|
|
|
|---|---|
|
Nu har jag efter flera års frånvaro äntligen återvänt till BMW. I lördags inhandlades en ny för mig 123d -09. Den har Navi pro och tyvärr endast standard ljudsystemet. Har sökt och läst på forumet nu i flera dagar men blir inte riktigt klok på vilken version på Navi/idrive jag har och om den går/behöver uppdateras. Ljudsystemet skulle jag gärna vilja uppgradera för det låter verkligen inget vidare. Kan någon ge tips på bilstereo-firma i stockholmsområdet? | |
|
Uppsala är väl ~4mil från Sthlm om jag inte minns fel. Länk |
|
| Så, nu är bilen inne på BMW för service. Jag frågade om uppdatering och nya kartor samt språkbyte. Dom verkade väldigt osäkra på vad som gick att göra men skulle kolla. Får väl se hur det går. | |
| Bilen tillbaka efter service. Någon uppdatering blev det inte. Dom hade kollat med "BMW support" och svaret jag fick var att för att få svenska + nya kartor behöver hela idriven uppdateras, kostnad 2050:- plus arbetstid ca 2 timmar men då var inte språkpaketet med vilket dom inte hade något pris på för tillfället. Ska det vara så krångligt? Efter vad jag har läst här på forumet så känns det som att verkstäderna behöver lyfta sin kompetens några snäpp. | |
Le 356 M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå Porsche 911 Carrera S Cab -20 Polestar 2 -23 Volkswagen Caddy -17 Volkswagen eGolf -19 |
Med tanke på att du har en -09 så borde du ha den nya varianten, hur många knappar har du vid Idrive? Gammal CCC = 1-2 knappar: Då har du en CD spelare för musik och en DVD för kartor: då kan du köpa nya kartor hos tex. Länk BMW OPTION 1 Ny CIC = 7 knappar: Då har du en spelare för musik och en USB-port i handsfacket för att ladda nya kartor, då kan du köpa skivor hos BMW kostar ca 300-350 kr samt en aktiveringskod för ca 1600-1800 kr eller för 50 USD hos Länk (det har jag gjort) Angående svensktspråk så finns det bara till CIC, så om du har möjlighet att ta dig till Värmdö skulle jag prova om det går att programmera om din bil så att du kan välja svenskt språk (har gjort det med min E93 som är en -09). |
|
Klart de går att få svenska.. när vi hämtade min fars nya BMW hos en tysk aukt bmw handlare för 3 veckor sedan,bad jag säljaren att fixa/ändra till svensk språkversion..inga problem..nu har farsan 15 olika språk att välja mellan. att svenska BMW inte har något pris är rent ut sagt för jäkla dåligt..vilka nötter asså..flertalet att dom borde stå vid ett stånd på en loppmarknad och inte jobba inom BMW... OM inte dom vet priset ,vem vet de då??>Reinfeldt kanske?! Svenska BMW ÅF ska man hålla sig borta från,så långt som möjligt Länk |
|
| Alla BMW med CIC går att få med svenskt språkval,enligt den tyska bmw handlaren..så då handlar det antingen om okunnighet eller ren jäkla lathet...då borde dom rådfråga BMW Tyskland | |
|
Då är det CIC jag har. På BMW verkstaden verkade dom inte så sugna på att sälja några skivor, hur ska jag då få tag i nya kartor? "LeMans Blå" är det avancerad programmering eller skulle du kunna guida mig? Jag är inte helt bakom flötet, jobbar med IT på dagarna. Det måste väl vara något språkpaket som ska tankas över eller? |
|
|
2012 Premium Europe är dom senaste,, J.W,även om du jobbar med IT,så kan du inte själv ändra språk.det behövs speciella prg samt bmw moduler m.m förmodar att du inte har dessa..:) |
|
|
BMW är dom enda som kan ändrå språk..be din lokala bmw verkstad att fråga antingen nån annan autopartner eller bmw tyskland direkt.. GÖR OM,GÖR RÄTT hade jag sagt till dom.. |
|
530 XD touring -18 Sophisto Grå Porsche 911 Carrera S Cab -20 Polestar 2 -23 Volkswagen Caddy -17 Volkswagen eGolf -19 |
Hej J.W Det jag har för att göra detta är ett INPA USB K+ DCAN interface samt BMW NCS Expertentool. Mvh LeMans Blå |
| Jaha några såna grejer har man ju inte i byrålådan. "LeMans Blå" det är hemst vänligt av dig att vilja hjälpa till men jag föredrar nog att lämna bilen till någon jag kan reklamera hos. Får försöka hitta någon annan verkstad som vet vad dom håller på med. Man tappar ju liksom förtroendet för en verkstad som lämnar så otydliga besked. | |
J.W OK lycka till, om du inte lyckas med detta så får du höra av dig. Jag letade också någon som kunde hjälpa mig att "koda" bilen när jag importerade den för att få till alla funktioner jag önskade. Men jag hittade ingen som kunde detta så jag köpte mig ett interface och gick ut i garaget, efter några dagar kom jag underfund med hur det hela fungerade. Så nu har jag gjort lite ändringar i alla mina bilar (förutom 316iT -94 av förklarliga skäl) det finns mycket inställningar som går att ändra och nya funktioner att lägga till. |
|
Le mans blå. Är i Stockholm över helgen och tar gärna imot lite support om du har tid. Vill gärna byta till svenska i mitt menysystem samt ta bort fartspärren till DVD Är det något som du kan bistå med? Naturligtvis mot ersättning. Har precis varit på BMW och aktiverat BT och USB i mitkonsollen. Fick då också röststyrning på engelska till telefonen men saknar röststyrning av dom andra funktionerna. Kan du aktivera detta med? Dvs skifta mellan CD och Navigering mm. |
|
Hej jxp, Är tyvärr ute med båten denna helg, så det går tyvärr inte. Mvh LeMans Blå |
|
Ha en trevlig tur i vattnen. Var ute ett par veckor förra året i bl.a. I Sandhamn och började fatta varför folk investerar sina pengar i båtar. Nu sammanföll det med ett race där ett känt spelbolag har ett race med avslutning i Sandshamn och avslutningsfesten var helt okey. Så det kan ha viss påverkan Löser det på något annat vis Ha en trevlig helg |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.