AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.442

katalysatorråd och förslag

Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Hejsan!
Var och provbesiktigade Alpinan och mina avgasvärden och Lambda och Co var perfekta men HC var åt helsike,låg mellan 250-300 på tomgång och runt 50 vid 2500 rpm.
Besiktnings killen var ganska övertygad om att katten inte gjorde sitt jobb och jag e nog benägen att hålla med.
Vad tror ni?Känns inte riktigt rätt att klämma dit nån "racekat" däremot om det gick att få fram nån från e34 M5 så borde det väl funka,avgassystemet skiljer ju i sig inte så mycket från varandra och att hitta en original betraktar jag som i princip omöjligt.
Ideer någon?
Mvh Dic

fk
90
fkon
M3 Coupé SMG II -02
Ta loss originalkatalysatorn, skär ett prydligt hål på ovansidan, ta ut substratet och ersätt det med ett från en biltema-katalysator. Svetsa igen och besiktiga. Det är den absolut billigaste lösningen;-)

Mi
23
Micke_Eriksson
M3 -96 323i Touring -96
Det låter högst troligt att det är katten. med tanke på förhöjd tomgång så blir katten hetare och gör ett bättre jobb men testa avgasvärdena själv också så ser du när du håller högt varv och hamnar på ca 50 i Hc så släpper du ner den direkt på tomgång och klättrar hc upp jämt men sakta så kan du tänka dig att katten sakta svalnar av och därmed tappar sin funktion.. Mvh

Tysk kvalité ;)
Mi
23
Micke_Eriksson
M3 -96 323i Touring -96
Biltema katt BTW har inte kapacitet nog att klara av din alpina.. Race katt är de inga fel på och oftast billigare än en original

Tysk kvalité ;)
la
60
lappen 2
M5/94 individual mugellorot
jag har en kat som funkar klockrent ifrån en M5 e34 92 hör av dig om de är av intresse
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Klart jag e intresserad.
Min Mail:Dic@ownit.nu
Mvh Dic

la
60
lappen 2
M5/94 individual mugellorot
ok ska gå ut o ta ett kort så du får se den med så kommer de mail under dagen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.