|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
beyma: De funkar utmärkt att bara rengöra stål-filtret eller snarare den lilla silen. Använd bräkleen så får man bort ev. avlagringar. Hade de behövts bytas i så stor utsträckning som alla verkar tro så hade bmw haft med de på inspektion II. |
|
|
Bmw gör inte ett skit med vanos på någon inspektion. Därför dessa problem kommer. Då får man göra dessa saker själv. Sen om man vill köpa nya eller begagnade delar är väl änfå upp till var och en. |
|
|
g0ry Vad igentligen gör jag fel???? Ställde ner trycket och då tystnar den precis som du skrev i inlägget på sidan 2 att man ska göra. Sen köper man en ny. Så var min felsökning brister förstår jag fortfarande inte efter att läst dill inlägg. Säg såhär istället. Skruva vanos på ditt sätt så gör jag på mitt. Ok? Tack |
|
|
Man undrar ju vad som händer i och med att min rasslade som fan själv. jag testade att skruva ut skruven på den gamla regulatorn och det vart knäpptyst. Beställer en ny regulator hos bmw. Bilen får stå tills den nya sitter på plats, skruvar dit den nya och den är lika tyst nu som när jag skruvade ut skruven på den gamla.. Kan det vara så att trycket ökar med tiden och när du skruvar ut skruven så sänker man trycket till vad det är tänkt från början? Det är ju inte rättvist att göra ett test på en redan fungerade regulator då den håller det tänkta trycket. Vad som skulle vara intressant är att göra ett trycktest när det rasslar. |
|
|
Det jag anser är fel är regulatorn då tex Beyma:s vanos tystnade med ny regulator. Då kan tex felet vara otäta oringar tex eftersom hans blev tyst. Var anser du att hans vanos fel satt? Iom att han bytte regulator och vanos blev tyst satt felet där hur mycket du än läser på om vanos. |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Varför inte enas om att använda en regulator och justera trycket till 100 bar. Sedan om det innebär att man skruvar in eller ut spelar ju mindre roll. Skulle trycket över tid ändras så man får justera för "ofta" så kan det ju vara läge tt byta. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
| Vi kan säga dåhär så alla blir nöjda och glada. Köp ny regulator om vanos rasslar. :0) | |
| Till vilken nytta? Sänka trycket hjälper ju lika bra! gosh.... | |
|
Nästa som köper ny regulator, ta isär och jämför delarna i båda den gamla och den nya. Mät fjäderns längd, kolla på konan efter slitage. Se bild Länk Men markera ställskruven innan ni tar isär dom, mät även utskicket. Så ni är säkra på att den hamnar rätt igen vid återmontering. Glöm heller inte ta före och efter filmer på rasslet. |
|
|
Det handlar inte om vem som har rätt eller fel. Ingen har rätt ingen har fel enligt mig :) Jag undrar om inte regulatorn med tiden gör att trycket stiger långt över 100bar?? När skruven sen backas så blir trycket som det är tänkt att det ska vara. Hur kan man annars förklara att en knackande vanos blir tyst när man skruvar ut skruven?? När en ny regulator tar plats så är det lika tyst.. Den gamla regulatorn kan omöjligt ha hållt 100bar möjligen efter att man skruvat ut skruven. Den nya regulatorn håller garanterat 100bar och den är tyst. Nytt är alltid nytt jag köpte en ny regulator och rasslet är som bortblåst och har varit så i över 1000mil nu |
|
|
Mina 2 regulatorer en av okänt miltal men förmodligen mycket mer än 15 000 mil den andra är med säkerhet 15 000mil. Ger båda 100Bar. Tja, ingen har ännu postat en film på en tyst vanos.. Posta åtminstone en efter film! Regulatorn är konstruerad på sånt vis att trycket inte kan skena. Skulle innebära en total låsning. Men Mugellorot's teori har alltid varit att en sliten regulator skulle ha sämre fjäderspänst, förklara då varför ni vill släppa på fjädern ännu mer? När de är visst bevisat att släppt skruv = lägre tryck. |
|
|
g0ry Vad är felet att köpa ny regulator? Haha Jag ska gladerligen posta en film med ny regulator på. Och berätta för mig vart oljan tar vägen från regulatorn från de övre respektive nedre hålen. Testa skruva ut skruven lite så ser du att hållen öppnas och stängs olika mycket. Mvh |
|
|
Det är otroligt tröttande att ni håller på och tjafsar som två småtjejer! Det är intressant med info och det är ännu intressantare att reda ut varför det finns olika/motstridig info. Men det går utmärkt utan tjafs. Jag tycker såhär; därför att; teori; praktik. Jag håller inte med, jag tycker såhär; därför att; teori; praktik. Inte: du har FEL! Så här är det, jag har rätt och har dessutom längst snopp! Frågor på detta? --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
Haha den kanske inte är lång men den är smal :D de kan inte bara helt enkelt vara som så att när du skruvar ut skruven ( öppnar mer mindre fjäderspännst ) så får den tillgång till mer olja men mindre tryck ? Och när man skruvar in så minskar oljeflödet och trycket höjs då den får mer motstånd. Därav en ny ska sitta på plats så rätt olje flöde finns vid korrekt tryck helt enkelt :) för mig var detta iaf ett kanotips då jag fått reda på vad jag nu behöver byta Tysk kvalité ;) |
|
|
Liten men väl använd.. :) Länk Ja har man skruvat bort sig enligt Mugellorot tips så är väl bästa rådet att köpa ny regulator. Om nu dessa kommer förinställda, vad vet jag? Men än så länge har jag inte sett nått bevis på att en ny skulle göra vanosen tyst. Det som däremot finns är före och efter filmer på Vanos-enheter som genomgått en seriös renovering. Micke_Eriksson: Blir du den första att posta filmer? Trycket som den interna högtryckspumpen skapar, lagras i tryckreservoaren/ackumulatorn Länk nr 9. Det lagrade trycket används enbart när en förändring görs. Dvs, när en kam ska ställas, som bestäms av varvtal och spjällvinkel. Detta sker steglöst över hela varvtalsregistret till skillnad från M50 motorerna, därav de höga arbetstrycket! Kör man inte på ackumulatorn fulla kapacitet, ja då förlorar man respons. Kanske inte märks till vardags, men prova pressa motorn lite. Ketchupeffekt var de jag upplevde. |
|
|
Försöker få youtube-klippet embedded Länk |
|
|
Ja jag ska göra en före och efterfilm när jag skaffat prylarna absolut :) Tysk kvalité ;) |
|
|
g0ry Lägg ner dina påhopp. Jag har inte skruvat bort mig som du skriver. Lägg ner bara. Mvh |
|
|
Tycker att det är bra med 2 eldsjälar som går all in med vanos dilemmat :) Tyvärr så brukar det bli som tråden blivit.. Åsikterna går isär och tråden förvandlas till en sandlåda. Jag har varit delaktig i några såna själv :) (intervall för oljebyte) för att nämna någon :) Självklart hävdar jag att jag har rätt i det jag säger då jag tycker mig ha belägg för det. (oljeannalys) ja det säger allt om hur en motor mår på insidan. Men andra hävdar att Bmw minsan vet bäst. Vissa tycker det är ok att köra 200000000mil utan att byta olja jag är inte bland dom. medans vissa andra byter vart 500e mil Här är jag :) Nog om det... Pajkastar tråden (vanos) har hjälpt många att klura lite på problemet själva. För en tid tillbaka visste ingen att regulatorn gick att ställa. När sedan information dök upp om att det är värt att ta en titt på ställskruven först när vanos lever om så är det ju fantastiskt :) jystera skruven blir det tyst köp en ny regulator :) perfekt. Dagen innan jag fick tipset om att skruva på regulatorn var jag hos BMW där löd domen. Öööööööööööööööööööööööööööh du behöver en ny vanos enhet :) Nu kom jag undan med en ny regulator istället!! Lite trevligare för plånboken om jag får säga det själv. Jag tror jag ska åka förbi BMW och sätta mig och skita utanför huvudentren som tack för att dom försökte lura mig. Nä för fan skruva på skruven blir det tyst köp en ny regulator. Blir det inte tyst sök vidare eller köp en ny vanos enhet. |
|
|
beyma: Vad hade du förväntat dig av BMW? :) En ny vanosenhet ska man aldrig bekymra sig över att behöva köpa. Finns beggade enheter och så finns de även firmor som renoverar. Bara för att regulatorn har en skruv betyder de inte att man ska justera ner trycket, de är absolut ingen permanent lösning! Men om någon här kan bevisa för oss alla att en ny regulator får vanos att tystna så är jag den första att ändra åsikt, men inte när de kommer till att justera ner trycket. Det kan heller inte hjälpa mot slita "frihjulslager" eller vanoskolvstätningar. Det jag är intresserad av att veta är ifall en ny regulator har detta Länk spår i konan. Om inte så är de ett tydligt slitage, men vad de har för effekt är oklart... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.