AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.013

Takantenn och komfortöppning på ny E91 320xd Exlusive Edition Advantage

Sida 1 av 2
cm
227
cmagnuse
E61 530d Touring -07
F31 330e -18
E85 Z4 3.0 -04
Har precis fått hem en E91 320xd Exclusive Edition Advantage. Det är väl ungefär som en "Classic" från annat märke, dvs förnuftig, stabil och relativt bra pris.

Saker jag förundras över nu är:

1. Har ingen utvndig takantenn, typ hajfena. Dett tycker jag framgår på alla bilder att en 3-seria kan ha och det står uttryckligen "takantenn" i broschyren och på BMWs hemsida (det finns ju iofs ett och annat fel som vi kalenderbitare noterar). Har Radio Professional med Bluetooth-förberedelse och det står att det skall vara "takantenn". På orderbekräfelsen står det 6NN Bluetooth business.

2. PÅ BMWs hemsida, i broshyren och i instruktionsboken framgår det tydligt att i "Touringerbjudandet" (uttryck på hemsidan) så får man komfortöppning: "Insynsskyddet skyddar mot nyfikna blickar och med hjälp av komfortöppningen följer det automatiskt med uppåt när du lastar i och ur bilen.".
I broschyren står det att insyningsskyddet "kan" föjla med uppåt vid öppning av luckan.
Det verkar inte finnas en sådan funktion på bilen. Vet nån hur det skall vara? Har denna funktion på E61:an.

3. Det finns ingen plastkåpa runt mekanismen och låset på undersidan till shoppingluckan. Det sticker ner två M6 skruvar på vilka en kupå är skruvad på min E61:a. Jag hoppas detta är en monteringsmiss... Har ni andra en kåpa?

Jag gissar att jag kommer att hitta fler liknande saker alteftersom...

Magnus

"Ska man ha nåt gjort får man göra det själv"
Kollade på blocket lite på E91 2012. Finns både med och utan fena på taket. Först trodde jag det hade med navigation å göra men sen hittade jag en utan nav med fena så där sprack den teorin.
Dementerar. Tittade igen å hade blandat ihop... Ganska säker på att det har med gpsmottagningen till naven å göra. Om nu inte du säger att din bil har nav å ingen fena såklart.
cm
227
cmagnuse
E61 530d Touring -07
F31 330e -18
E85 Z4 3.0 -04
Har inte navigation. Det står dock att det skall vara takantenn om man har BlueTooth-förberedelse...

Magnus

Le
356
LeMans Blå
M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå
Porsche 911 Carrera S Cab -20
Polestar 2 -23
Volkswagen Caddy -17
Mazda MX-30 -22
Till Bluetooth Business har du ingen möjlighet till att sätta telefonen i bilen för att få laddning och yttre antenn, där av finns det ingen antenn, skulle jag tro.

Återkommer när jag har testat insynsskyddet, och tittat på låset efter skruvar och kåpa.
Nej läser man i broschyren står det bluetooth professional inkl handsfree laddare samt takantenn. Jag vet inte men tror det är det jag har beställt. Kod 6nf. Kan det vara rätt?
Le
356
LeMans Blå
M3 cab -09 LeMans Blå
Polestar 2 -23
Volkswagen Caddy -17
Mazda MX-30 -22
Bluetooth Professional inkl handsfree laddare samt takantenn heter 644 och Bluetooth Business heter 6NF och har inte takantenn eller laddning av telefon.
Ok. I min spec på bilen står det både 644 och 6NF. Dubbelt upp eller vad? Förvirrande iallafall.
Kollar jag närmare så ser jag att 644 ingår i navigationspaketet. Men vad gör då 6NF för skillnad?
cm
227
cmagnuse
E61 530d Touring -07
F31 330e -18
E85 Z4 3.0 -04
På min spec står det:

7H9 Bluetooth Business med USB-anslutning
633 BMW Professional Radio med CD
6FL USB-anslutning
6NN Blutooth Business

På alla ställen jag tittar står det att det skall ingå takantenn...

Le
356
LeMans Blå
M3 cab -09 LeMans Blå
Polestar 2 -23
Volkswagen Caddy -17
Mazda MX-30 -22
Enligt BMW prislista:

644
Förberedelse för Bluetooth-telefon
Förberedelse för stöd av Bluetoothanpassad mobiltelefon via snap-in adapter i mittarmstödet fram inklusive handsfree, takantenn och strömförsörjning. Telefonen kan manövreras via rattens multifunktionsknappar. OBS! Snap-in adapter beställes separat via Reservdelar för respektive Bluetooth-telefon. Kontrollera utbud av kompatibla telefoner med din säljare.

6NN
Bluetooth Business
Trådlös uppkoppling via kompatibel Bluetooth telefon, inklusive telefonbok. Går ej att kombinera med snap-in adapter.

Då det ej går att snap-in adapter till 6NN har man inget behov av takantenn.

6NN har tillkommit på senare tid vilket, gör att när man refererar till Bluetooth så är det kanske 644 man tänker på inte 6NN?
Men då kvarstår ändå min fråga vad 6NF gör för skillnad när jag redan har 644?
Le
356
LeMans Blå
M3 cab -09 LeMans Blå
Polestar 2 -23
Volkswagen Caddy -17
Mazda MX-30 -22
6NF
Musikgränssnitt för smartphones

För att kunna streama musik från telefonen till stereo.
cmagnuse: Takantennen ingår inte i Bluetooth Business, utan den fås enbart vid beställning av Bluetooth Professional. Du har med andra ord inte beställt något tillval som ger dig takantennen, därav saknar din bil den.

Bluetooth Business:
663 BMW Professional Radio med CD
6FL USB Audio Interface
6NN Bluetooth business

Bluetooth Professional:
644 Förberedelse för Bluetooth (innehåller takantenn)
663 BMW Professional Radio med CD
6FL USB Audio Interface
Le
356
LeMans Blå
M3 cab -09 LeMans Blå
Polestar 2 -23
Volkswagen Caddy -17
Mazda MX-30 -22
Insynsskyddet skyddar mot nyfikna blickar och med hjälp av komfortöppningen följer det automatiskt med uppåt när du lastar i och ur bilen.".I broschyren står det att insyningsskyddet "kan" föjla med uppåt vid öppning av luckan.

På min bil gör den det när man öppnar shoppingluckan.
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Hej,

Om du vill att insynsskyddet ska åka upp när du öppnar luckan så måste du trycka två gånger på handtaget, eller som LeMans skiver, öppna shoppingluckan.

Mvh/ Niclas
cm
227
cmagnuse
E61 530d Touring -07
F31 330e -18
E85 Z4 3.0 -04
VAd menar du, Heden, med att trycka på handtaget? Handtaget på insyningsskyddet?
Om jag trycker (dvs böjer ner) insyningsskyddet så frigörs det i spåren och åker upp. Känns inte speciellt exklusivt eller elegant. )På min E61 så frigörs det elektriskt.) Det åker inte upp när jag öppnar shopping luckan. Har frågat BMW och de verkar inte riktigt veta eller så ger de svävande svar för att man inte skall få ett tydligt svar.
Det som irriterar mig mest är att det är nästan omöjligt att veta vad det är man specar. Att försöka läsa sig till vad man får verkar inte vara nån perfekt lösning (inte i svenska broschyrer i alla fall). Man vill ju optimera kostnaden och har prio för vissa funktioner medan man inte vill betala för andra. Just denna funktion rör mig inte så myckat men det är ju bara en i raden av alla.

Magnus

cmagnuse: Om du trycker två gånger på mikrobrytaren, den knapp som öppnar bagageluckan, ska insynsskyddet frigöras i spåret och åka upp mot innertaket. Öppnas shoppingluckan (glasrutan) åker insynsskyddet upp direkt. Så fungerar det på vår E91 -09.
vi
48
ville_vonka
987 Cayman S -06 (sommar)
Mondeo V6 -03 (vinter)
Så funkar det på alla modeller med den funktionen skulle jag våga hävda.
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Det är precis som Chris87 skriver, du måste trycka på öppningshandtaget som öppnar bagageluckan.

Mvh/ Niclas
To
24
Tobbelibobbe
Tesla Model Y LR -23
Var tvungen att testa på min pre-lci idag och visst funkar två tryck på bakluckehandtaget.

Finns det en tråd med alla sådana finesser samlat, bilen måste kunna massor som man inte vet om... ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.