AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.624

Bilen startar inte, hjälp!

01
4
010721
335 coupé -07
Hej

Jag har en bmw 335 e92. Bilen startar inte som det ser just nu och det är med 99% säkerhet för att batteriet är urladdat. Dock så tror jag inte att det löser problemet på lång sikt.

För ca 2 veckor sedan åkte jag till en gör-det-själv-tvätt (bilen starta och jag kom dit utan problem). Men när jag tvättat klart och ska åka därifrån så vägrar bilen att starta, det klickar och har sig så jag förstår att startmotorn försöker dra igång bilen men att batteriet inte har tillräckligt med kräm för att få igång den.

En polare kommer förbi med startkablar och så är problemet löst. Jag kör med bilen i en vecka till utan problem, tills jag ska tvätta bilen igen - samma problem uppstår.

Jag tvättade bilen sist för ca 4 dagar sen, igår natt regnade det rejält så nu startar inte bilen. Min teori är att någon elektrisk del, lampa eller något är defekt som på något sätt kortsluter batteriet vid kontakt till vatten och därav så urladdas batteriet.

Då jag bor i Karlskoga och närmaste BMW verkstad är i Örebro, är knöligt att lämna in den - men finns det inget alternativ eller lösning på detta så får jag lämna in den på felsökning.

Jag skulle varmt uppskatta anvisningar och råd om vad jag bör göra, någon som haft samma problem eller dylikt?

MvH Fred
01
4
010721
335 coupé -07
En sak till att nämna är att min instrument panel har blinkat extremt (typ disco?) emellanåt när bilen varit svår startad efter tvätt.

Som sagt, jag uppskattar allt råd folk kan ge mig!

Tack på förhand!

MvH Fred
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Allt beror på att du inte laddat upp batteriet ordentligt efter att det varit urladdat med en extern laddare i minst 24 timmar. Där får du börja innan du går vidare med felsökning. Är batteriet från 2007 kan det vara idé´att inköpa ett nytt.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Helt otroligt vad batterier ger upp fort numer på tal om ingenting. Vet inte om det är batterierna eller ökad belastning, men förr höll batterierna mycket längre.
01
4
010721
335 coupé -07
Jag är inställd på att köpa ett nytt batteri, tänkte bara om problemet låg någon annanstans innan jag köper nytt batteri.

Jag ska se till att börja ladda batteriet så fort jag kommer hem från jobbet. Tack för att du tar dig tid att hjälpa mig!

MvH Fred
01
4
010721
335 coupé -07
Jag fick tag på en batteri-laddare sist och laddade i ca 24 timmar. Bilen gick som en klocka tills det regnade nu inatt, och samma problem uppstår - den vägrar starta.

Kan det vara så att någon elektrisk del är defekt som på något vis kortsluter eller drar ur krämen ur batteriet när bilen blir utsatt för vätska?

Ska jag lämna in bilen hos BMW eller hur gör jag?

Alla tips och råd är välkommna!

MvH Fred
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.