och avfettning och vatten. Även rengöring invändigt och spolat med vatten och tryckluft. Tog även kondensorn till ACn när jag ändå var igång. | |
|
Ok, du har rengjort kylaren. In+utvändigt? Fattas bara att montera två stektermometrar el dyl. En på kylarens utloppsslang och en på utloppet från motorn (eller annan plats där man mäter temp innanför termostaten), vid behov även på kylarens tillopp om det visar sig att utloppet från kylaren sticker upp i "motortemp". Rejäla mängder värmeledande klet eller så får man offra nån slang och ta hål i den (täta givaren!!!). NTC-motstånd för 15kr på elfa funkar bra att bädda in i värmeledande klet och silvertejp, men då får man ha en assistent och två multimetrar el dyl och räkna ut vad temperaturen var efteråt (man mäter då resistansen). |
|
| Sorry, du hann före. :) | |
| Länk | |
|
Kylaren är rengjord utvändigt in i minsta detalj, däremot så är insidan lite värre att veta om man verkligen fick ut allt. Men jag har lagt minst en timme bara på kylaren. Låter väldigt invecklat att göra sånna tester men kanske är de det som krävs. Vet nån hur stort flöde dör ska vara ut från v-pumpen? Hade ju av slangen som går från pumpen till din övre delen på kylaren, starta bilen och samtidigt fyllde på i expansionkärlet. Det "sprutar" inte ut om man säger så. Ska där vara bra tryck ut från pumpen? |
|
| Har ej provat på denna bil men det finns inget behov av mer än "vattenkanneflöde" vid tomgång. | |
| Jahapp, vad ska jag göra? Testa och plocka av pumpen? Det enda man kan se på den är väl om bladen är hela och utan glapp? | |
| Värt att kanske tillägga är att jag kan stå inne med avgasslang på och hålla den på 4000rpm hur länge som helst utan att tempen stiger. | |
|
Det är som regel alltid skovelhjul av rostfritt stål på originalpumparna, de går mycket sällan sönder i skovelhjulen men i ditt fall hade jag kollat det. Det låter ju märkligt att du kan varva motorn utan att tempgivaren reagerar så fort du inte har någon fartvind..... värmeutvecklingen är förvisso mindre vid varvning utan belastning än med , hur stor skillnaden är och om det är avgörande i ditt fall kan jag inte avgöra. Finns det något som påverkar kylsystemet som skiljker sig mellan motorbelastning av stillastående och rullande bil ? |
|
| De där me spricka i en topp då? Är de nånting som kan ha hänt i mitt fall? | |
| Men just nu as we speek, öppnar jag dörren o känner att de luktar glykol utanför bilen, men inget på marken eller när ja provtrycker eller suger me vakum,hur är det möjligt?? | |
| 4000 rpm stillastående innebär mycket låg avgiven effekt till kylvätskan (obelastad motor!) och högt kylvätskeflöde (4000 rpm) = god förutsättning för att hålla tempen i schack utan några som helst problem så länge fläkten fungerar. | |
|
Tackar för alla bra svar! Men fortfarande har ingen kommenterat min spricka i en/båda topparna? Får man dessa fenomen då? Har även en 530 e34 från 1995, som inte har dessa problem. Passa v-pump, kylare osv från den? Innan ja köper grejor för ett gäng tusenlappar så känns de bättre att hitta felet me saker ja redan har. Med vänlig hälsning, |
|
|
Antar att det är automatlåda. Kan det vara den som blir varm när du kör inspirerat ? Bara en tanke eftersom oljekylaren till lådan sitter på vattenkylaren. Måste du fylla på glykol ? Jag hade en bil med spricka i toppen en gång den gick dåligt när den var kall och blev bra när den blev i arbetstemp till en början men det blev successivt sämre med vit ånga ur avgasröret. Detta var visserligen en Saab men som jämförelse kanske det duger. Lycka till med felsökningen. Mvh Janne |
|
|
På min sitter där inget oljekyl till lådan på eller integrerat i kylaren. Oljan i lådan är nybytt och den växlar mjukt och fint. Har ingen rök i avgaset varm som kall. Ingen vit rök iaf. Och den går perfekt när jag kallstartar också. Med vänlig hälsning, |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.