|
|
|
|---|---|
|
Efter att ha läst mycket på forumet under ett par år är det dags för det första inlägget som tyvärr inte gäller en BMW. Jag är ute efter en billigare bil med dragkrok under ett kommande husbygge och har idag varit och provat en Golf Variant 1,8t som har gått 23 000 mil. Bilen var välvårdad och verkar ha blivit underhållen av den senaste ägaren. De tråkigheter som finns är små rostbubblor på bakre hjulhuskanterna samt på ena framdörren. Eluppvärmningen av förarsätet fungerade tyvärr inte och ratten vibrerade lätt i högre farter (obalans på något hjul?). Länk Priset känns lite väl tilltaget. Bilpriser säger 19 000 till 24 000, men det känns samtidigt alldeles för lågt för en väl omhändertagen bil. Enligt ägaren är det en ovanlig (eftertraktad?) modell. Vad tycker ni att man kan ge för den utan att göra bort sig? | |
|
Den bilen känns spontant som på tok för dyr, Bilpriser kan man inte alltid lita på men deras skala är tänkt som så att en bil i ok skick ligger runt det lägre priset och en fin bl ligger runt det högre. Vad är ovanligt med en Golf Variant? Nog för att 1.8t och Highline sticker ut bland alla klent utrustade 1.6 men jag tycker ändå den inte verkar vara så speciell? V6 och 4motion hade varit en annan sak (Fanns det ens till IV Variant?). Oavsett så känns över 40.000:- som för mycket pengar för en sådan bil, om du tittar på andra modeller och kanske även märken kan du få mycket mer bil för pengarna. Ett kort steg från Golf hittar du Passat, via andra märken kan du stöta på Mercedes W124 kombi. Ovanstående Mercedes har en mindre hangar baktill och finns även med två extra sittplatser baktill som ger sju platser totalt, W124 är (var?) MB-kvalité när den är som absolut bäst och en fin sådan Mercedes kan du hitta för 20-25.000:-. Hade det varit jag som valt hade jag inte tvekat, även om den blir något dyrare i drift per år tar det lång tid innan denna dåtida lyxbil är uppe i de 40.000:- dom kräver för bilen på annons. Om du är intresserad så leta efter en E220T, 150hk som påstås vara riktigt snåla. :) //Bjersér |
|
|
Den är ovanligt välutrustad, xenon är mycket ovanligt på icke GTI/V6 IV:or i Sverige det plus lite styling är väl vad säljaren vill ha betalt för, mindre mil och bättre skick hade det nog inte varit så fel. Svårt att jämföra priset i och med att det endast finns en enda Golf 1,8T Variant på mobile.de medan det finns 10st Bora 1,8T Variant (samma bil men med Borafront). Om du verkligen vill ha just en Golf 1,8T Variant (varför när du söker en billig virkesbil förstår jag inte alls) som kommer priset bli i dessa trakter om man inte vill ha styling är den andra på blocket ett bättre köp Länk och om du vill ha en kraftfull (150hk den med) finns denna med V5motor för 23tkr Länk så ärligt varför gå efter en bil som ägaren uppskattar så mycket att den kostar dubbelt så mycket som andra. Den här bilen är till för någon som uppskattar modellen den är också alltför ovanlig för bilpriser ska kunna värdera på vettigt sätt. Här har du en Passat 1,8T Varaint Highline-02 för 27tkr med liknande mil Länk det är en större rymligare och mycket vanligare modell köp en sådan om du inte absolut måste ha en Golf. "Ingen" köpte Golf 1,8T Variant i och med att det var ett bättre köp att ta en Passat för ungefär samma pengar. V6 4Motion med 204hk fanns med Borafront = Bora V6 4Motion Variant den såldes aldrig i Sverige vilket även gäller alla andra Bora Variant (utom någon enstaka som kom för att antingen återförsäljaren felbeställde eller VW skickade/byggde fel, ja det har hänt!). I USA hette modellen Jetta Wagon och hade Bora/Jettafront dessa var i likhet med dagens Golf Variant byggda i Mexico. Mvh Stephan |
|
|
Stehpan: Jag kanske ska förtydliga att det inte är en virkesbil jag ska ha utan en bil som jag kan dra släp med. Jag ska inte köra något material till byggplatsen själv, men kommer att vara tvungen att regelbundet städa efter hantverkarna. Jag är ute efter en billigare bil som ska gå mellan huset och soptippen samtidigt som den gärna får vara lite trevlig att åka i när jag ska ut på lite längre resor. Många vettiga tankar annars! Jag förstår att du tycker att jag ska satsa på en passat, men jag har lite svårt för just den modellen. Förslag på andra bilar tas tacksamt emot. |
|
|
Johan; Duger en Golf V5 Variant? För de är vanligare och som synes billigare. Personligen är jag svag för föregångaren med VR6motor de verkar går att hitta för okej pengar, men den kanske är för gammal? Den gråa 02an har du ringt på den? Om du inte absolut vill ha en stylad (smakfull och dessutom skoj med fabriksxenon) så kanske det går att göra en bättre affär på den? Passat ska vara tystare och bekvämare än Golf (har erfarenhet av Passat som jag gillar dock ingen erfarenhet av Golf IV men testerna brukar lovordna Passat och gnälla på Golf i det hänseendet) och det är relativt lätt att hitta en Highline med xenon och kanske några ytterligare trevliga tillval men om du ogillar den så är vi väl tillbaka på Golf/Bora. Funkar en halvkombi? Utbudet är klart större av dem. Mvh Stephan |
|
|
En sån här kanske? Aut är skönt när man ska dra släp. Länk Mvh Martin |
|
|
Stephan; Jag vill helst inte åka land och rike runt för att köpa en bil i den här prisklassen utan försöker titta på objekt i närområdet. Annars kan jag hålla med om att den grå är ett bra alternativ. En Golf Mk3 känns lite för gammal för mig. Halvkombi är ett alternativ som jag också tittar på, även om det är mer praktiskt med en variant. Jag kanske får överväga att köpa en Passat ändå. /Johan |
|
| Audi A6 98-01 är billiga nu, för samma pengar som Golfen du länkar till får du ett fint exemplar. Enligt mig mycket mer bil för pengarna. | |
|
Bilen är ju svindyr! Varför ska du betala mer för en bil som var billigare än en Passat som ny? Eftertraktad modell, tillåt mig småle en aning. Varför har det inte sålts några då? Litet inlägg i V5 vs 1.8T är att den första har kamkedja och således är billigare att serva. Kompenserar en aning för den lite större bensintörsten. ------- //Lövet |
|
|
Jag tror att ägaren ser ett värde i att han har bytt en hel del på bilden och dessutom monterat dragkrok, motorvärmare och xenon på helljuset. Det gör jag också, men jag håller med om att priset han begär är alldeles för högt. Jag tog gjorde en sökning på Audi A6 98-03 och det finns ju en hel drös av dom! Kanske ska titta på en sån istället. /Johan |
|
|
Golf IV Variant 1,8T kom sent och marknadsfördes inte därför såldes den i lågt antal (gäller alla länder utom USA) medan Audi A4, A6, VW Passat såldes i stora antalet med likadan motor de modellerna är det bara att välja och vraka mellan exemplaren. Nypriset hösten 2001 var 199900kr en Passat 1,8T gick på 210800kr men Passat var vanligare att ha kampanj på så många gånger fick man nog en Passat för samma pengar. Johan; Om du verkligen vill ha Golfen lägg ett bud vad du tycker den är värd annars köp någon annan VAGprodukt vet inte riktigt vad budet skulle vara vore den HELT utan fel kanske man kunde sträcka sig till 35tkr OM man uppskattar en ovanlig version av en vanlig modell. Mvh Stephan |
|
|
Jag gav ägaren ett bud på 35tkr förutsatt att han lagade sätesvärmaren och åtgärdade vibrationerna, men det tackade han nej till. Enligt honom så är det "en bil man får pengar för" och tydligen hade han blivit erbjuden 35tkr i inbyte på sitt jobb. /Johan |
|
|
Johan; Det var ett bra bud, jag hade velat ha lacken fixad för de pengarna. Då kan han behålla den! Ska man ta bra betalt ska man ha en perfekt bil utan lackskador och andra fel. Har han blivit erbjuden 35tkr är det garanterat inbyte mot något dyrare, jag hade glömt den bilen och gått vidare. Mvh Stephan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.