|
|
|
|---|---|
|
Hej har en 530 som blir överhettad om man åker stadskörning bra länge, märkte även att tempmätaren va väldigt seg att komma upp i normaltemp så jag gissar på att det är termostaten. Har känt på fläktkopplingen och glappar inte.. Har köpt mig en och tänkte byta i helgen men min fråga är måste man skruva bort fläktkopplingen eller kan man låta den sitta kvar? Har bytt termostat på en e39 förut fast med m52 motorn men minns inte om jag fick ta bort fläktkopplingen.. sen undrar jag är det en givare i denna termostaten som sitter på m54 motorerna eftersom det ska i en kontakt i den? Luftningen gör väl ungefär samma som m52 man öppnar luftskruven på expationskärlet? mvh Henrik | |
|
Om viskokopplingen är glapp eller inte bevisar bara om lagringen är dålig. Den skall ju driva bra också när det behövs. Prova att bromsa den med en ihoprullad tidning när motortempen stiger över det normala. Även elfläkten ska starta då tempen stiger. Termostaten på M54 är även elektroniskt manövrerad. DME tillåter en högre temperatur vid lugn landsvägskörning och sänker den vid hårdare körning. Fiffigt och bränslesparande. Luftskruven vid expansionskärlet ja. Full värme på och gärna fronten högt. Lufta ur så mycket som möjligt utan att starta. |
|
| Observera att hela huset inkl. termostat skall bytas. Man får hela paketet om man köper OEM. | |
| det kan ta någon timme innan den blir överhettad, men borde det inte va termostaten när tempmätaren stannar i ett läge?? | |
| Du menar att den stannar på en punkt högre än normaltemp när den blir varm? Vanligaste felet på en termostat är att den inte stänger och du får långsam uppvärmning och svårt att hålla tempen vintertid. Det är klart att den skulle kunna kärva åt andra hållet med, men jag skulle nog inte vara bombsäker ändå. Ett byte skadar ju inte, så byt termostat om du har en så visar det sig snart. | |
| Jag menar att den stanna i ett läget innan normal temp men den går upp till normal temp tillslut... Det har hänt en gång bara.. jag var ut och prova att stoppa in en tidning när den stod vid normal temp då stannade fläkten.. den ska väl orka mer va? Så kanske ska byta fläktkoppling och vattenpump också? | |
| Här finns lite läsning om fläkten från Folke och Hasso. Visserligen 540, men det verkar som att viskon skall börja driva hårt först när elfläkten går för fullt. Länk | |
| okej men provar med termostaten först blir det inte bättre byter jag resten med... | |
| ut och kolla lite förut tempmätaren stod på normal men gick jämt ut och kolla i motorrummet och när jag kom tillbaka hade den gått ner och gick sakta upp.. måste väl va termostaten som inte öppnar som den ska?? | |
|
När temperaturen pendlar upp och ner med någon minuts intervall, brukar det finnas luft i systemet. Termostaten reagerar då för sent och när den väl öppnar sköljer vatten genom den och den stänger. Då kan det finnas en luftblåsa kring termostaten som gör att den inte känner tempen riktigt utan den går upp för högt igen innan den öppnar och så upprepar det sig om och om igen. Är nivån ok i kärlet? |
|
| den är okej men ska prova att byta nu i helgen och lufta så jag vet att det är gjort | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.