|
|
|
|---|---|
Ro 553 Alpina b7-86
Mini Cooper -19 Saab 9000 Talladega-90 Camaro -77 Saab 9000 Mellberg Ford Mondeo -14 |
Volvo 760 fyller 30 år. Saxat ur tidningen: Ledorden för utvecklingen var tillförlitlighet, bränsleeffektivitet, livslängd, låga bullernivåer och prestanda. Designen fick också stor uppmärksamhet vid premiären. I en tid när de flesta bilar var spolformade kom Volvo med något alldeles kantigt. Det blev stor succe´. Mina tolkningar av detta: Designen, har inte Volvo varit kantiga sedan 140-serien? Var det inte Ford Sierra som var revolutionerande åt andra hållet och skapade rubriker? Tillförlitlighet och livslängd i den underbara PRV-sexan? Bränsleeffektivitet? Låga bullernivåer och prestanda, ja kanske låg prestanda samt bullernivå. "You can call me Bon" |
|
Till tidningens försvar, påstod dom att Volvo lyckades med sina mål? ;) //Bjersér |
|
|
I denna 24min långa dokumentären beskrivs utvecklingen av 700-serien: Länk Designad för att hålla en viss tomvikt (1350kg) och ett visst luftmotstånd, som givetvis var mycket högre satt från början än vad tex Ford eller Audi presterande ungefär samtidigt. |
|
Ro 553 Alpina b7-86
Mini Cooper -19 Saab 9000 Talladega-90 Camaro -77 Saab 9000 Mellberg Ford Mondeo -14 |
Bjerser: det har du rätt i, skulle nog vara svårt utan att ljuga. "You can call me Bon" |
| Där ser man... | |
|
Föräldrarna hade en 760 för några år sedan i mint condition. De körde den drygt 10 k mil har jag för mig. Säga vad man vill om dessa bilar, men hade BMW tagit lära av dessa Kalmarbyggda bilar gällande verkligen kvalitet i allmänhet och rostskydd och lack i synnerhet så hade jag varit glad:) dock hade de de "facelift" versionen utan problem med foder och skit i motorn. Sen att det knarra och hade sig lite i inredningen får man väl leva med;) Men en jäkla slitstark bil måste jag säga. Soppa gilla de också. 1,2 liter blandad körning... Slö, ja inte var det en racer direkt, men mysig kraft på låga varv och hyffsat motorljud, höga varv lät mkt, hände mindre. Men nåt av det bästa var nog ecc, ruggigt effektiv både gällande värme och kyla, plus att den sen reglera som jag ville ha det, måttlig fläkt ur mitturblåsen och desto mer ur defroster och vid fötterna:) Mvh Martin |
|
| volvo 760 ör ju volvos räddare så det är klart att dem överdriver lite men visst var det en bra bil.. den är ju kraftigt överdimensionerad så vissa saker kommer aldrig gå sönder men att den är bränsleeffektiv är ju rena skämtet | |
|
760in är/var Volvos bästa bil, spöar lätt alla generationer 7-serie när det gäller fjädringskomfort. "nya" PRV6an från 88 och frammåt är skottsäker och mullrar tyst och mjukt under huven. (finns gott om orenoverade 40.000 ++ milare) |
|
J.Lindström |
Tor: Japp, har en facelift (1988, B280E) som gått 39000mil orenoverad, dock bytt kamkedjor vid 32000!! Går riktigt fint, jämnt och tyst, men som sagt ingen raket direkt. Sen stämmer det sam Kahn-d säger 1,1-1,2l/mil blandad och 0,9-0,95 landsväg, inte direkt bränsleeffektivt för en bil med 156hk och tjänstevikt på 1580kg men då ska man väl jämföra med dåtidens konkurrenter, när 760:in kom i början på 80-talet var det nog en helt ok förbrukning...sen ska man komma ihåg att grundmotorn B27:an, utvecklades i början av 70-talet. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.