|
|
|
|---|---|
|
Jag ska(som det verkar) få en ny jobbebil i slutet av sommaren. Jobbar som resande säljare/servicetekniker, med företagets logga på bilen. Kommer köra ca 6-7k mil/år. Bilen får jag använda privat, men vill inte betala för den förmånen.. Hur fungerar det? Beror förmånsskatten på vilken bil jag väljer? Och vad ska man då välja? Är lite sugen på en Volvo V60. Detta blir första gången jag får ut en helt ny företagsbil.. Kör tills vidare en Mazda 6 -06. ------- Min bil suger inte... | |
|
Jag tror ingen vill betala för förmånen, tyvärr är den svår att undvika. Förmånsskatten beror på hur dyr bil du väljer. Kör du över 3000 mil per år i tjänsten så förmånen sätts ner till 75% av ursprungliga värdet. Du kanske kan komma överens med ditt jobb om att inte få den som förmånsbil. Utan att den skrivs endast på företaget, du för en körjournal på varje körd mil och begränsar din användning till max 10 gånger eller 100 mil privat. Inte mer än 10mil/tillfälle. Då tror jag bilen måste förvaras på arbetsplatsen när den inte används och du får inte ta den till och från arbetet. __________ Mvh Grelle |
|
|
Vilka bilar får du välja mellan? __________ Mvh Grelle |
|
|
Alla våra bilar står skrivna på företaget, med körjournal. Det fina med att jobba som säljare är att det är väldigt svårt att kolla upp milen. Dessutom har man alltid jour, typ.. Chefen påstår iaf att om bilen är för fin, eller för bra utrustad, så blir det svårare med skattemyndigheten. ------- Min bil suger inte... |
|
|
Vet ej ännu, Men misstänker att under 300k är rimligt. Det viktiga är att man får ett bra avtal. Det går tex inte att vänta 2 veckor på verkstadsstid om bilen strular. ------- Min bil suger inte... |
|
|
Chefen snackar om en ny Mazda 6, eller Opel Insignia.. ------- Min bil suger inte... |
|
|