|
|
|
|---|---|
|
Har fått ett mycket irriterande fel på min 635CSi -85 E24. Ibland under färd tvärdör bilen, utan att hacka eller någon annan förvarning. All el dör och motorn stängs av. Vid startförsök direkt efter funkar inte bilen, men väntar man 3-5 min hoppar den igång som om ingenting hänt. Kan inträffa igen strax efter eller återkomma först långt efteråt. Har funderat lite och kommit fram till att det kan vara följande; - Styrbox - Tändbox - Bränslepumpsrelä Eller ha något att göra med detta; Under slutet av förra säsongen bytte jag styrkolonn till en från en 535i -86 för att kunna montera ratt från senare årsmodeller. Var inga som helst problem med att montera, gick hur smidigt som helst. Det var däremot strax efter detta som problemet började. Kan det finnas någon koppling? Tacksam för svar om någon vart med om något liknande | |
|
Det problem du beskriver liknar samma problem som jag hade med min gamla M635'a. Stannade också helt plötsligt, dock med instrumentbelysning fungerande... Visade sig vara bränslepumpsreläerna bakom glove box... Varför vänta? Hur länge kommer du att leva? |
|
|
Tycker det låter som ett batteriproblem, kortis i en cell som kommer o går. Kan flyta runt något i en cell. Skulle prova med ett annat batteri innan du börjar plocka isär allt annat. Dvs börja med det enklaste. Mvh Jonas B. |
|
|
Baserat på att felet uppstod efter rattstångsbyte skulle jag kollat upp tändningslås med kablage. Men jag tror mer på batteriet. Motorjord och batterijord kan vara värt att kolla upp. --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
Om det hade med bränslpump eller motorstyrning att göra skulle inte inte instrumenten dött. --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
Om det hade med bränslpump eller motorstyrning att göra skulle inte inte instrumenten dött. --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! IP: ...[5.139.3] Sant! |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Tycker det låter som tändningslåset alternativt huvudrelä (main relay). Mvh Patrik |
|
Tack för all respons! Nu har jag lite att testa. Det sitter ju en svart plastkåpa i motorutrymmet nedanför framrutan, jag har fått för mig att det i denna ska sitta någon typ av tändbox? (alltså inte styrboxen). Skulle det kunna vara denna tändbox som spökar? |
|
|
På min hade bränslefiltret satt igen, dock minns jag inte om elen dog. I övrigt samma symtom |
|
|
Varken styrbox, tändbox, huvudrelä eller bränslefilter påverkar instrumenten. --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
| Kan ha varit så att inatrumentbelysningen fortfarande fungerade efter att bilen dog, minns inte exakt. Men kan tändboxen ge liknande symptom? | |
|
Om motorn stannar men tändningslås och strömförsörjning är ok går varvräknaren ner på noll, men hastighetsmätaren visar farten och laddlampan och oljetryckslampan tänds. Även temp- och tankmätaren fortsätter att visa aktuella nivåer. --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
Nu har jag inte lusläst alla kommentarer, men det som kunde hända på min fd M535:a(den kunde "tvärdö") var att vissa kontaktstycken blev lite ärgade med tiden och där hjälpte det att rycka(tag loss kontakten och trycka tillbaka några ggr) i lite kontakter t.ex till Lmm, motorstyrningens kontakt vid termostathuset, gasspjällskontakten etc, dvs få bort en del oxid på det viset(annars finns ju bra "kontaktrensmedikamenter" att prova).. Jag förmodar också att du har kontrollerat fördelarlock o rotor ? Mvh Janne. |
|
|
Har du kommit fram till vad felet var/är ? Mvh Janne. |
|
|
Har bara bytt batteri hittills och kört bilen några gånger, runt en mil varje gång. Bilen har inte stannat än, så jag håller tummarna att problemet inte återkommer. Håller tråden levande om problemet kvarstår. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.