AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.945

Byta växellåda från Automat till manuell möjligt att besikta?

Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Hej!

Har en bmw 320i 93A med automat låda och har även en likadan bil till med manuell låda som är skrot färdig,

Så jag undrar om det är möjligt att regbesikta bilen om jag flyttar över delar från bilen med manuell växellåda till min automatare?

Har sökt och fått olika svar så den som känner sig säker i detta ämne får gärna svara!

Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Länk

Om kat. finns och pre-93: ja

Ej kat/ alt. 93:a eller nyare: no go

Fast: ombyggt fordorn borde gå? Typ mb-bakaxel och mb-bromsar med BMW motor och kaross?

/mvh
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
För länge sedan hade en kompis en Saab-99:a -76 med en 16v motor, dubbla Dellortoförgasare och en enorm Rotomasterturbo. Vevhusventilationen var av öppen modell o.s.v. För att slippa undan avgasreningskraven som kom -76 skaffade han en fordonsidentitet från en -75:a genom att kapa bort lite plåt med chassinummer o.s.v. från en skrotbilbil hos en bekant. Det enda problemet var att han fick fortsätta betala registerhållningsavgiften på den ursprungliga bilen jag vet inte hur länge, då han inte hade en bil att skrota :)
da
37
dappe50
325i coupe -94
Allt som är nyare än 1 Januari 93 måste ha ett avgascertifikat för att klara en regbesiktning! Detta intyg skriver inte BMW Sverige ut till någon.

Är bilen äldre än 1 januari 93 så krävs endast vägning och en regbesiktnig för ett godkännanade.
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Enligt TS så kom min bil itrafik april 93

Så jag antar att det är kört för mig:(?
da
37
dappe50
325i coupe -94
Kanske inte! frågan är när den är tillverkad kom den i trafik april 93 så finns det en chans att den är tillverkad innan 1 jan 93 och då gäller det avgascertifikatet för din bil! Dvs äldre än 1 januari 93.

Är den tillverkad dec 92 då räknas den som en 93:a men är tillverkad 92 och det är det året och månaden som gäller.

Kolla in dit regbevis eller logga in på transportstyrelsen hemsida där finns alla uppgifter! Annars kan du bara kolla med din lokala besiktnings station,

Men prata då med den person som är Regbesiktnings ansvarig där och ingen annan! Det är bara han som vet till 100%.

Jag har själv gått igenom hela denna cirkus med min bil fast det är en 94:a som egentligen inte ska gå att besiktiga med denna ombyggnad.

Men Pga felaktiga uppgifter från en icke behörig på bilprovningen och då menar jag en som inte är ansvarig för regbesiktning och 5 månader av krångel och strul fick jag igenom den till slut med manuell låda.

Men för dig finns det hopp !!!!!
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Tack för svar!

Hittar dock inget mer på registreringsbeviset mer än att det står datum för första ibruktagande 1993-04-05

Kan tillägga att bilen är i importerad och det stog följande

T31F FORDONET OMFATTAS INTE AV TILLVERKARENS AVGASRELATERADE
SÄRSKILDA ÅTAGANDEN OCH INTE AV TILLVERKARENS ANSVAR FÖR
AVGASRENINGENS HÅLLBARHET ENLIGT A60-REGULATION.

Fattar inte riktigt vad som menas hoppas på att någon kan hjälpa mig!
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Knappa in ditt chassinummer på realoem eller bmwfans så får du reda på tillverkningsår/månad.

///BMW - Was sonst!
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Sökte på chassie nr på Real OEM nu och den är tillverkad 03/93 :(

dock så blir jag fundersam med det här med avgaskraven kanske har min bil dispans från dom med tanke på det jag skrev ovan?

da
37
dappe50
325i coupe -94
Tyvärr så står det samma sak i mina regpapper!Gäller nog alla bilar. Så din bil är ej undantagen från avgaskraven! Och är den tillverkad 03/93 så är det kört med en ombyggnad för din del! Beklagar men är bara att konstatera fakta:(
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det gäller ju dock en snart 20 år gammal bil, så det enklaste är kanske att byta hela bilen till en manuell och sälja delar från skrotbilen?
da
37
dappe50
325i coupe -94
Ja det är det nog! Lycka till.
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
jag misstänkte nästan det:(
Jo jag vet att bilen är gammal och de lättaste hade vart å byta
Men svårt att hitta en coupe som är i detta skick som inte kostar väldigt
Mkt!

Jag tackar så hemskt mycket för svar iaf får bli att sälja bilen när jag besiktad den!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.