AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.879

Verkstad som förstört delar under "reparation" - praxis?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag har låtit en lokal mindre verkstad byta bakre vänstra hjullagret på Mercan (S124-kombin).

Jag beställde själv hjullagret (SKF) samt den stora bussningen i hjulspindeln, som verkstaden ville och lämnade in bilen - där verkstaden fick ha bilen några dagar för att kunna arbeta utan stress.

Fick inget fast pris utan det var "timtaxa" - han gissade på två till fyra timmar men vågade inte lova något eftersom "saker kan sitta fast".

Och fast satt prylarna...till att börja med fick han inte loss handbromsvajern så den kapades och ny beställdes (som jag fick betala) och när han skulle pressa ur lagret ur spindeln räckte inte verkstadspressen på 10ton, så han åkte till en "kompis" med en megapress som klarar 50ton .

Vad blev resultatet?
Jo, alla armar på hjulspindeln är böjda och den gamla bussningen fick formen av ett "ägg" efter pressen på den armen - något som han "reparerade" genom att pressa tillbaka hålet till bussningen så det blev någorlunda runt.

Därefter pressar han i mitt nya SKF-lager i den havererade spindeln samt den nya bussningen till spindeln i det "nästan runda hålet".

Bromsskölden skars i två delar för att få loss den inför "pressen" och svetsades sedan ihop innan montering.

Slutligen monterar han ihop allt med demolerad spindel (nytt skf-lager och ny bussning).

Föga förvånande blev detta rena katastrofen med "hjulinställningen" - nu ser man med blotta ögat att vänster bakhjul står snett och kör man någon km blir däcket varmt! De andra däcken är svala. Ratten är vriden ca 35grader nu när man skall köra rakt fram (stod lite snett - ca 5 grader sedan tidigare).

Som avslutning säger han att han lagt nio timmars arbete men tar "bara" betalt för sex av dessa och tycker att "jag måste byta spindeln om jag täker behålla bilen" - väl medveten om att hjulet står helt käpprätt åt pipan. Han säger att han kan fixa ett begagnat spindel med nav och lager från en skrot för typ 300kr och sätta dit det i stället - tar ca en timme nu när allt är "lossat".

Efter jag har insett vidden av hans "demolering" och funderat på hans argument, anser jag att han har förstört spindeld pga vårdslöshet och vad värre är har han tryckt i fräscha reservdelar i en uppenbart havererad spindel - delar som nu är "körda". Det hjullagret är ju inte gratis precis (kostar 1400kr på mekonomen)!

Det som komplicerar det lite är att han är lite "halvbekant"...

Vad tycker ni är rimligt att han skall stå för?
Dumt nog betalade jag honom för de sex timmarna och handbromsvajern, innan jag provkörde bilen.

Åsikter?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Hur många timmar står det att jobbet ska ta i en timbok?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vet inte hur många timmar det tar enligt handboken, men det är ingen auktoriserad verkstad med tillgång till specialverktyg.

Ok, jag kan acceptera att ett hjullager sitter så hårt fast att det inte lossnar alls i en gammal bil, men jag är sur på att han pressar i ett nytt SKF-lager och en ny bussning i en uppenbart havererad hjulspindel!

Mvh
Johan B

Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Vilken ¨mupp¨! Kunde han inte ring o frågat dig innan han experimenterade själv? Då kunde ju du ha bedömt om det var värt risken eller låta någon annan fixa det. Tycker han verkar vara en riktig klåpare som inte har kunskap om vad han gör. Ungefär som att en tandläkare skulle dra ur fel tand! (vilket har hänt)
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Det är alltid knöligt när man är bekant med folk som man sedan får ekonomiskt strul med, men var tydlig med hur du upplever situationen! Utgå från ditt perspektiv och var saklig. Du kan ju inte betala för en tjänst som du inte fått (lagad bil) och varför ska du ta ansvar för hans klantighet?

Sedan kan du ju hoppa att lämna in bilen där mer, nu när du vet hur det blir när det kärvar. Den viktigaste läxan här är att han uppenbarligen inte har ngn yrkesheder i kombination med att han verkar oskicklig :) nästa gång kanske det är ett tändstift som sitter fast...
Vilken j-vla idiot, det tar max 2 timmar. För att pressa ut lagret måste man ha en speciell hållare, jag använder en 5-tons press och det har aldrig krånglat.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Jag förstår att du blir sur över att dina nya prylar är förbrukade,varför kontaktade han inte dig när det började strula??

Enligt autodata så ska detta mek ta 3,30 tim.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag har funderat lite och kommit fram till att följande är den enda acceptabla och rimliga lösningen:

1. Jag kan vara snäll och betala honom 300kr för en begagnad spindel i bra skick (gamla saker kan kärva och visst kan något gå sönder vid försök till demontering) dessa delar får han fixa.
2. Han får fixa fram och betala ett nytt SKF-lager samt en ny bussning.
3. Han får demontera den trasiga spindeln från bilen.
4. Han får demontera det gamla lagret och bussningen samt därefter pressa i det nya lagret och den nya bussningen i den "nya spindeln".
5. Han får montera ihop allt igen.
6. Han får en vecka på sig att fixa detta då jag låter bilen stå hos honom - då behöver han inte stressa.

Personligen tycker jag att jag då har gjort mer än vad man egentligen kan begära!

Vill han inte göra detta kommer jag att begära tillbaka mina pengar och ersättning för det förbrukade lagret och bussningen och sedan låta en annan verkstad göra jobbet.
Om jag behöver göra det sista kommer jag givetvis att "säga upp bekantskapen" samt sprida ryktet om vad han har gjort...

Är detta rimligt?

Mvh
Johan B

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
FD Philipssons/Vadköpingsbil auk MB i Örebro går under namnet "Smedjan".
Men detta måste vara rena "bysmedjan", verkar vara en inkompetent tusenkonstnär. Enda vettiga lösningen verkar del från skrot och det ska INTE kosta dig nånting överhuvudtaget. Sådan här halvbekanta behöver man inte speciellt inte om han inte står för det man gör fel.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Jag tycker han ska stå för nytt lager och bussning, du för en begagnad spindel och så klart ska han gör jobbet igen gratis!

Alpina B8 Länk
Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Alltid mycket jobbigare när man är lite bekant med den man anlitar. Han har klabbat och får stå för sina misstag.

"You can call me Bon"
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
"Du måste byta om du skall ha bilen kvar" är ju en jäkligt seriös inställning av någon som driver en bilverkstad....
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Riktigt tråkigt att läsa det du råkade utför Johan B men visste du inte vilken kompetens nivå denna amatör låg på?

Bara för att man är mekaniker så betyder det inte automatikst att man kan skruva alla bilar och det har vissa svårt att förstå.

BMW M-POWER
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Riktigt tråkigt att läsa det du råkade utför Johan B men visste du inte vilken
kompetensnivå denna amatör låg på?

Bara för att man är mekaniker så betyder det inte automatikst att man kan skruva alla bilar och det har vissa svårt att förstå.

BMW M-POWER

BMW M-POWER
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har nu haft en "diskussion" med personen i fråga via telefon...

Har också haft "mitt årliga vredesutbrott" där hela proppskåpet brinner på en gång och jag öppet visar vad jag tycker om en person i fråga.
Normalt sett är jag en fridens man som sällan eller aldrig höjer min röst i vredesmod - kanske därför det blir extra verkningsfullt när jag helt plötsligt undantagsvis "verbalt avrättar någon" (jag kan bli väldigt vass i min argumentation om det behövs - argumenten brukar vara "sylvassa" när jag blir på det humöret - något som iofs aldrig går att ta tillbaka men sällan går att värja sig mot)!?

I korta ordalag blev det såhär:

Han slog ifrån sig helt och tyckte att allt var mitt fel eftersom "det var en gammal bil som var slutkörd" (varför ens ta in den för reparation då, i stället för att rekommendera skroten?) - "då kan allt hända" - tydligen även att man våldar sönder saker och framförallt monterar fabriksnya reservdelar för nästan 2000kr i en uppenbart demolerad hjulspindel, delar som sedan är rökta då de inte går att demontera utan att ha sönder dem.

Det var också mitt fel att han hade varit tvungen att chansa på att sätta ihop delarna igen pga att han hade tre stora reparationer inbokade dagen efter han själv valde att byta mitt hjullager - det viktigaste var ju att han fick bort min bil från lyften - det skulle ju uppebarligen inte göra honom något eftersom han tyckte att jag skulle stå för backjobbet och nya delar också.

Efter lite hetsig diskussion där han aldrig bemötte mina sakargument riktigt (eftersom han innerst inne säkert visste att han hade gjort fel), backade han och sa i vredesmod att "Ok, jag fixar en ny spindel med nav och pressar i ett nytt lager och byter - sedan vill jag aldrig se dig mer, ALDRIG...!"
Ok, då får det bli så! - sa jag efter att äntligen ha insett det Hasso påpekade - att sådana bekanta klarar man sig utmärkt utan!

Han har ett jäkla humör och det kan nog skapa en del problem i kundkontakterna...
Under diskussionens gång fick jag höra diverse okvädingsord och grova svordomar, både mot mig och mot situationen i allmänhet, samt hur han ansåg att jag behandlade honom genom att inte vara nöjd med "reparationen" - han hade ju talat om att hjulet stod snett och att "jag måste byta spindeln" (en gång till).
Personligen har jag under flera års kundkontakter ALDRIG någonsin skällt ut eller svurit åt en kund, oavsett vad jag har tyckt om denne eller dennes argument.

Det han lyckades med var i alla fall att nå den sämsta tänkbara lösningen för honom - han får betala både delar och backjobbet SAMTIDIGT är kunden missnöjd!
Med ett smidigare bemötande hade han kunnat nå en lösning där jag står för en del av delar/arbete och samtidigt blir nöjd - men så blev det inte!

Till saken hör också att han mycket riktigt hade sagt att det kan ta längre tid än man räknar med eftersom saker sitter fast på en gammal bil - vilket jag också sa att det var helt OK (Mercedesverkstäderna har ett tydligen ett fast pris med 3,5 timmars verkstadstid för detta jobb - ringde och kollade).

Angående handbromsvajern som han var tvungen att kapa pga att den var fastrostad, sa jag att det var helt ok - den har jag redan betalat honom för.
Jag sa också att jag var helt införstådd i att saker kan kärva fast - så jag var t om beredd att betala honom 300kr (som han sa att den kostade) för en begagnad spindel från skroten eftersom den gamla gick sönder när han försökte få ur lagret (trots att han gjorde på fel sätt och därmed pressade sönder den).

Även om historian inte är fullt slut ännu räknar jag ändå med att hela äventyret slutar med att jag fått betala honom för 6 timmars jobb och tillhandahålligt delar av högsta kvalitet, han vill aldrig mer se mig (den önskan är iofs ömsesidig). Jag har också varit utan bil i ca en vecka.

Han å sin sida har fått stå för nio timmars arbete, plus ytterligare en till två timmar för backjobbet, han får lägga tid på att fixa delar och han har tappat en presumtivt mycket bra kund som har två bilar som repareras regelbundet för en hel del pengar pga flitig användning och bilarnas ålder/körsträcka.
Som lök på laxen har han en mycket missnöjd kund - och som alla som har läst lite företagsekonomi vet: en missnöjd kund = tio missnöjda kunder...

Jag tänker inte hänga ut hans eller verkstadens namn offentligt (i alla fall inte om han gör vad han har lovat nu), men om någon frågar mig om vart man skall lämna bilen lokalt runt min hemort, kommer jag givetvis att varna för denna specifika verkstad!

Han tycker säkert att jag är en idiot, men det får jag väl bjuda på då!
Jag å min sida anser att han inte har gjort en fackmannamässig reparation och då skall ta ansvar för konsekvenserna av detta.
Vill jag förstöra bilen, kan jag göra det själv helt gratis på garageuppfarten - det behöver jag inte betala en verkstad timpengar för att göra...

Hoppas att hela denna händelse kanske kan få andra att inte falla i samma fälla som jag gjorde - dels vara godtrogen och dels blanda "bekantskap" med "business".

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.