|
|
|
|---|---|
|
Hej, Blir inte klok på det här med olika skatte och försäkringsklasser och behöver en bättre förklaring. Har idag registreringsbesiktigat min ny importerade 745d. Före importen av bilen så kollade jag upp ungefärlig försäkringspremie7skatt på bilmodellen 745d. Eftersom jag har samtliga försäkringar (2 bil, en moped och villa/hem) samlade hos Folksam så ger det en del rabatt på premien och jag valde att be dem om en offert. Alternativ 1 BMW 745d 2006-12 reg.nr. XCA XXX som testats här på Autopower fick en premie på 16100:- samt en skatt på 8099:-/år. Alternativ 2 BMW 745d, 2008 reg.nr. CED XXXfrån blocket anonns (tillv. datum ej angivet i reg bevis), premie 12200:- samt skatt 7237:-/år. Min 745d. 2007-03, premie 28400:- samt 7831:-/år i skatt. Alternativ 1 har 130kg lägre skattevikt än alternativ 2, men betalar 862:-/år mer i skatt. Samtliga fordon borde ligga inom samma skatte och försäkringsklass med en avvikelse på några kronor upp/ner. Besiktningsmannen som reg.bes. min bil envisades sig med att skriva Fabrikat som BMW 765 (inte 745d). Men under Handelsbeteckning så står det 745d. Kan sånt påverka klassning? Förklaringen från honom var att 765 står det i COC-dok. och det är det som ska anges eftersom BMW har valt att kalla bilen så. Handelsbeteckningen är dock 745d. På de andra bilarna som jag har räknat upp ovan så står det 745d under Fabrikat samt 7ER Inget / RE1HEpå alt. 1&2. Någon som förstår det här bättre? Mvh. Patric, BMWCS #4598 | |
|
Återkoppling efter 2 månader. Efter lite meningsutbyten med Folksam så lyckades jag förhandla ner premien till 11200:-. Kvarstår är att jag inte kan söka på priser online på olika försäkringsbolag då min bil måste klassas manuellt. Troligen pga. modell beteckningen BMW 765. Mvh. Patric, BMWCS #4598 |
|
|
765?? Killen måste ha sett The Transporter nyligen. "Inspector Tarconi refers to Frank's car as a BMW 765, yet later Frank refers to it as a BMW 735." |
|
|
Det faktum att du inte kan söka på försäkringspremier online beror inte på den felaktiga handelsbeteckningen,utan på det faktum att bilen väl är privatimporterad? Det strular nämligen till försäkringsbolagens snurror. Funkar hos visa bola, men hos de flesta inte. Att det skiljer på olika modeller hos olika bolag beror helt enkelt på de statistiska parametrarna i försäkringsbolagens databas. Skatten är ju numera koldioxidbaserad; och baseras sålunda på de uppgifter som anges vid registreringsbesiktningen. Är dessa fel så kan du få en för hög eller för låg skatt. På transportstyrelsens sida finns formeln för att räkna ut det. Jag vet inte exakt var, men den finns där. (Skatten baseras på hur många mer gram koldioxid/km bil släpper ut över 120 gram). Diesel har fortfarande en straff-multiplikator på 2,5xutsläppet, förut var den 3.0. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.