AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.105

HiFi-högtalare Alpine, eftermont, ljudproblem!?

Da
95
DaytonaE36
320d touring -10
Har monterat högtalar-kittet i min 320d E91 LCI, montaget gick bra och kablaget är draget enligt BMW:s instruktioner.

Efter att jag lyssnat en tid på det har jag märkt att det är någon störning/brus från diskanterna i ett speciellt djupbasfrekvensområde, detta blir väldigt tydligt när man i stereon ställer ned diskant till MIN och bas på MAX. Vid låg volym hörs det knappt något brus, men direkt när man höjer volymen lite så kan man höra att diskanterna ger ifrån sig ett tydligt brus som följer basrytmen.

Är det någon mer som har upplev detta missljud?

Lite funderingar:

-Kan det vara fel på delningsfiltrena, att de även lämnar ut djupa frekvenser till diskanterna?
-Kan det vara stereon eller förstärkaren som släpper ut något brus av ljusare frekvenser då mörkare frekvenser spelas upp?

Missljudet kommer från båda diskanterna och upplevs både från radio och CD. Och i övrigt så låter ljudbilden bra, (så inget borde vara felkopplat.)

(Köpt på Schmiedmann och de har aldrig märkt något problem med detta.)

Några tips? Någon som råkat ut för detta tidigare?

/C...
Har du använt rätt anslutningar på delningsfiltret? De har väl tre kontakter, av vilka enbart två ska användas.
Da
95
DaytonaE36
320d touring -10
Jag ska dubbelkolla så jag inte råkat förväxla mellanregister och diskant utgångarna, men det låter ju riktigt bra i övrigt så det skulle vara väldigt förvånande... :P

(I mitt kit så ska alla kontakterna monteras. Dvs högtalarkabeln upp till gamla standardhögtalaren monteras i delningsfiltret och förgrenas ut med 2 utgångar, en till diskanten och en till mellanregister högtalaren.)

Ingen som råkat ut för liknande problem med andra högtalarbyggen?
Störningar brukar oftast vara jordningsproblem. Lågnivåkablar till slutsteg mår inte heller bra utav att vara nära högtalarkablar.

m2
64
m268
320d E90 -06
Låter konstigt när du säger att alla kontakter ska monteras... vad jag kan tyda från beskrivning och vad jag tror Chris87 menar är det finns fyra kontakter varav endast en av B2 eller B4 väljs.
Länk
Da
95
DaytonaE36
320d touring -10
Tack för tipsen, ska dubbelkolla så jordkabeln sitter ordentligt och att kablarna inte ligger för nära varandra, men det finns väl inga lågnivåkablar i detta kittet? (Högtalarkablar in i förstärkaren och högtalarkablar ut.)

I mitt kitt finns det bara 3st kontakter på delningsfiltren, en kontakt in och två kontakter ut.

Tacksam för fler tips och funderingar!

Ska försöka ta med bilen till någon billjudskunnig och se om man kan felsöka på något sätt, kanske går att mäta frekvensen och utesluta någon komponent?!

/Christian
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.