AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
9.881

Köpråd BMW 320i

Hej Forumet!

Jag kan börja med att säga att jag har och har aldrig ägt en BMW. Dock är jag nu smått sugen på att skaffa en.
Jag har idag en Peugeot 406 Coupé -03 som jag använder för att transportera mig och mina två barn i, vilket går utmärkt (inte direkt någon familjebil).

Bilen har jag haft i ca 3 år och jag är sugen på något nytt. Jag är väldigt design-intresserad och letar därför efter en bil med en skön form. Exempelvis har jag även kollat på Alfa Romeo GT. Men nu fick jag alltså precis nyss upp ögonen för BMW 320 -06 som man ju kan få för 100-120.000, vilket rimmar ganska bra med vad jag tänkt lägga.

Men när man har noll kunskap om BMW så är det svårt att vet vart jag skall börja leta info om bilarna. Vad jag vill veta är saker som:
- Är det rätt modell för mig?
- Hur mycket drar den?
- Hur ofta behöver den servas och vad kostar det? Kamrem osv?
- Dyrt med reservdelar?
Försäkringen har jag redan kollat och det var ju inte så farligt..

Finns det något dåligt med den här modellen? Finns det något bra med en här modellen?
Varför jag fick upp ögonen för just den här modellen var främst utseendet och priset. Men efter att ha kollat runt lite mer så ser jag att det finns många snarlika modeller som t.ex. 318 - vad är det för skillnad? Och det finns olika modeller av 320 - som "i", "il" och "d" osv.. Vad bör jag sikta på?
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Här till vänster finns endel info, Länk

628csi
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Och välkommen till forumet!
Länk

628csi
Tack!
Det finns verkligen många varianter av varje modell..
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Det viktigaste:
320i (E90-modellen som kom -05) har fyrcylindrig motor till skillnad från tidigare E46 som hade en 2.2 liters sexa.
Om du vill ha en rak sexa så ska du titta efter en 325i.
Tror annars att 318i och 320i är samma 2-liters fyra med olika effekt 129 resp 150hk.
BMW har kamkedja på alla nyare modeller så vitt jag vet så du behöver inte byta nån kamrem.
Sen skulle jag personligen välja en med Dynamicpaket som bl.a. innehåller sportstolar sportratt och M-sportchassie.
Annars är väl comfortpaket ett minimumkrav och advantagepaket också önskvärt.
Kolla som sagt under modellguiden i menyn till vänster på E90. Där står lite fakta samt info om utrustning. Tyvärr finns väl ingen begagnatguide för E90 än.
Tack, pew, det låter ju vettigt.

Jag försöker få en uppfattning om vad dessa bilar kostar att äga/köra.
Bränsleförbrukningen verkar ju ligga kring 0,8. Försäkringen har jag också koll på. Att dom har kamkedja är ju kanon, för det är ju annars en dyr kostnad. Men hur ofta skall man serva bilarna och vad kostar en "normal" service? Finns det någon service som kostar mer som man måste göra om man följer rekommenderad "serviceplan".

Finns det några vanliga fel/servicear man måste göra och vad kostar de? Som typ hjullager, avgassystem osv.

Som sagt så har jag även sneglat på Alfa Romeo GT. De är ju billigare i inköp. Man kan hitta en fin 05:a för 80.000:-, men dom är ju extremt dyra i underhåll. Exempelvis så skall kamremmen bytas var 3:e år och det kostar ca 7.000:-...
Karl-Hilding
Länk
He
198
HenrikJ
320da -11
Avgassystemet är rostfritt så det behöver du aldrig byta.

Rostskyddsgarantin är förövrigt 12år. Ungefär samtidigt lär Alfan vara sönderrostad och redo för skroten. Länk

Hjullagren håller minst 20000mil såvida du inte har jättestora eftermarknadsfälgar.

Den enda service som måste göras ungefär var 2500 mil (beroende på bränsleförbrukning och motor) är oljeservice för 1500-2000kr.
Tändstift byts var 10000-12000mil. (ca 1500kr)
Kupéfilter ca 4-5000 mil. (några hundralappar)
Luftfilter ca 6-8000mil. (några hundralappar)
Bromsvätska vartannat år (några hundralappar)
Bromsbeläggen beror på körstil.

Det går att se när nästa service ska göras, individuellt för varje sak i färddatorn.

Satsa på en 325i, med 6-cyl 218hk. 320i med 150hk är riktigt slö, måste varvas mycket och drar lika mycket som 325i. Den i länken ovan verkar prisvärd.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Gillar också Alfa men som du själv skriver så är ju service och underhåll dyrt på dem och så är de ju tyvärr framhjulsdrivna.
BMW:n kommer helt klart bli billigare. (dock lite mer olja och två tändstift till som ska bytas jfrt med 320 men det är det nog helt klart värt för en 6:a.
Kolla att bilen du köper är välservad dock. Viktigt med oljebyten. Lyssna efter tickande ventiler. Kan vara ett tecken på att det gått för långt mellan oljebytena. Om den är ok och du köper den fortsätt med att göra ett extra oljebyte mellan servicarna. Kan nog löna sig i längden.
Tror att N52 (325i )motorn är känslig för smörjningen av ventillyftarna. Det kan ha gjorts en konstruktionsändring men jag är inte säker och vet inte när det infördes i så fall.
Tror även att tickande ventiler kan förekomma på 320/318.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Jag har alltid älskat BMW´s raka sexa men tycker ändå att fyran inte är så hemsk som man kanske kan få intrycket av i den här tråden. Den har lite platt och tråkig karaktär jämfört med sexan, men har trots allt fullt godkända prestanda, den är inte klen på låga så att man behöver växla i ett och den går att köra väldigt snålt utan att man för den sakens skull blir en stoppkloss i trafiken. 320i är ingen bil man har tråkigt i!

Men en 3-serie med sexa blir en helt annan bil och då endast på ett positivt vis, och det till en knappt nämnvärt högre driftskostnad. Jag hade personligen valt en sådan, men hade inte sagt absolut nej om en 320i med klockren specifikation kommit upp till rätt pris.

//Bjersér
Inte någon tanke på att köpa en diesel?
Jag kör en 320d (163hk) som enligt mig går helt ok med en förbrukning på 0,45.
Tack för många bra svar! Mycket bra info som kan vara lite svårt att googla sig fram till.

Jag kan säga att jag är öppen för förslag. Nämnas bör att jag kan inte så jättemycket om bilar. Jag är 30 år gammal, men skaffade bil ganska sent i livet så jag har bara haft en bil (den jag har nu).

Som ensamstående tvåbarns-pappa så kollar man så klart en del på den ekonomiska biten. Men även om jag inte kan så mycket så tycker jag det är kul med bilar.

När det snackas om motorer osv så har jag inte helt lätt att relatera till något eftersom jag inte har så mycket sådan kunskap. Det jag har att jämföra med är ju min nuvarande bil. Den har en 4 cylindrig 2,2 motor med 157 hk. Körglädjen den ger duger ganska bra åt mig. Visst vore det kul med något "värre" men samtidigt vill man ju hålla bränsleförbrukningen ner hyfsat bra. Bilen jag har nu drar ca 0,7-0,8 i blandad körning, vilket jag tycker är bra. På en landsväg kan man lätt hålla sig mellan 0,5-0,7 om man är försiktig med gasfoten :)

Sen vill jag ju självklart att bilen skall vara snygg också. Tidigare har jag nästan bara kollat på coupé-modeller. BMW 325 är ju riktigt snygg, men den ligger också lite högre i pris... Visst finns det äldre modeller, men man vill ju gärna köpa en bil som är nyare än den man redan har..
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Pasta

Jag håller med övriga, tipset är att satsa på minst 325 (bensin) eller 320 (diesel).

Men körglädje handlar ju om så mycket mer än bara storlek på motor och mängden hästkrafter. Oavsett vilken BMW 3-serie i modellserien E9X du väljer kommer du få avsevärt mycket mer körglädje än vad du har i din nuvarande bil. Dessutom håller bilen hög kvalitet. Och den fina designen har du ju redan nämnt själv.

Om jag inte missminner mig så innehåller något av de senare (kanske senaste) numret av Teknikens värld eller AMS en begagnattest av E9X.

Lycka till!
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
En diesel är ju väldigt trevlig att kör med bra vrid på låga varv.
Det ska tänka på är att om du mestadels kör kortare sträckor så kan partikelfiltret som finns på alla nyare dieselbilar sätta igen, och de är dyra att byta c:a 18000. Normalt ska de väl klara 20-25 tusen mil minst.
Det finns väl även en liten risk att turbon kan haverera vilket också är kostsamt. Men är man noga med oljebyten och inte stänger av motorn direkt efter lite hårdare körning så ska den normalt hålla.
På en diesel har du glödstift ( nödvändiga vid start framförallt när det är kallt ute) som sitter lite bökigt till under insuget vilket gör att arbetskostnade för byte blir lite dyrare. Glödstift ska väl klara 15-20tusen mil i alla fall.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.