|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Beyma: vilka av vanos bultarna ska du byta ? Och vad förbättras ? Tysk kvalité ;) |
|
|
Jag tänkte byta alla bultar. Både insug och avgassidan. Det har visat sig att kvaliten på bultarna inte är den bästa. Det händer vissa men lång i från alla att bultarna går av. Resultatet av det blir ett general ras av hela motorn. Det är speciellt insugssidan som är extra utsatt. Bmw är medveten om problemet. En ny bult är framtagen och det gamla art nr: för bultarna är ersatt med ett nytt. |
|
|
Som håller hela vanos enheten menar du eller ? Tysk kvalité ;) |
|
|
Nej för fan.. Det är dom ställbara kamdrevens bultar som kan säga upp sig. vi gör så här så blir det enklare att förstå. Länk |
|
|
Beyma Det problemet som är i filmen är iofs väldigt ovanligt om man kan säga så. Det är ju mer vanligt på e46 antar jag. Mer vanligt på e36 är att bultarna som håller locken till magnetventilerna går av. Så dem ska du byta "micke_eriksson". Lossar locken är det total ras då all olja töms på nån/några sekunder. Men byt du bultarna till kamdreven med. Då lär ju vanos vara skottsäker sen :) Jag har nöjt mig med att byta oringarna på magnetventilerna,lött om alla magnetventiler,bytt till nytt filter i vanos samt bytt till nya bultar till locket. Så det som är kvar är kamdrevs bultar men det har jag iofs aldrig hört rasat på e36. /Fredrik |
|
|
Å fy fan! Ja nu är jag med :) känns som man skulle ta å byta dom bultarna också för att vara på den säkra sidan ;) så bulten te locken över magnetventilerna kan gå av på ? Vad orsakar den kraften egentligen ? Tysk kvalité ;) |
|
|
Men dra upp detta igen... Det har redan bevisats vad som händer när man skruvar ut skruven i regulatorn i denna tråd Länk |
|
|
Ställskruven har ett förbestämt tryck som ej bör ändras. Men jag ser inga fel i att ställa skruven för att se om ljudet påverkas. Blir det bättre beställer man en ny regulator. Så gjorde jag. Ställde skruven det vart tyst, sen fick bilen stå tills att den nya regulatorn var på plats. Varken för högt eller för lågt tryck är nyttigt för enheten. En annan liten jävul som kan ställa till det med oljetycket i hela toppen är cpv ventilen Den ska jag också byta när jag ändå är igång. |
|
|
Det som händer om ni skruvar ut justeringen är att ni sänker trycket vilket kommer leda till att kamtiderna kommer bli felaktiga. INTE BRA! Lek INTE med denna tryckjustering om ni inte har en manometer uppkopplad mot VANOS och kan övervaka trycket vid justering. Mät istället om ni har 100bar i tryck. Regulatorn behöver inte bytas om den klarar hålla 100bar. Om tätningen är dålig så blir det ett inre läckage vilket resulterar i att 100bar ej kan uppnås. I detta fall behövs nya tätningar eller en ny komplett regulator. Om ni skruvar lite på måfå så vet ni inte om ni ligger på 60 eller 120bar... Så koppla upp en manometer och se till att trycket ligger på 100bar!! |
|
|
Kommer dessa trådar resultera i att man måste ha med sig en manometer när man är spekulant på en M-bil? För att slipa bli ägare av en fulskurvad vanos? Mugellorot M3 vill man ju inte bli ägare till, den går ju tydligen dåligt med rätt tryck... Och om den går bra nu, vad har du att jämföra med? Man kan ju om inte annat mäta utsticket på ställskruven, jag hade två regulatorer jag kunde jämföra mellan, och dessa gav samma tryck +-5Bar vid samma utstick! |
|
|
Wannabedivers Helt ärligt....Det jag har rekomenderat är att skruva ut skruven och kolla om vanos tystnar. Gör vanos det är regulatornproblemet,eller hur. Sen köper man en ny och vipps så är problemet löst. Vissa vill verkligen inte tro att rasslet kan vara så lätt och billigt. Helst ska man byta varenda pinal för att vara på säkra sidan eller??? Och dra upp detta igen..Trådskaparen frågade och jag svarade. Och åter igen finns det 2 vanos ljud. Det ena ljudet orsakas av regulatorn och ett orsakas av vanos växellådan. Och hör man inte skillnad på de ljuden då bör man nog kolla upp hörseln. |
|
|
G0ry Sluta vara bitter nu bara för du blivit pålurad en ny vanos. Vad jag har att jämföra med? Uppenbarligen har jag det. Och min går alldelles utmärkt med rätt tryck dock så rasslar den lite på tomgång som 90% av alla andra m3or gör.. Ska köpa ny regulator så då är åroblemet löst. |
|
|
Hmm nu blev detta ännu mer intressant :) i vilket fall som hellst så fick jag något tystare vanos när ja skruva ut den men som ni säger så minskar man ju spänsten i fjädern när man skruvar ut skruven. Nu ska ja skruva in den till den markering jag gjorde igen. För idag har jag provkört bilen och effekten på min bil minskade något lite men det kändes tydligt i bottenvrid så jag har ju högst troligt slitna oringar som släpper förbi trycket så tillsvidare får den stå justerad som original sen åker ja å köper ny regulator ringar filter och så. Då min inte direkt låter mycket så får de lilla låta tills jag har fräscha grejjer med korrekt inställningar helt klart :) men i vilket fall som hellst så fick jag reda på att den tystnar vid justering och jag har en chans att få det knäpp tyst till ett rimligt pris och enkelt sätt så de tackar ja stort för så länge och återkommer med hur den blir med ny naturligtvis ;) Tysk kvalité ;) |
|
|
Mugellorot: Jag har inte lagt mer pengar på min vanos än vad du uppmanar folk till att göra. Vad kosta en regulator på BMW, 1600kr? Byt enbart o-ringarna på regulatorn ifall ni ska göra nått, kontrollera trycket ifall ni tror de är felkällan. Skulle regulatorns mekaniska delar skramla? Skulle sånt fall vara ifall dina magnetventiler kan knacka i locket. Med ett sänkt tryck, självklart så blir de mindre knack... Micke_Eriksson: Jag upplevde precis samma sak när jag testade att sänka trycket, sämre respons och drag i de lägre registret. |
|
|
Gory: vart på vanos kan man kontrollera trycket ? Och går det att köpa fjädern och allt runtomkring regulatorn löst ? Det är väl bättre att köpa hela regulatorn då man vet att trycket blir rätt direkt Tysk kvalité ;) |
|
|
g0ry Ditt resonumang går ju inte ihop. Uppenbarligen är det nåt i regulatorn som gör att vanos inte fungerar korrekt med en gammal. För även om trycket är som det ska så rasslar ju vanos ändå. Men köper man en ny så sluttar rasslet trots rätt tryck. Så där faller dit resonumang då du tror det är magnetventilerna som slår mot locket vid rätt tryck. Visst går det endast köpa nya oringar men tror att fjädern är det stora problemet. För fjädern är beroende av rätt spännst. Detta har jag kommit fram till efter att rivit isär en vanos. Sen får folk tro vad dem vill. Och Beyma är ju ett levande bevis på att regulatorn är problemet då hans rassla innan han bytte regulator. Sen med ny regulator har den varit tyst i 1000mil...... |
|
|
Micke_Eriksson För att mäta trycket skruvar du ut skruven som vanos filtret sitter på och skruvar i en manometer i det hålet med rätt gängor givetvis. Sen sätter du bara på motorn och kollar vad manometern visar. Men enligt mig är det meningslöst för med gammal regulator och trots rätt tryck rasslar vanos ändå. Så gör dig själv och bilen en tjänst och köp ny så mär både du och bilen må bra av det :) |
|
|
Varför krångla till det?? Ställ skruven på den gamla möken. Blir det någon skillnad?? Om ja köp en ny. Det är inga astronomiska summor vi pratar om direkt. Den skillnaden man kan se med blotta ögat på den gamla och den nya är att låsskruven på den nya regulatorn är betydligt grövre. 6-7mm mot original som bara är en bockad plåtbit med uppvikta kanter för att få formen av en mutter om det gör någon skillnad låter jag vara osagt. Att byta filter till regulatorn titt som tätt är inte så dumt heller glöms nog bort i många fall 9 av 10 vågar jag påstå. |
|
|
Beyma Precis....Håller med i allt du säger. Rasslar vanos? Skruva på regulatorn, blir det bättre köp ny. Så enkelt är det. |
|
|
Micke_Eriksson: Jag kopplade in mig där filterskruven sitter så man behåller vanos:ens alla komponenter. Länk Mugellorot: Före/efter filmer? Rätt spänst sa du, varför släpper du då på skruven? Så länge regulatorn kan ge 100Bar så är den okey, Detta tryck "lagras" i vanosens ackumulator tills de behövs för att justera kolvarna. Ackumulatorn behövs för att kunna ge tryck omedelbart till vanoskolvarna när en justering av kamaxlarna ska göras. Men allt detta kan du läsa om i BMW TIS, Men de antar jag redan att du gjort om du nu är de minsta lilla intresserad av hur vanos-enheten fungerar. Där står även att arbetstrycket är 100Bar. Om de är nått så brister så är de din felsökningsmetod. Om en regulator är trasig så ska man testa att justera ner trycket, hjälper detta så ska man köpa en ny regulator som ger ett högre tryck. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.