|
|
|
|---|---|
| hej köpte mej igår en bmw 525 touring -94 undrar om någon har nått tipps på hur man kan få lite mer krut och ax i den utan någara jätte ingrepp nu. tach på förhand | |
|
varför inte köpa en som har bra krut från början, menar iom att du är missnöjd direkt. typ M5 kombin? Annars finns det väll inte dirket nån bilig lösning för att få så pass mycket mer hk så det känns, Chip ,öppet filet och avgasystem ger en knappt märkbart skillnad å då har man redan lagt ut en hel del. |
|
| Du skulle ha köpt en 530/540 om du vill ha mer krut. | |
|
Köp turbo, uppgradera soppasystemet samt köp ett sprut tanke e85 och ladda 1 bar så har du 400hk. Blir det för omständigt sälj den och köp en 540 eller M5 Touring. |
|
| måste ju gå att göra nått lättare sportluftfilter har jag nu och så tänkte jag bugga om avgassystemet något mer förslag | |
|
Förutom att montera turbo, så är det bara bortkastade pengar! Du kan ju alltid få den att låta mer genom att bygga om avgas och sätta öppet luftfilter(har du redan), men den kommer inte att gå bättre.. Sorry.. Byt bil.. ------- Min bil suger inte... |
|
| Lustgas, läskigt med nog blir det mer effekt. | |
|
Ett grenrör från M3 ger märkbar skillnad på högvarv. Men i princip är det som övriga säger bättre att byta till en motorstarkare modell. Jag rekommenderar varmt 540! =) --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
Hur pass mycket är du redo att riva? Plana toppen en aning, behövs inte speciellt mycket. Matchporta toppen till insug och grenrör (som du f.ö bör byta till extraktor dito). Polera avgaskanalerna kan du göra samt porta lite i insugskanalerna för att jämna ut dem lite mer och göra delningen mellan ventilerna smalare och fö högre flöde genom toppen. Gjorde jag på min m50 och den kändes markant piggare efter min operation utan att ens ha mappat efteråt. Vill du ha ut det lilla extra ska du också mappa för 98/99 oktan vilket också är bra att göra efter att du planat ner toppen lite. Se till att göra ren och polera förbränningsutrymmena ortentligt också. Det går inte att fråga såna här frågor på detta forum då alla bara refererar till en starkare originalmotor. |
|
|
cheffer: Klart man kan ställa sånna frågor i detta forum, men det du beskriver klassas in under jätte/större ingrepp. Det är väldigt enkla saker men det kräver att man har lite kunnade, å är nog inte värt pengarna om man inte kan göra det själv. tänkter mest på hk/kr. Och om man jämför hk/kr så är oftast ett byte till större motor det billigaste alternativet, därför man hör det så ofta här kanske ? |
|
|
Nej, det går inte. För det är alltid samma svar i dessa trådar oavsett vad TS sagt från början om personen är villig att riva motorn eller inte. Har sett dussintals och inte en människa ger ett vettigt tips om att trimma grundmotorn utan beter sig mest bara arrogant och säger åt personen i fråga att byta till en starkare motor från början eller bygga turbo men oftast sälja bilen och köpa m bil istället som att alla hade råd med det... Den jag sa är ju inte världens ingrepp, så svårt är det inte att riva av toppen nämnligen och för att nollställa motorn igen så är det ingen konst att få dessa papper från bmw åf med verkstad. Det är till och med de trådar jag sett här när TS sagt att det gärna får kosta en slant att trimma upp sin 6a men får ändå inga vettiga tips utan bara "byt bil" till svar och det är rätt drygt. Visst, ge tipset byt bil men ge även ett motsvarande tips för att öka effekten på originalmotorn och hur mycket det kan ge eller vad som är mest aktuellt för TS men det händer nästan aldrig. Ett jätteingrepp är isf att montera turbo (då du ändå måste av med toppen för att kompsänka om du inte ska ladda typ max 0,3bar och då måste det ändå mappas snällt), det ska dras oljekanaler med oljekylare etc, göra plats för intercooler och bygga om för tryckrör eller sugtrimma hårt med att byta ut hela bottendelen för högkompskolvar, nya kammar, större ventiler etc. Eller möjligen byta till en annan motor med annan elhärva, avgassystem, möjligen växellåda koppling etc och vill man få bilen besiktad ska bromsarna runt om bytas dessutom (hela drivlinan också ofc). Kan ju vara möjligt att han vill ha kvar sin b25 motor och inte har råd att köpa någon 540 med den höga förbrukningen och försäkring som den medför (jämfört med en 525) och att han kanske vill ha manuell (aa, vet att de finns 540 som är manuella men knappast vanliga och då väldigt dyra). Det är faktiskt inte omöjligt att få några extra hästar ur en m50b25 utan att det ska kosta en förmögenhet. Den kommer inte gå som en m5 men märkbar skillnad som sagt. Jag frågade TS hur mycket han var villig att riva och gav honom tips på vad han kunde göra isf med sin motor som inte är så överdrivet avancerat, det var inget jag tvingade honom till att göra utan ett svar på TS fråga vilket ingen annan gett förutom en person som rekommenderade m3 grenrör vilket är är bra tips som gör en liten skillnad faktiskt. Nu har ju TS inte svarat så antar att han skitit i det men grejen är det att man inte kan förvänta sig ett vettigt svar på att sugtrimma på detta forum. Det jag gjorde kostade mig totalt ca 6k och då lämnade jag in den för planing, byte av ventiltätningar och nyfrästa ventilsäten. Då är packningar etc inräknat. Visst, jag hade kunnat plana mer, portat mer, bytt till extraktorgrenrör (körde fortf original) men det gjorde jag inte och kände ändå en märkbar skillnad. Det gjorde med portning gjorde jag själv, första gången någonsin jag portat en topp (matchportning är väldigt enkelt, behöver ju inte ens vara teknisk för det, bara kunna följa mönster efter packningar från grenrör och ritning från insug då de har oringstätning) och det andra gjorde jag på känsla. Man måste ju öva för att lära sig. Skadar inte att läsa på lite innan om flöden och portningsteknik iofs. Men det var som sagt inga jätteingrepp jag gjorde. TS skrev också lite mer krut, då är väl inte ett motorbyte bäst valuta för pengarna utan snarare kanske ett CAI, grenrör från m3 och ett chip anpassat för 98 oktan och tanka det (lite vassare ställd tändning). |
|
|
cheffer: Fint utlägg men jag anser att du fotfarande har fel. Om inte motorbyte/bilbyte, så är inte sugtrim värt tiden pengarna för vad man får. Ditt ingrepp med all tid jobb du lagt ner kan kanske ge en finare gång i bästa fall. å kanske MAX 10-15 hk. om det inte bara var så att du fick till baka original hästarna i bilen pga renoverad topp å höjd komp (blir inte så mycket iaf) för att kompensera slitna kolvringar. (antar bara att dom inte är nya å att bilen har gått mer än 16000mil) i TS fall hade 6000kr var bättre spenderade på en M52B28 + M50 insuget han redan har på den gammla motorn å då får han mer vrid också. som sagt motorbyte ;-) Sen kan man sug trimma för man tycker det är roligt eller för att man bara vill å det får kosta vad det kosta vill. Jag har plöjt ner löjligt mycket i min E30 som jag köpte för 2500kr. smartare att köp en nyare, hel å redan fin bil kanske? Det som jag reagerade på i denna tråd var "Hej jag har precis köpt en bil som jag tycker är AS trött, hur trimmar jag den som fan utan att det kostar mig nått" typ ;-) Köp inte bilen om du inte är nöjd med den..... Antagligen där av svaren som "Du skulle ha köpt en 530/540 om du vill ha mer krut." kom direkt. Jag är inte i mot trimning tvärt om, jag tycker folk som inte trimmar är konstiga, men det handlar om att lägga sina pengar i rätt korg, Där av så många turbo konverteringar, billigt för vad man får. Gjorde min första konvertering när jag var 18 å bara hade studiebidrag, vinkelslip å en svets. Det gick på 3500kr å gav en hel del med 0.8 bar i ladd. var förövrigt en E34. å höll iaf 3000mil, innan jag bytte bil. |
|
|
Men nu var det ju inte alls det TS sa utan ville ha lite mer krut, inte att ha tyckte att den var slö som ett as. Som vanligt på autopower tar folk ut förutfattade meningar. Detta är TS exakta ord: "köpte mej igår en bmw 525 touring -94 undrar om någon har nått tipps på hur man kan få lite mer krut och ax i den utan någara jätte ingrepp nu." Det du skriver är en enorm överdrift, du kanske borde börja jobba för aftonbladet, om du inte redan gör det dvs då det verkar vettigt för dig att vrida på historier ;) Jadu, höll ju väldigt jämt med en 328 efter mina milda ingrepp i en bil som gått 28000 mil (han låg ca 1-1½ billängd före i ca 150km/h), visserligen med originalinsug dock m3 grenrör men min gjorde 0-100 på ungefär 7sek, någon/några tiondel(ar) över. Då valde jag att göra det ganska seriöst men ändå konstnadseffektivt men med lite finess. Kan tillägga att jag körde wd40 metoden för att fräsha upp mina cylinderlopp och ringar också. De höll förvånansvärt tätt faktiskt. Såg över kamkedjan som fortfarande var i bra skick och ställde om insugskammen liiite. Detta är ju iofs i en bil utan vanos vilket TS har. Grejen är det att på det här forumet får man alltid samma svar, det ska bytas motor eller bytas bil. Det finns ingen här som verkar veta ett dugg om trimning eller hur man optimerar en bil från origina när det är sugmotorl då alltid motorbyte föreslås trots att det innebär att man inte kommer igenom besiktning och med ökade kostnader av ombyggnad istället om man inte vill riva och bygga om varje år istället. Alla verkar tro att folk har ändlöst med pengar att spendera på en m bil eller en stor v8 bil med alla kostnader som det medför med förbrukning och försäkring, lägg även till skatt på det också. Det är inte förslagen jag är emot, det är att det alltid är samma förslag jag är emot, som att alla har möjlighet att byta hela drivlinan på sin bil samt bromsar (för man vill gärna ha en besiktad bil) och då blir det genast dyrare när man ska köpa motor, växellåda, kardan, bakaxel, bromsok, bromsskivor eller rent av turbokonvertera som aldrig går igenom bes och därmed måste rivas och återställas inför varje besiktning. Höjde förövrigt mitt komp från 10,2:1 till 11,5:1 om det är relevant och tankade därefter endast 98 oktan eller i värsta fall 96 oktan då 95 har en spikningsgräns vid ungefär 11:1 (utan knacksensor då). Kan säga att jag gjorde min motorrenovering på mitt studiebidrag också eftersom det verkar spela roll, den gick dessutom igenom besiktningen efteråt utan modifikationer. Säger något lite mer krut så översätts det inte i mina ögon till "den är as trött och jag vill att den ska gå som fan utan kostnad" men i din värld gör det väl det. För mig betyder det "jag vill få en lite piggare bil för en rimlig peng". Tyvärr är ju många bmw ägare väldigt arroganta och vrider om vad folk säger väldigt ofta vilket förstör ryktet för ett väldigt bra bilmärke som inte görs utan de som köper dem och sedan snackar skit på forum utan av tekniskt kunniga ingenjörer. Ja, jag är medvetem om att m50b25 toppen ser rätt bra ut från fabrik redan men det hindrar den inte från att få förbättringar vilket jag fick, med ganska milda kostnader dessutom. Hade blivit ännu bättre med ett ordentligt grenrör istället för det outräknande gjutjärnds diton som sitter original enligt min tro men det får vi aldrig veta, det hade inte gjort några mirakel men en liten skillnad iaf, speciellt på högvarv. Jag håller med dig i att det tar sin tid, men det kan vara roligt att ha en mindre motor som presterar bra och dessutom behålla sina skatteförmåner och hålla bränslekostnaden nere (om man gör det utan att överdriva dvs) och utan att genomgå en stor operation för att ändra hela bilens drivlina för att komma igenom besiktning alternativt köpa en ny bil då man precis några dagar innan redan köpt en. Säger inte att det är billigt att sugtrimma och få mycket effekt för det är det verkligen inte men mindre ingrepp kan man göra som är relativt billiga om man har lite tekniska kunskaper vilket jag frågade TS om han/hon hade, dock tyvärr utan respons. Det jag vill komma fram till är att man måste lyssna på vad TS vill åstakomma, vilka krav som finns och vad personen i fråga är villig att göra samt om h*n vill behålla originalmotorn och framför allt bilen som var nyinköpt. Inte bara säga direkt "byt bil, byt motor eller turbokonvertera för inget annat är värt och det finns inget att hämta på att sugtrimma" Man kan vara nöjd men bilen även om man skulle vilja ha en piggare bil... Jag har en bil själv på 3-400häst (ej uppmätt) men skulle vilja ha den starkare ändå men jag är defenetivt nöjd med min bil och stolt över att ha en bil som är en av mina absoluta favoritbilar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.