AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.299

Expanderlåset gick av!

jb
63
jbrg90
325 e36 -93
Tjenare bytte bromsskölden höger bak idag, när vi skulle sätta tillbaka allt så märkte vi att handbromsbeläggen vart helt slut så jag bestämde mig för att inte sätta tillbaka dom och åka och köpa nya i morgon istället. Men när hjulen var på och jag skulle köra iväg så smäller det till som fan och bilen stanna nästan. Så vi skruvade av däcket och tog bort bromsskivan så hade hjul bultarna slagit loss expanderlåset, så nu är bara handbromsvajern kvar. Nu är min fråga vet ni om detta går att köpa nytt expanderlås och få fast bra igen eller måste bilen lämnas in?

Bild Länk

2an och 3an som är borta om jag minns rätt.

Tacksam för svar.

Mvh jocke
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Javisst, #2 och #3 går alldeles utmärkt att köpa hos tex BMW.

Kolla bara att öglan på handbromsvajern fortfarande är hel. Annars bör det inte vara några problem.

Köpte själv för inte sålänge sedan nya expanders till min E34 - såhär ser de ut.
Länk

Dessa är faktiskt exakt samma artikelnummer som sitter på din bil (sitter i de flesta modeller upp till E39/E36/E38).

Annars har Schmiedmann för 172 SEK.
Länk

Men #2 får du nog köpa hos BMW.

Denna expander och justerskruven (#4) brukar rosta ihop efter ett tag så det är bara en fördel att du byter dessa. Men har du #4 kvar? Isåfall om den är någorlunda fräsch så ta isär, rengör och applicera lite MoS2 inuti och sätt ihop så fungerar den finfint ett bra tag framöver.
jb
63
jbrg90
325 e36 -93
Riktigt härligt att höra:) Ja det är en liten rund sak kvar i öglan till handbromsvajern så det ska nog inte va några problem :) får ringa in till bmw idag då ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.