|
|
|
|---|---|
|
Hej. Ska som sagt skicka in mitt m20b25 topplock på planing och undrar om man måste samtidigt lämna in så de slipar in ventilerna? + Måste man göra nåt speciellt vid planing av blocket? Eller är det bara ta bort allt och skicka in? / Jakob | |
| Ska den planas för att den gått varm, eller ska du höja kompressionen? Du behöver inte ta bort någonting nödvändigtvis. De toppar jag planat har jag kört monterade. | |
|
Det är ju inte fel att be dem slipa in ventilerna och kolla eventuellt glapp i styrningarna. Sen att du byter ventiltätningarna innan du monterar ihop det hela. Då har du en tät och fin topp sedan som håller många mil. |
|
| Ska montera en 3mm toppackning, ska köra med turbo. Är det nödvändigt att plana blocket? Motorn är hel ju. | |
|
Nej, blocket behöver vanligtvis inte planas. --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
| Jaha okej, ingen aning vad jag ska göra haha. Hör på olika håll, plana blocket är ett måste och onödigt osv... Vad ska jag göra? Tänkte annars börja ta bort kolvar osv imorgon. | |
| Blocket är betydligt stabilare än topplocket och behöver sällan åtgärdas. Om inte motorn gått varm eller du haft problem med trasig topplockspackning eller annat, så tror jag knappast du behöver plana topplocket heller för att byta till en lågkomp. packning. Räcker att göra ytan riktigt ren, med skavstål el. likn. | |
|
Det beror lite på vad du tänkt och göra med resten av motorn. Ska du köra snikturbo och bara komsänka eller ska du bygga en nya maskin med nya kolvar , stakar annan vev osv. I det senare fallet så hade jag planat både block och topp dock så lite som möjligt bara för att få det plant. Ska du köra snik så hade jag bara tagit och skrapat rent blocket och toppen som Anders skriver. Gör riktigt rent och tänk på att få bort alla packningsrester. |
|
| Okej tackar! Även fast jag kör med stålpacknlng? | |
|
Stålpackning av mls-typ brukar vara lite kinkigt med. Då brukar de rekommendera att man planar och kör en fin yta. Men som sagt det beror lite på vad man har för syfte med motorn. På en sierra dohc jag har så satte jag dit en stålpackning och då planade jag bara av toppen minimalt. Det var en kompis som gjorde det så det var gratis, annars hade jag nog struntat i det. Den motorn har gått flera tusen mil sedan dess utan problem. Den är dock helt orginal så man skjuter inte den packningen i första taget. Men ska du lägga massa pengar på motorn med andra nya grejer så är det ganska små summor för en planing i det hela, annars skrapa och tvätta kliniskt rent och dit med den nya packningen och ladda på ;) |
|
|
Jag skulle inte chansa på att INTE plana toppen. Speciellt inte om jag skulle köra mls. Vilket jag inte skulle eftersom de gärna läker fastän man planar allt och använder löjligt dyra fingängade pinnbultar. --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
| Om vi säger så här: Om toppen ska demonteras och monteras, så innebär ju en planing inget stort merarbete i.a.f. Det är ju en enkel uppsättning och bearbetning som passar i många maskiner. Planhet är inget man enkelt mäter, utan är man det minsta osäker kan man istället ta ett skrap på en eller ett par tiondelar. | |
| ska du ladda runt 1 bar kör med original packning. så slipper du all huvudbry å utgifter. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.