|
|
|
|---|---|
| Hej vad rekommenderar ni för motorolja till en 530 e39 från 02? mvh Henrik | |
|
Du kanske ska börja med att titta i instruktionsboken,(där står vad oljan skall uppfylla för krav, samt service boken, brukar stå vilken olja som används vid tidigare oljebyten. |
|
|
Ex: Länk Uppfyller LL-04 så den uppfyller din bils krav, och mer till. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Räcker bra med LL-01 och det finns massor med prisvärda alternativ. Shell helix ultra 5W-40 på ica maxi för 299/4L |
|
Jag har fått reda på att man hällt i castrol 0-30 i min 530 -01 vid senaste service, och bilen drar olja som en törstig elefant, 1 liter på 300 mil. Av den anledningen skulle jag inte hälla i en 30 olja i en gamal 530, skulle snarare satsa på en 40 el 50 olja. 30 40 50, oljans tjocklek vid 100 grader, ju högre ju tjockare. |
|
|
Det snackas hela tiden om LL oljan,varför inte Biltemas vanliga Helsynt 5w50 som inte rinner igenom Din motor ( har den själv och fungerar utmärkt ). Byt oljan tidigare istället,byt vid intervall om 1000-1500 mil. Då slipper motorn all skit dessutom som uppstår vid den rekommenderade service-intervallen som kommer vid 2000 mils körning eller mer. |
|
|
Hade vi jämnare klimat över året samt en riktig oljerenare skulle det funka med riktigt långa intervaller. Men en M54:a som kovenserar vevhusgaser som den värsta hembränningsapparat och oljerening a´la kaffefilter så instämmer jag med Alex84 angående intervallen. |
|
|
Ja förresten ang LL oljor etc,någon som hört talas om LL-filter ? Nä tänkte väl det. Motorns svagaste del,dvs olje-filtret som skall filtrera bort alla skadliga partiklar som cirkulerar runt med oljan. Oljan är prio2 filtret prio1 och med tanke på 1000-1500 mil extra cirkulation med den sk LL-servicen mot 1000-1500 mils intervall som jag skrev här ovan så är effekten inte svår att förutse med LL-intervallet. Har några vänner som servar bilar regelbundet och av olika märken. Dessa personer är helt överrens om effekten av den sk LL-servicen. Dom rekommenderar att serva oftare istället då riskerna är större vid LL-service att olje-kanaler sätts igen och VV börjar becka igen. Den oljerening som dagens bilar har är som tidigare skrivits om här på AP ganska dålig och att byta filter oftare skulle rädda många motorer mot drift-störningar mm. |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Håller också med Alex. Jag kör med Biltemas i min X5 - 599:- för 10L. Byter var 1000:e mil = 1 gng per år. Alltid innan vintern. Vill man ha "finare" olja så följ Hassos råd och köp Helix när Maxi har rea (vilket sker ett par/tre ggr där jag bor) Annars kan ju ett alternativ vara att gå med i BMW club Schweden och göra större inköp på klubbkvällarna då det är 40% på Castrol "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
| eller castrol magnatec C3 från ÖoB kostar 399:- för 4 liter samma olja på mekonomen 689:- | |
| bilen har gått 14 k mil, tycker den dricker lite olja också men det är ju vanligt på m54 | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.