|
|
|
|---|---|
| Hejsan alla. Är en nybliven BMW ägare ( inte ens fått bilen) efter över 20år som saabåkare så blev man ju nu tvingad till annat. Å då föll valet på BMW . Undrar hur erfarenheten är med förbrukningen på 320d? Är dom senaste med 184hk snålare än tidigare modeller? Får nästan den uppfattningen när jag läser i olika forum. | |
|
Vilken års modell har du köpt? Vilket fall som helst, så tror jag att chippa den kan vara lönsamt. Både kör mässigt och du får ner för brukningen. Lycka till med bilen. |
|
| Jag har beställt en ny. Kommer vecka 26. Känns som sista bilarna av en modell är dom som är klara . Dock inte så kul som en ny modell. Tror dessutom att man har "sparat" uppåt 100000:- på att köpa gamla modellen också. | |
|
Jag har nyaste motorn i min (modellår 2011, uttagen 2012). Skillnaden är 184 hk vs 177hk och 380 Nm vs 350 Nm (osäker på 350Nm). Klart det skiljer liiiiite i förbrukning men inget astronomiskt. I ett blindtest (varför gör man inga sådana provkörningar? ;) ) skulle ingen kunna skilja på 17 vs 184hk. Men å andra sidan så håller kanske andrahandsvärdet bättre om man har 184hk-motorn i sin E90/E91 då den också sitter i F30 och med största sannolikhet i kommande F31. |
|
| Men det är ändå på rätt håll med förbrukningen känns det som. Å det verkar vara alla bilar dom sista 2 åren. Titta på en Volvo diesel från -08 eller -09 kontra en ny 12:a tex. Där skiljer det decilitrar. | |
| Glömde förresten fråga vad för chip man ska satsa på isåfall? Jag har erfarenhet av BSR sen innan på Saaben , men det va ju en bensinare . | |
|
Jag uppfattar det som så att förbrukningen "i verkliga livet" på de senaste åren inte tar några direkta jättekliv, däremot har biltillverkarna blivit mycket duktigare på att optimera bilarna för EU-körcykeln (BMW är nog en av de allra bästa på just detta). Detta är inte för att lura oss bilköpare utan pga att enligt regelverkat är det mycket viktigt för en tillverkare att få ned den genomsnittliga (deklarerade) förbrukningen för hela sitt modellprogram sammantaget. Det finns både ekonomiska själ och marknadsmässiga själ. t ex för att stärka sin miljöprofil. |
|
|
Chip/programmering är generellt överreklamerat, åtminstone på nya bilar (tycker jag personligen...). De är i dag så mycket mera optimerade än vad de var tidigare och "vinsten" med chip/programmering är därför så mycket mindre. Om man ställer det mot risken för problem så är det absolut inget att rekommendera, åtminstone inte så länge man har garanti på bilen. Tvärtom vad många påstår så är det alltid möjligt för BMW att undersöka och upptäcka om bilen varit chippad/programmerad. |
|
| Eftersom den är helt ny hade jag väntat tills diverse garantier är över. Först när du skrev så tolkade jag det som 06-09 typ. | |
|
Beroende på däck och körcykel kan du räkna med mellan 0,5-0,6L/mil i verkliga livet, dvs ca 1dL upp jmf med deklarationen. Det är i alla fall vad min manuella 177hk drog under de 5000milen jag körde den. Om du köpt till automat så ökar förbrukningen med ytterligare ca 1dL/mil. |
|
|
Min 'chippade' via superchips(bluefin) bmw 320d. 2008, har sänkt förbrukningen rejält sedan modifieringen, sista tankning 0,485 l/mil blandat långköra, motorväg ett par kortare turer och lite bis - kul med 220 hk:) Dock skulle vi försöka modda farsans 177 hk 09'a men se det gick inte, kryptering i box så att boxen behövde skickas till superchips för hantering lokalt, kändes inte ok .. |
|
|
Om man tittar på Spritmonitor.de Länk så är snittet (85st) med manuell 6,2 med auto 6,8 för 184hk, själv snittar jag 7,2 hälften stad hälften motorväg. |
|
|
BMW har ju sitt eget Performance Paket som höjer effekten till 147kW och 420Nm. Garantierna blir kvar, precis som med Hirsch och SAAB. |
|
| Skulle gärna vilja veta om man märker skillnaden mellan 177 vs 184hk, svårt att motivera att köpa en med 177hk när jag kan få en med över 180 hk för samma pris mil och skick | |
|
Om du får en 184hk för samma pris, med samma mil och skick ska du såklart ta den. Det är ju en nyare årsmodell (10-) än 177hk som är -09. Din fråga hade kännts mer logisk om det var, 177hk är billigare än 184hk. Är det värt att betala mer för 184hk? |
|
|
2010 fanns både 177 och 184 hk. Har inte kört 184, men kan inte tänka mig att det skulle vara nån större skillnad. Menom det nu inte skiljer nått i pris på 2 identiska bilar (mil/pris/utrusning/skick) skulle jag naturligtvis välja den starkare. |
|
| Om det gäller touring så skulle jag gladeligen betalt flera tusen mer för en 184hk. Lite för effekten, lite för lägre skatt (93kr/år...) men MEST för att få de låga railsen. Har man väl vant sig vid dom så är det ingen återvändo!!! (Man kan iofs plocka bort dom helt men det också lite konstigt (läs "tyskt") ut). | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.