|
|
|
|---|---|
|
Hej alla bmw experter! Det är nu dags för mitt första-bil-köp och det lutar åt inget annat än vad rubriken säger. Jag är ca 20år och är vad man kan kalla 'rookie' på närmare undersökningar av bilar. Jag ska nu om en vecka eller två åka och titta, undersöka och provköra en 330 som har rullat ca. 14k mil. Jag vet att jag ska kika efter läckagerelaterade problem, syna motorn och underredet väl samt missljud. Köpte en carfax rapport och den var väl godkänd, den har även gått igenom sista sex års besiktningar utan anmärkningar. Komplett servicebok och kvitton på gjorda saker. Får väldigt bra vibbar av bilen och även säljaren. Det som jag grundar extra på är om det skulle vara något väldigt tydligt/vanligt fel på bilen, som jag missar och efter köpet åker jag på en rep. kostnad på över 10k. Har tittat i eran begagnatgudie och har tagit till mig informationen, men man vill alltid vara på den säkra sidan hehe. Är det någon vänlig själ här som vill tänka sig hjälpa mig, en smula? Mvh Pacino | |
| Leta rost, de har en tendens att rosta en hel del..... | |
|
Kolla upp försäkringspremien innan du köper. 330i är dyra för en 20 åring. ------- //Lövet |
|
|
Ja det läste jag också. Rost undersidan(?) av dörrar samt bakluckan. Ungefär, vad tror ni den minskar i värde på 1,5 år med ca. 16k mil körda totalt? Jag kanske är överförsiktig? Mvh Pacino |
|
|
Fråga säljaren om något förebyggande är gjort..är det en av oss här på a-power är det säkert bytt remmar.vatten pump.termostat.vattenbehållare till kylaren osv.hur är det med vevhusventilationen? är den bytt eller har ägaren bytt olja mer än bmw´s rekomendationer och sluppit problemet?.häng inte upp dig på full kletad service bok utan gå mer på kvitton på bytta delar från säljaren.är sånna saker gjort i förebyggande syfte är bilen ett vettigare köp enl mig än en jag kör till det rasar och följer bmw´s rekomendationer,kolla även lack skador(bubblor) i lacken för en 2002 har inte lika lång rostskydds garanti som tex en 2004--> |
|
|
Är i skarvar/kittningen som rosten är den stora boven. |
|
|
Kolla rost vid trösklar, Motorhuven Samt som skrevs ovan även baklucka? |
|
|
Som du beskriver säljaren osv verkar det inte vara några problem utan han har koll på sin bil, men passa på att testa även kopplingen ordentligt om den rullat de 14000 milen nu och kanske har blivit lite lekt med den. Lägg dig på c:a 100-110 och koppla och släng upp kopplingen igen i högsta växeln och se så den biter som den ska och inte slirar till för dig. Likaså säg till honom att bilen ska vara kall när du kommer, så den inte är varm körd. En del fel visar sig vid kallstart. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.