|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag kommer eventuellt importera en bil från Tyskland och undrar om någon har tips för kontroll och betalning. Bilen är en 2011 med fulla fabriksgarantier och i nyskick så jag förutsätter att det inte finns några fel på den. Räcker det med bägge delarna av fahrzeugbriefet för att säkerställa ägare och skulder? Tyvärr säljs den inte av auktoriserad handlare vilket gör att en överföring känns något obekväm då beloppet är relativt stort. Min bank har tydligen samarbete med banker i Tyskland, går det att föra över pengarna dit och köpa en bankväxel på plats alternativt göra en direktöverföring inne på banken. Att göra en överföring från Sverige väl på plats och invänta att den dyker upp på mottagarkontot känns också lite osäkert, det finns ju en risk att handlaren nekar till att det kommit in några pengar. Vad gör man då? | |
|
Då jag har handlat bil i Tyskland har det varit av stora BMW handlare, så då har jag överfört pengarna innan jag hämtade bilen. Om handlaren och du är seriös be honom upprätta ett köpekontrakt som han sänder till dig för påskrift. I värsta fall får du stanna i Tyskland till pengarna kommit in på hans konto. Det tar inte längre än ca. 24h nu för tiden om du betalar via din internetbank vilket du kan göra när du är på plats. Hotell är billigt och maten och ölen är god, så passa på och njut lite också. Det tar ju några timmar att fixa röda plåtar etc. om du nu ska köra hem. D.v.s. är handlaren seriös hittar ni ett sätt att lösa det hela på ett säkert sätt, om inte titta efter en annan bil. Det finns många många bilar till salu. |
|
| Är det dessutom en seriös handlare kan han säkert fixa plåtarna åt dig också. | |
|
Hej jag var nere i Tyskland sommaren 2010 närmare bestämt i Böblingen utanför Stuttgart. Jag köpte min Z4 på en BMW firma och gjorde en överföring av köpe- summan via internetbanken. för mig tog det 1,5 timme sen var pengarna på deras konto. Min bank är Swedbank. jag blev upplyst om aqtt det kunde ta två dygn, så för mig gick det mycket bra. Mvh Lars |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.