|
|
|
|---|---|
|
Jag ska(som det verkar) få en ny jobbebil i slutet av sommaren. Jobbar som resande säljare/servicetekniker, med företagets logga på bilen. Kommer köra ca 6-7k mil/år. Bilen får jag använda privat, men vill inte betala för den förmånen.. Hur fungerar det? Beror förmånsskatten på vilken bil jag väljer? Och vad ska man då välja? Är lite sugen på en Volvo V60. Detta blir första gången jag får ut en helt ny företagsbil.. Kör tills vidare en Mazda 6 -06. ------- Min bil suger inte... | |
|
Jag tror ingen vill betala för förmånen, tyvärr är den svår att undvika. Förmånsskatten beror på hur dyr bil du väljer. Kör du över 3000 mil per år i tjänsten så förmånen sätts ner till 75% av ursprungliga värdet. Du kanske kan komma överens med ditt jobb om att inte få den som förmånsbil. Utan att den skrivs endast på företaget, du för en körjournal på varje körd mil och begränsar din användning till max 10 gånger eller 100 mil privat. Inte mer än 10mil/tillfälle. Då tror jag bilen måste förvaras på arbetsplatsen när den inte används och du får inte ta den till och från arbetet. __________ Mvh Grelle |
|
|
Vilka bilar får du välja mellan? __________ Mvh Grelle |
|
|
Alla våra bilar står skrivna på företaget, med körjournal. Det fina med att jobba som säljare är att det är väldigt svårt att kolla upp milen. Dessutom har man alltid jour, typ.. Chefen påstår iaf att om bilen är för fin, eller för bra utrustad, så blir det svårare med skattemyndigheten. ------- Min bil suger inte... |
|
|
Vet ej ännu, Men misstänker att under 300k är rimligt. Det viktiga är att man får ett bra avtal. Det går tex inte att vänta 2 veckor på verkstadsstid om bilen strular. ------- Min bil suger inte... |
|
|
Chefen snackar om en ny Mazda 6, eller Opel Insignia.. ------- Min bil suger inte... |
|
|
Enklast att slippa förmånsskatten är om du köper en bil med separat hytt och flak. Kanske inte så kul men du slipper bråka med skattemyndigheten ;) Bilens pris är i stort sett ointressant för om den blir förmån eller inte. Det är användningsområdet som räknas. Som Grelle skriver ska inget förmånsvärde utgå om du enbart använder bilen i arbetet och den förvaras hos arbetsgivaren samt används högst 10 tillfällen per år privat. ------- //Lövet |
|
|
Vill du slippa betala förmånen på bilen så är det flak eller liknande som gäller.. Själv har jag försökt att få en VW Amarok med kåpa från mitt jobb men fick nej:)) //Per |
|
| Man får ofta höra att "det funkar om man bara gör så här". Visst det funkar ju ända tills skattemyndigheten kollar! Men då blir det en dyr historia! Mitt tips: Följ de regler som finns. Vet att det låter fegt och tråkigt men skönt att ha ryggen fri när skattmasen knackar på dörren.... | |
|
Klart du ska pröjsa för förmånen, annars får du problem med skattemyndigheten och det kommer dom jaga dig för tills den dan du dör. Ett annat sätt kan vara att köpa en bil privat och få bilbidrag då kan det ibland lönda sig att köpa en 1-3 år gammal bil och pröjsa allt själv när man får betalt för bränslet. Men eftersom du kör så mycket i tjänsten så kanske kankse förmånsbil lönar sig. |
|
Njuren |
Kan bli tufft :) Arbetar själv som regionsäljare och får ta ut en bil för 341000k vilket jag gjort. Min v70 betalar jag 4400kr och summan läggs på toppen av lönen så jag har maxat. Då kostar bilen mig 2200kr netto. Men tar du en Chevrolet Aveo 1.2 med 25% reducerat värde så kostar den dig endast 1690kr brutto = cirka 850 spänn i månaden för en sprillans ny bil på uppfarten :)) Kolla här: Länk |
|
Nu vill jag inte vara en glädjedödare men flak-/skåpbilar är inget kryphål för att komma undan förmånsvärde. Kravet på dokumenterad körsträcka i tjänsten finns självklart även här. Skattemyndigheterna har koll även på företagets skåpbilar och kravet på dokumenterad körsträcka finns även här. Om företaget/användaren inte kan bevisa vad som körts i tjänsten kan den anställde åka på en förmånsbeskattning retroaktivt och företaget får också betala Skatteverket är ute på helgerna och kollar stora parkeringar typ ikea efter firmabilar. En tid efter får firman en fråga vad bilen gjorde på den parkeringen en söndag em. Utan en bra förklaring kan det bli tråkigt... Jag jobbar i bygg- och fastighetsbranschen så jag vet... |
|
|
Det bästa kryphålet jag hört är att köpa en lastbilsreggad pickup då menar jag att klassa om den till tung lastbil Typ dodge ram enda kruxet är väl att du måste ha c-kort Dock klarar man sig helt från förmånsskatt |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.