|
|
|
|---|---|
|
Hej Är på gång att skaffa en BMW, har inte haft någon egen förut.. Är det stor skillnad i komfort, körglädje od. mellan 3 och 5 serien? Har provat en 330dT.-08 ett par gånger och tycker att den går riktigt bra , men är lite besviken på ljudnivå och stolarna, vanliga standard. Har en V70 -05 idag att jämföra med. ..Det som är lockande är 2,0d spisarna då driftskostnaderna och ägandekostnaderna är tilltalande.... 330d är ju dyr både i skatt och försäkring. Är det stor skillnad i komforten (läs stötigheten) med och utan dynamic paket på 3 serien? det verkar ju bara vara "standard" stolar i dom utan. // Tommy | |
|
Har både en E61 530d och sedan några dagar en E91 520xd. Har haft en hel del V70 också. Körglädjen i BMW överstiger vida V70 (jag har jobbat en del med mina Volvo vad gäller chassi, stötdämpare och bussningar). Trelitersexan i 530d är underbar och jag drömmer naturligtvis om en 535d. Jag tycker efter cirka 15 mil att väghållningen, körglädjen och smidigheten är bättre i E91:an. E91:an är ju ganska mycket mindre än E61:an som i sin tur har mindre bagage än V70n. I V70n får man lätt in en disk- eller tvättmaskin, men man får ju fråga sig vad man skall ha bilen till. En BMW med drag löser ju detta problem. Vill man lasta extra kan man vid dessa tillfällen ha en takbox. Kör man mycket barnvagn och barnstol så är ju V70 mer praktisk. Har haft 5 i rad V70 delvis på grund av småbarn men också på grund av att jag kunna köpa dessa förmånligt. Magnus "Ska man ha nåt gjort får man göra det själv" |
|
|
Glömde kommentera skillnaden i kofort mellan E61 och E91. Jag upplever E61 som en komfortvagn medan E91 är en mer "aktiv" körmaskin. Märk att jag har standard chassi på båda. Jag noterar också att det är stor skillnad i ljudisolering. Det skiljer också på många andra "osynliga" sätt. Centrallåsmotorerna låter som industriella kontaktorer på E91:an som trots allt är helt ny, medan E61:an är avsevärt tystare. Det beror väl på hur dörrarna är byggda och ljudisolering. Bakluckan skramlar en hel del när man öppnar och stänger på E91:an. Noterade en ganska onödig plastlucka som verkar var till för att man inte skall se låsbygeln i karrossen. Verkar ganska onödig och den skramlar en hel del (kan tänka mig att demontera denna). För att få E61 tyst på vägen har jag slopat "run flat" och kör på Yokohama Advan Sport. Detta var ett otroligt lyft. det är viktigt att ljustera hjulstället vilket verkar var utanför spec på de flesta BMW. Ska vänta 3 veckor med E91:an så att den sätter sig lite i bussningar innan jag mäter upp hjulstället. Patatde med däcksfirman idag och "ingen" BMW ligger innanför toleransområdet enligt killen som mäter och justerar. Magnus "Ska man ha nåt gjort får man göra det själv" |
|
|
Jag har ju en av varje och jag tycker att min E60 med komfortstolar är mycket bekvämare än min E90. På alla sätt. Däremot är jag grymt nöjd med min lilla sparbössa. Inget fel på den lilla, bra mycket trevligare än många andra bilar inkl V70. Det är svårt att hitta något som är lika bekvämt som en E60. Automat är bekvämt och helst med V8 muller |
|
|
Tack för svaren ! Kanske ska åka och titta på den här Länk fastän jag har varit helt inne på en e90/91. Vad kan vara rimligt att ge för en sådan ? Jag ha r sett den ute på netbil förut utan att den har blivit såld och den står kvar på dom..... Är det något skumt med den eller är dom svårsålda? lite mager utrustning på den. // Tommy |
|
|
Till skillnad från andra i den här tråden har jag inte erfarenheten av att ha ägt en av varje, men jag håller med om deras slutsatser. E6x är slösande bekväm utan att för den sakens skull vara ett dugg tråkig att köra medan E9x är en väldigt körglad familjebil utan att för den sakens skull bli obekväm ens på riktigt långa resor. Valet tror jag beror mycket på hur och vart man kör, en femserie är lite mycket och klumpig bil för att användas till kortkörningar i och runt staden medan modellen är värd varenda krona jämfört med 3-serie om man kör mycket långa sträckor. Som nämnts, inte för att trean är dålig utan för att femman bjuder på komfort och lyx klart lik en 7-serie utan att ha dess ägandekostnader. När det gäller valet mellan 20d eller en större sexa så tycker jag det finns en tydlig skillnad att tänka på, fyran bjuder inte på någon direkt "premium" eller "BMW-känsla" utan jag tycker den känns malplacerad i E6x medan den fungerar bättre i den lite enklare trean. Jag upplevde inte någon nämnvärd skillnad mellan motorerna i praktiken med min körstil, och i mitt fall är en 520d mycket dyrare i försäkring än en 535d vilket förvånade mig. Kanske det beror på att 520d är en vanlig tjänstebil? Det var en teori jag hade i alla fall, skatten blir dock dyrare till de större motorerna men i vårt fall var skillnaden i försäkring större. Bilen du länkar till i annons (NRD287) tycker jag känns alldeles för enkelt utrustad, jag utgår visserligen endast från personliga preferenser men: -Manuell låda känns fel i en bil som aspirerar på att vara en lyxig glidare, särskilt i kombination med diesel och särskilt med en liten dieselmotor där man behöver växla frekvent. -Dieselfyrans karaktär tycker jag känns fel i femserie, men för den sakens skull är det inte en dålig motor för nog är den trevlig. Men skillnaden mot sexorna är för stor. -Den är väldigt enkelt utrustad, såpass att jag kan tänka mig att den kommer att vara kall på marknaden den dagen du bestämmer dig för att sälja den? Jag hade hellre köpt en väl utrustad 525d LCI som du kan hitta för samma pengar utan att bilen för den sakens skull är gammal eller har gått långt. Det blir nog en trevligare bil att leva med i längden. Förutsatt att skillnaden i försäkring inte blir stor för din del? //Bjersér |
|
|
Tack för svaren !! Då jag/vi har haft en V70 och "tanten" tycker att det räcker med en liten bil så ska jag kolla mera på e 90/91 2,0d (och ev 2,5d då den inte är lika blodigt dyr som 330d i skatt och försäkring.) Det verkar som dom med bra utrustning och få mil till bra pris försvinner rasande snabbt ! Det borde gå att få tag på en -09 eller -10 till max 200kkr. Är det någon som har något förslag så är jag intresserad. Blocket har jag koll på... Kan även vara intresserad av en e60 525d // Tommy |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.