AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.768

Ta bort katalysator 530 V8 effekt ökning?

bm
9
bmwnerd
530i Manuell
Hej !
Tänkte leta några pollar till i min mini åtta..
Några tips?
Tänkte först och främst kolla om någon vet hur mycket effekt man vinner på att plocka bort kattarna?

Tack på förhand!
Inga alls utan du tappar effekt om du nu inte mappar om fast då kan du lika gärna trimma på normalt sätt i stället. Det var ingen effektskillnad för M60 utan kat på de få marknader där man kunde få utan rening.

Mvh Stephan
bm
9
bmwnerd
530i Manuell
Okej, Tackar för svaret!
la
60
lappen 2
M5/94 individual mugellorot
det är märkligt att de ens säljs racekattar eftersom de har högre genomströmning = bättre andning o borde ge bättre effekt ,så varför skulle de inte funka utan kat ?? eller luras tillverkarna av racekattar?? jag tror iaf att man får bättre effekt nånstans i effektkurvan utan kat ,men jag e ingen expert
bm
9
bmwnerd
530i Manuell
jo jag känner lite lika dant.
det är ju en sak som brukar fungera...
Som han säger där uppe så är de tydligen så att det såldes utan kattar, inget jag trodde...
Men om de nu gjorde det och de var samma effekt kanske de var " ner " skruvade av bmw för att de inte skulle bli vassare än de med?
Känner lite som dej också i varjefall.. !
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Nu är jag ingen expert, men det som Stephan säger låter vettigt!
Motorn är mappad efter motståndet i avgasröret, och ändrar du motståndet utan att mappa om bilen så är det risk för att du tappar effekt.
Monterar du däremot tex racekattar och sen mappar om bilen, så är det möjligt att du kan tjäna några hp..
Men det är ju bara att prova.. ;)

-------
Min bil suger inte...
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Fundera innan du kapar bort kattarna hur du ska lösa besiktningen.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Man måste tänka på lite bakgrundsfakta:

1. BMW har generellt mycket väldimensionerade avgassystem som sällan eller aldrig utgör några begränsningar effektmässigt om man inte trimmar motorn hårt.

2. Moderna katalysatorer är väldigt bra flödesmässigt, jämfört med de första katalysatorerna - det var med de första katalysatorerna som "alla lärde sig att katalysatorer stryper avgaserna och effekten" - en "kunskap" som givetvis aktivt underblåses än idag av de som tillverkar och säljer "sport- / racekatalysatorer"!

3. Merparten av effektminskningen som kom i samband med att katalysatorerna infördes berode inte på själva katalysatorn utan pga att man samtidigt övergick till blyfri 95-oktanig bensin. Och för att motorerna skulle klara av att använda den bensinen var man tvungen att sänka kompressionen i motorerna = minskad verkningsgrad och därmed lägre effekt.

4. Många som "vittnar om" effektökning i samband med byte till "race- eller sportkatalysator" gör det efter de har bytt ut en defekt katalysator som suttit på sniskan i höljet och därför strypt avgaserna, till en frisk katalysator.

Så kontentan:
Om du har friska katalysatorer nu och inte hårdtrimmar motorn (ökar effekten kraftigt och därmed gasflödet), kommer du inte att vinna mer än marginell effektökning med sportkatalysator.

Om du har trasiga katalysatorer, kommer du att vinna mycket om du monterar hela dito (original eller andra).

Om du hårdtrimmar bilen kan det finnas behov av bättre flöde, men då måste du även byta avgassystemet INKLUSIVE grenrören (där sitter största "strypningen" för effektökning!). Generellt är det i främre delen av avgassystemet där gaserna är heta och har stor volym, som flödet behöver optimeras - längre bak när gaserna har svalnat och volymen minskar, är avgsassystemet troligen redan rejält överdimensionerat...fast de flesta inser inte detta och sätter på "avloppsrör" sista biten i avgassystemet men låter "de dyra och krångliga delarna som grenrör och främre delarna i originalsystemet sitta kvar" = resultatet blir att det låter som domedagen har kommit men effektökningen blir mycket marginell (förutom placeboeffekten) och man kan skryta vid korvmojjen om hur bra allt blev - något som alla "kan höra själva"... ;o)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Bra sammanfattat! Jag började men orkade inte färdigställa ett inlägg med ungefär samma innehåll. Däremot finns det en del att vinna i buller med att ta bort eller byta ut kattarna. Om man som jag gillar buller. =) Jag brukar spara originalsystemet och byta när det är dags för sbp. Kan vara knepigt att få godkända värden med "högflödes" kattar, iaf de som inte kostar apa.

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
bm
9
bmwnerd
530i Manuell
Tack så mycket för svaren!
Jag behåller nog kattarna på ;)

MVH Anton
som det är sagt, ingen vidare ökning utan mappning. men dock ska nya, eller högflödeskattar göra susen på gamla m60/62. den som har öppnat en originalkatt fattar vinken. grenrören är egentligen största flaskhalsen på hela generationen s/m60 mtorer. dessa är bedrövliga och det är lätt att förstå eftersom styrväxeln ligger i vägen för vänstra motorhalvan. så fundera istället på o göra nått åt hela avgassystemet istället för o bara modda katalysatorerna.
ser nu att vi är överens johanB. instämmer helt o hållet! :)
Ro
220
Robbex
320ik -88
Bmw 540IA -94
Du kan därimot köpa ett M60B40 insug och throttlehus och montera på sedan mappa om. Ger ca 30hk.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Testade lite strip-körning med en E30 jag hade, både med kat och rensad sådan. Ingen skillnad!
Däremot lät den så j-kla gott på högvarv utan katten!!!

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Ni
213
Nisse977
550i -07 M-Sport
130i -07 M-sport

327i -87 Turbo,
673hk 900Nm
Har bytt till metall/högflödeskattar på min 540i -97 (M62B44 utan vanos = motorn med stora insuget original)

Vet inte om jag märker någon skillnad. Det är som vanligt så där att man "tycker" att den går bättre, men frågan är om den gör det vid en mätning. Antagligen inte.

Om motorn släpper igenom mer luft pga kattarna flödar lite bättre kommer motorstyrningen känna av det genom luftmängdsmätarn och därmed ge en skvätt mer bränsle till den större mängden luft. Motornstyrningen är inte helt dum även om den har några år på nacken, finns ju anledning till att motorn har sensorer som mäter luftmängd, lufttemp, vattentemp osv :) Jag känner inte att jag skulle behöva en om-mappning för att jag bytt kattar. Original avgassystem mfl detaljer presterar garanterat inte som de gjorde när de var nya för 15 årsen, motorstyrningen är smart nog att kunna kompensera detta. (Givetvis till en viss gräns) Sen får man felmeddelande, dåliga avgasvärden mm.

__
Nils Ljung
Am
569
Ambush
540i/6-94
Fast MAF mätaren sitter ju på insugssidan och påverkas ju ringa av vad du gör på avgassidan, t.ex. kat-byte. Den enda sensorn som sitter på avgassidan är lambdan och den mäter ju inte flöde. Så om du byter kat i syfte att få mer effekt så är det bara att mappa om, om det är inte som Johan sagt att de gamla kattarna var trasiga och därmed begränsade flödet (och effekten).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.