|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Några jämförelser i viskositet mellan fyra oljor: Mobil New Life 0w-40, Shell Helix Ultra 5w-40, Mobil 1 Peak Life 5W-50 och Castrol EDGE Professional TWS 10W-60. Väldigt liten skillnad i viskositet mellan Mobil New Life 0w-40 och Shell Helix 5w-40 även om nu Mobil 0w-40 oljan kanske på pappret är en äkta pao olja, dvs en marginellt "finare" olja? ;-) Däremot har Mobil 1 Peak Life 5W-50 och Castrol TWS 10W-60 betydligt högre viskositet. Två oljor som dessutom är kända för att kunna tysta ner motorer. Den sistnämnda ofta den rekommenderade oljan till BMWs prestanda motorer. Stämmer säkert att oljor med högre viskositet generellt tystar ner motorer effektivare och i vissa fall minskar det även oljeförbruknigen, däremot leder det väl ofta till något ökat bensinförbrukning. Sedan kan säkert en tjockare olja ha andra nackdelar också, varje fall om man använder en tjockare olja än vad som är rekommenderat till motortypen. Jag har väl varit lite nyfiken på att prova någon 5w-50 variant för att se om det gör mig kära motor något lite tystare på tomgång men det har inte blivit av än. Har dock aldrig någonsin behövt toppa upp med olja i min motor (Shell Helix 5w-40) och motorn verkar gilla den så jag fortsätter nog på den. Men jag är ganska säker på att jag skulle varit exakt lika nöjd med Mobil 0w-40 New Life oljan som ju verkar ha mycket lika eganskaper om än dock lite dyrare. Jag hade dock förväntat mig att Shell Helix Ultra 5w-40 skulle ha något högre viskositet än Mobil 0w-40 oljan på pappret, men icke sa nicke, lite intressant. Mobil New Life 0w-40 @ 40º C 75 @ 100º C 13.5 Shell Helix Ultra 5w-40 @ 40º C 74,4 @ 100º C 13.1 Mobil 1 Peak Life 5W-50 @ 40º C 108 @ 100º C 17.5 Castrol TWS 10W-60 @ 40º C = 160 @ 100º deg C = 22,7 |
|
| Sedan har så klart valet av olja en del att göra med körprofil också. Kör man som en blådåre är säkert en -50 eller -60 variant att rekommendera. ;-) | |
|
Hmm, vid begagnat bil försäljningar... Jag gissar att det kan förekomma sporadiskt att säljare använder en olja med extra hög viskositet för att försöka dölja/maskera eventuella missljud från motorn så gott det går? Säkert oljor som egentligen inte är specade för motor typen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.