|
|
|
|---|---|
|
Jag har precis blivit ägare till en 525 TDA 2009. Ibland när den är kall beter sig automatlådan konstigt, när man står still och sedan skall köra iväg så hugger den iväg istället för att mjukt rulla iväg när man släpper bromsen, det blir mer markant om man står i nedförslut än på plan mark. När man släpper bromsen hoppar den liksom till, det går att upprepa flera gånger, lägger jag i sport-läget beter den sig normalt, lägger jag åter i standard-läget återkommer beteendet. När bilen blivit varm fungerar allt som det skall vilket gör att det blir svårt att visa för verkstaden. Är detta normalt? har haft en 325i automat och den hade inte detta problem. /Calle | |
|
Ingen av de 525d med automatlåda jag kört, eller 530d/535d heller för den delen, har haft det beteendet du beskriver utan dom drar jämt som tandraden på en amerikansk tandläkare. Är du säker på att det är själva växellådan som orsakar problemet, går motorn jämt så det inte kan vara den som "hugger"? //Bjersér |
|
| Var med om att min växlade med mindre "hugg", kunde även ske när jag skulle iväg vid ett rödljus tex. Efter att jag bytte olja på min låda så gick den som en klocka! | |
|
Min beter sig inte som du beskriver. När den är kall kan den förstås växla något hårdare mellan 1-2-3 men aldrig att den hugger vid start från stillastående. ------- //Lövet |
|
|
Bjerser, Motorn går jämnt och fint. Efter några minuter växlar bilen som den skall och inget "hugg" när man rullar igång t.ex vid ett rödljus Megachef, Hur långt hade din gått när du bytte olja? min har endast gått 4700 mil. Jag har precis köpt bilen på en bilfirma, har 6 månaders garanti, svårigheten är dock att påvisa felet då den fungerar OK när den är varm. Hur göra? /Calle |
|
| 4700 låter lite för att det ska vara oljan. Jag tycker du ska åka in till bilfirman och påpeka detta och kräva att dom utreder vad som är fel, du kan ju hinta om att "kanske oljan som behöver bytas". När jag bytte olja på min fick jag veta att man måste byta hela tråget och inte bara oljefilter +1800 kr extra att hosta upp, vet dock inte hur det ser ut på 2009 modell. | |
|
Glömde svara på din fråga! Min hade gått 15.500 när jag bytte oljan i lådan. Lycka till! |
|
|
Dags för lite återmatning. Jag fick mjukvaran uppdaterad för 14 dagar sedan och växellådan har fungerat klanderfritt sedan dess. Den växlar också mjukare vid låg fart. /Calle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.