AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
523

DLS (up36) i E-36

tjena!

ska montera 6,5" i orginalens 5,25" .
tacksam för tips av er som monterat detta.

I dörrarna passar diskanten och mellanregistret perfekt, frågan är hur man skall dra nya kablar,
om man inte vill använda de befintliga på
typ 0,25 mm...

mvh
/kalle
Jo
102
Joppe
BMW 325iC 93:a
jag ska göra precis samma sak men med ett u36 kit, mn det är ju nästan exakt samma.
är också lite nyfiken på hur andra gått tillväga?
St
27
Stefan_Ihlberg
320Coupe´ -97
Hur grova högtalarkablar bör man dra egentligen..räcker det med 1.5mm.

/Stefan
en kompis satte in r5 i sin e36 och han fick dra nya kablar pga att där ligger ett filter någon stanns mellan cd och högt.

mitt råd är att dra nya kablar
Till diskanterna och 2,5" mellanregistren räcker nog 1,5mm2 men till 6,5" midbasar ska man nog dra lite grövre.

Vart ska ni placera slutsteget?? om det sitter i bagaget så kan man ju dra ganska grovt fram till instrumentbrädan och gömma delningsfiltret därbakom.

om man har hål i dörrsidan från "stora" ljudsystemet så passar elementen ganska bra där, men placeringen ger inte opmtimalt ljud, särskiljt dåligt blir det på passagerarsidan.

Enligt mina öron så låter UP36 riktigt bra i öronhöjd riktade rakt mot lyssnaren, men är riktningskänslig och monterade i dörren så får man inte riktigt vad man betalat för....

Har haft lite funderingar på om man kan montera mellanregistren innanför backspeglarna och diskanterna alldeles brevid i A-stolpen, men det kräver en hel del jobb. Och vad gör man med hålen i dörren??

Att montera 6,5" i kickpanelen kräver oxå en hel del arbete, iallafall om det är element med stora magneter och stort monteringdjup. Men med lite ansträngning så går det att bygga upp paneler så att 6,5an kommer en bit utanför.
Enklast är nog att montera bort originalpanelen och plasta upp mot en ny vinklad baffel.
Men det är inte helt utan nackdelar, kickpanelen är inte tät, och skruvar man bara dit sina 6,5 or så är risken stor att dom bara kommer att spela det nedre mellanregistret och bottna vid låg volym.
Tätar man kickpanelerna så blir volymen väldigt liten för en 6,5" are, då finns det risk att dom kommer att spela orent med mycket snärt och inget djup.

Skulle faktiskt tro att 5,25" presterar bättre i originalhålen.

Den tredje nackdelen är att middbasarna i up36 inte bara spelar middbas, dom ska även ta hand om nedre mellanregistret. Monterade nere vid golvet, riktade mot dina fötter kommer dom att dämpas jämfört med 2,5" domarna och det kan nog bara en rejäl EQ hjälpa..

/danne
Glömmde hur man drar nya kablar.

om man tar bort handsfacket och panelen som är ovanför pedalerna så kommer man åt där kabelstammen går ut i dörrarna, sen är det bara att öppna dörrarna och skruva bort dom 2 skruvar som håller kontakten mot bilen.
När kontakten är lös så kan man dela den och rulla tillbaka gummit.

Då är allt förberett för att sticka in en kabel från kupen, ut genom hålet i kontaktens hona och in genom hålet i hanen, sen styr man in den brevid kabelstammen ut i dörren och rullar tillbaka gummit.

om man inte har tittat efter hur det ser ut så kanske man inte fattar så mycket av min beskrivning, men när du väl är där så ser du nog vad jag menar..

/danne
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.