|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har sökt runt på forumet och kollat efter andra med liknande fel. Farsan har en E46 320 Touring (med M-paket om det nu spelar roll i felsökningen). Länkarmarna var dålig på båda sidorna, därför bytta jag dessa åt honom. Köpte förstärkta länkarmar från schmiedmann... och hjulinställning gjordes givetvis efter detta. Att bilen var vinglig i framvagnen med dåliga länkarmar var ingen snack. Den blev bättre efter länkarmsbytet och hjulinställning, men den vinglar ändå, dock avsevärt bättre. För att förtydliga vinglandet så känns det nästan som det är glapp i styrningen. Det sitter 17" M-fälgar med 225 sulor runt bilen (med nästan nya däck, inga RFT), att det spårar på sämre vägar är ingen nyhet, men man har liksom ingen möjlighet att hålla emot ratten, känns som den vill åt sidorna trots att man håller ratten så rak som möjligt. Jag kör 225 däck på bruksbilen och 235 på finbilen, har ju kunnat "motstyra" spårningen med hårdare rattgrepp. Det kan jag inte med farsans BMW, känns som det är glapp i styrningen helt enkelt... är vägen plan så är det inga problem, när man byter fil på motorvägen så märks det speciellt när man passerar sträcken. Har sökt igenom forumet och hittat några trådar om att minska glappet med justerskruv ovanför styrsnäckan. Har kollat på ritningar via RealOEM, men hittar inte denna skruv. Innan jag ger mig ut och pajar något så vill jag ju först och främst höra om någon har eller haft samma problem? I andra hand så vore jag tacksam om någon kunde berätta vart den justerskruven sitter på styrsnäckan till E46 (Touring)? Tredje hand så undrar jag om det är värt att byta styrled/stag? Dessa sitter fast som de ska och glappar inget, dock inte nya, men all gummi är hela. Även stabiliseringsstagen var bra... MVH / Martie | |
|
När länkarmarna byttes, blev även länkarmsbussningarna utbytta? De brukar bli glappa på E46. Det finns ingen styrsnäcka på E46. Den har kuggstångsstyrning och det är sällsynt att de glappar. |
|
|
Hej! Jodå, den bakre bussningen är också bytt... Då var det som jag trodde, ratten känns helt ok ändå. Kanske är värt att prova byta styrlederna kanske? Vad gör stabiliseringsstagen? MVH / Martie |
|
|
Stabiliseringsstagen förbinder krängningshämmaren med fjäderbenen. (Krängningshämmaren arbetar med att motverka krängning vid kurvtagning. T.ex. vid kraftig högersväng pressas vänster fjäderben ihop. Krängningshämmaren överför då en kraft till höger fjäderben som då delvis också pressas ihop och hindrar en del av bilens lutning) |
|
|
har du kollat bussningarna bak? Länk jag gissar på att nr4 på bilden är dålig, då får man som du säger en vinglig bil, värt att kolla upp! sitter med 3 bult bara lossa och kolla |
|
|
Monterade du powerflex eller original länkarms bussningar fram? Håller med Jalapan att kolla även de främre länkarms bussningarna bak. Hade monterat powerflex istället om de är kass. Kanske även kolla så fjädrarna är hela bak, så de inte har brutits av sista varvet. |
|
|
På min E46 misslyckades verkstad med 4-hjulinställning efter byte länkarmsbussningar. Kanske inte det sannolikaste men möjligt. Tror det är mer mer sannolikt än styrleder och krängningshämmare om de känns bra. Annars har vi denna goding, men den verkar lite överdriven jag har inte uppfattat att så många drabbats av den. Länk |
|
|
Tack för alla svar! Jag lånade bilen idag igen, låg under och kollade stab.stagen... den vänstra hade trasig gummi, ska prova byta båda två först och se om det blir bättre. Vid låga hastigheter (under 80km/h) känns bilen OK, det är när man kommer över den och åker på något ojämnt som den beter sig vinglig. Det känns väldigt tydligt att det är i framvagnen, som om att man inte har dragit åt ena länkarmsfästet eller nåt (dessa är dock åtdragna =P). Bytte till "original" länkarm med vanliga bussningar... farsan brukar inte köra så hårt med bilen, så powerflex blir nog inget alternativ då de även förstör komforten, som är viktigt för honom. rispalt, jag hade den tanken också, men det är en verkstad jag känner och de har gjort många hjulinställningar åt mig utan bekymmer... den mänskliga faktorn kvarstår dock, så det kanske jag ska ha i bakfickan i alla fall. Återkommer efter byte av stab.stagen. MVH / Martie |
|
| Har du inte köpt stagen än, så köp dessa på Bmw. Billigare än mekonomen som exempel. | |
|
Påminner mig att jag betalade för 3 fyrhjulsinställningar innan det blev bra trots att jag trodde mig göra rätt. 1) lämnade in den på verkstad för byte länksarmsbussningar och bad explicit om nogrann kontroll av bak & framvagn. Lämnade in på 4-hjulsinställning verkstad B. och bilen blev nervös på vägen. 2) Hittade själv att styrled glappade H+V fram - bytte på verkstad A. Verkstad A gjorde 4-hjulsinställning. Hyfsat bra - ej nervös men kändes inte stabil i högre fart. 3) Lämnade in på BMW verkstad "C" för kontroll - bussningar bak byttes. Återigen 4-hjulsinställning verkstad "D" (på en verkstad som alltid gjort ett bra jobb tidigare). Med deras utrusntning är det inte svårt men viss mått av nogrannhet lönar sig. Sedan dess har bilen gått som ett strykjärn igen:) Jag vill påstå att hela cirkusen beror av den första verkstadens bristfälliga arbete. (Har gett feedback här på forumet men det har visst raderats av någon anledning, jag var saklig tyckte jag...). VipMartie, om du har förtroende för din verkstad så tycker jag faktiskt att de borde kunna hjälpa dig att hitta felet åt dig. |
|
|
Tack för ytterliggare svar! Erfarenheter är värt jätte mycket! Clintan, jag har inte handlat stagen ännu, tänkte beställa från schmiedmann, de tar ca 200kr/st med förstärkta stag. rispalt, tack för att du delade med dig erfarenheten! Guld värt! Absolut ska jag åka tillbaka till verkstaden, ju med att stab.staget var dålig så vill jag prova byta den innan jag ändrar det "goda förhållandet" jag har med den verkstaden =). Alla gör ju fel någon gång, hur pålitliga de än är. MVH / Martie |
|
|
Nu har det hänt lite grejer med bilen... jupp jag har fått tummen ur baken och agerat =P (Blir så när det inte är ens egen bil) Bytte stab.stagen till förstärkta, köpta från schmiedmann... Det blev lite bättre men ändå inte bra... Som rispalt gjorde, så återvände jag till min verkstad för hjulinställning... de hade tydligen bekymmer med maskinen vid föregående hjulinställningen, därav inget tjaffs, de tog in bilen på reklamation. Bilen hade 1,5 grad toe-in, därav beteendet... efter justeringen var det som natt och dag! Nu går bilen bra igen! Så var det mysteriet löst! =) MVH / Martie |
|
|
Är det inte så enkelt att stötdämparna/fjädrarna är dåliga? Det är ju lite svårt att beskriva hur en bil känns, men även min (E46 touring, M-sport) är orolig vid lite provocerande körning i högre farter. Ett tydligt vobblande, mindre studsande märks, ffa. i kurvor på sämre väg. Jag har bytt till nya förstärkta bärarmar, bussningar samt pendelstag, blev mycket bättre med inte bra. Jag vet att mina stötdämpare/fjädrar är dåliga (har aldrig bytt - 17k mil), har nu beställt en nu uppstättning Bilstein/Eibach B12. Mvh Henrik. | Länk |
|
|
Hej. ojoj ja måste säga att även jag har samma bekymmer, gjort fyrhjuls inställning, bytt däck runt om. Låtit BMW gå genom framvagn i samband med fyrhjuls inställningen men inte var de nå bättre. Nu har ja beställt powerflex bussningar till hela bakvagn, lutar de åt de bättre hållet blir de samma fram, men de är ju skandal att man ska ha en nyare bil som har samma väghållning som en volvo 240 i sidvind. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.