|
|
|
|---|---|
|
Jag ska titta på en Oktavia -06 med 1,6 liters FSI. Törs man köpa en sådan? Är det någon som kan lite om dessa bilar? Kamrem eller kedja? Fallgropar, bränsleförbrukning? Jag vill ha en enkel bil utan massa saker som går sönder, jag har haft drygt 4 år av problemfritt bilägande och det får gärna fortsätta så... ;) Nu är detta tyvärr en VAG bil vilket i mina ögon baserat på egna erfarenheter av koncernens bilar en stor nackdel. Frågan är bara hur illa det är? Bilen i sig är i väldigt bra skick med i mitt tycke en attraktiv prislapp. | |
|
Har kört en skoda octavia 04. 1.6 bensin tror jag det var. ++++ Billig i andra hand. Rapp motor, blir "rolig" att köra. Rymligt bagage. Verkar vara bra rostskydd på den, ingen rost någonstans på den, under min tid. Enda som byttes på bilen under 5år var bromsklossar och krängnings hämmar bussningar. ------ Ganska högt vägljud. Interiören knackar och låter ifall man kör på dåliga vägar. Som en A till B bil,dvs en andra bil duger den fint, hade inte valt den på långresa framför 330 iaf. |
|
|
Verkar vara precis en sådan bil jag behöver. Frågan är bara hur det är med motorerna det finns ju både en variant som heter FSI och en annan som heter MPI? |
|
|
MPI är den äldre motorvarianten med 102 hk och FSI är den modernare direktinsprutade varianten (115 hk tror jag). FSI-motorn har jag fått för mig kan vara känslig för vilket oktantal bränslet har, vill minnas att VW hade som krav att man tankade den med minst 98 oktan. /Masten |
|
| OK, tackar för den informationen. | |
|
Ta detta med en nypa salt men jag har för mig att: 1,6 mpi har kamrem 1,6 fsi har kamkedja 2,0 fsi har kamrem. Jag har också för mig att modellerna bytesintervall för kamrem är 12000 mil. Så om jag kommer ihåg rätt så är det onekligen ett plus för 1,6 fsi Mvh Martin |
|
|
Svärfar har en Octavia 1,6MPi 06, gått 10k + o det enda återkommande problemet han har är bokning av servicen. BMW - Beroende Med Wilja |
|
|
är det inte den motorn där de hade problem med kamkjedjesträckarna? |
|
|
Grejen är den att jag försökt komma i kontakt med VW koncernen angående motorn. Ringde först VW (Möller) Uppsala=inget svar, sedan VW Stockholm följt av Södertälje=inget svar. Till slut kom jag fram till VW Örebro och dom kunde inte/hade inte tid att svara på några servicefrågor/priser utan bad att få återkomma. Inget har återkommit ännu... Undrar hur lång tid det tar att få tid till service på sin Skoda/VW/Audi? Bara gud vet när man får tillbaka bilen vid ev. reparation. I och för sig kan man serva och reparera än sådan här andrabil på andra/bättre verkstäder än hos VW, men man tar sig för pannan, och funderar ännu en gång om man inte ska skippa Skodan och leta efter något annat...? :( |
|
|
Jag körde med Åke Swärds bilverkstad i Gnesta förut, nu har dom flyttat till Järna, dom funkar bra men är efter flytten lite väl dyra, det är VW listpriser på det mesta vilket innebär att man får ju ta fram den större plånboken. Dom är dock helt aukt. bilverkstad o har alltid gjort ett gott jobb för mig o alla andra som jag känner som vart där iaf, så det enda jag kan klaga på nu är priserna som är helt åt h-e. men det är ju samma sak på vilken aukt verkstad om helst idag iaf för VW koncernens bilar... Exempel, byte kamrem med grundservice på en Audi A4 2.0 TFSI -06 dryga 18.000:- fan det är ju 20% av bilens totala värde. Jag gör numera all service själv på alla våra bilar(inkl kamremsbyte), lika bra o kostar en bråkdel... :-) /Peter |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.